Nästa artikel
Rosttest: Chevrolet Orlando (2011)
Rost

Rosttest: Chevrolet Orlando (2011)

Publicerad 21 juni 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Rostskyddet på Chevrolet Orlando har en hel rad brister och bilen är mycket nära att få sämsta möjliga betyg, en etta, i slutomdöme.

Hela karossen är i stålplåt och dörrar, huv och baklucka har bristfälliga tätningar och saknar invändig behandling. Under bilen finns en mängd otätade skarvar och slitskyddet är bara sporadiskt. Det finns enbart på de absolut mest utsatta ställena.

Dessutom saknas invändig behandling i underredets balkar. Ett försök har gjorts att spruta tröskellådorna på insidan, men resultatet är mycket bristfälligt. På minuskontot noteras också att bränslepåfyllningsröret är i plåt (men tanken är av plast). Minus blir det också för att stänklappar saknas.

På pluskontot noteras att de undre länkarmarna fram är i aluminium, att skärmkanterna bak är av vettig konstruktion och att bra innerskärmar av plast finns i både de bakre och främre hjulhusen.

– Orlando är farligt nära en etta. Det som räddar bilen från bottenbetyg är innerskärmarna i plast och skärmkanterna bak, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Orlando 2.0D LTZ Plus
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.