Bild
Nästa artikel

Rosttest: Chevrolet Captiva (2012)

Rost

Captiva har bra tätade skarvar, såväl på motorhuv som baklucka och dörrar. De har också bra dräneringar. Inre behandling i dörrar och huv saknas däremot.

Plastinnerskärmar skyddar fram och bak. Stänklappar saknas. Dörrtrösklar och skärmkanter är inklädda med plast. Det ger bra skydd mot hjulsprut men innebär också viss risk för att smuts och väta samlas under plasten.

Undertill finns ett rejält slitskydd med några missar. Vissa skarvar är inte tätade, dit hör tröskelbalkens nedåtriktade skarv. Hålrum och balkar är behandlade inuti med vax. Bakskärmarna har en smutssamlande hylla men den skyddas av plastlisten. Plasttank.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Captiva

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.