Bild
Nästa artikel

Rosttest: Chevrolet Cruze Kombi (2012)

Rost

Kaross av galvaniserad stålplåt med få skarvar. Släta sidor utan skyddslister, på gott och ont.

I motorhuv, baklucka och dörrar finns brister i plåtskarvar, särskilt i svängda hörn. Bakdörrarnas dräneringshål är inte placerade på lägsta punkt – vatten kan dröja kvar i nederkant.

Invändig rostskyddsbehandling saknas i dörrar och luckor. Fram- och bakskärmar med bra utformning, skyddas med rejäla innerskärmar av plast.

Stänklappar saknas, dörrtrösklarnas balkar har nedåtriktad oskyddad skarv och är vaxbehandlade vilket övriga balkar inte är.

Delvis bristfälligt ljud- och slitskikt på underredets yttersidor, men de flesta skarvar är otätade.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Cruze LTZ Kombi 1,7D

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2013-03-20 09:55

Att rosttest av den galvaniserade stålplåten inte har gjorts borde framgå tydligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.