Bild
Nästa artikel
BMW X3.

Rosttest: BMW X3 (2018)

Rost

Dörrarnas limningar är av annorlunda konstruktion, men suven klarar sig bra i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Motorhuv, framskärmar och framdörrar av aluminium, liksom i övre länkarmar bak och länkarmar fram. Baklucka, bakdörrar och övrig kaross av stålplåt. Rostfria band håller bensintanken av plast. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Rostskyddande behandling finns i baklucka och dörrar, bra tätning av bakluckans skarvar. Dörrarnas limningar är av annorlunda konstruktion.

Underredet täcks av både plast- och filtskivor, under dem är slitskyddet bra. Bra skyddsbehandling i alla hålrum. Främre stänklappar saknas. Bakre ljuddämparen är av rostfritt stål, mycket plast runt skärmkanter och trösklar.  

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

 

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-11-19 13:53

Huvudsaken är att den klarar sig bra ute i verkligheten i trafik, prognosen är just en prognos, men kan vara helt annorlunda i verkligheten....

#2
2018-11-19 14:07

Exakt Shogun.
Det är många olika faktorer ute i trafiken som kan påverka.
Och dessutom så hela ytbehandlingen på en fabrik kan ha tillfälliga dippar i kvaliten beroende på färg och kemikalier.
Det sista är nog en stark faktor.

#3
2018-11-19 15:05

Säga vad man vill om BMW - men lack och rostskydd har de sällan fallerat på. Om min stackars Mazda haft hälften så bra lack som min BMW hade hade jag varit nöjd.

#4
2018-11-19 19:28

BMW hade ju stora problem 2000-2005 eller när det nu var, kanske lite senare, rost lagades och lack fixades, dock var de hårda att det endast rutinmässigt var OK för vissa datum, uppstyrt från tyskland som jag minns det, finns säkert fler som minns detta.

#5
2018-11-19 19:34

Läs tex:
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?350171-Kolla-upp-r...!
Har läst på något annat ställe tidigare, samt en kollega på jobbet som var på fel sida med några dagar om tidigare nämnda datum, verkstaden beklagade men sa att de var hårt styrda från vad "tyskarna OK:at", den bilen lever inte längre pågrund av just rost, tror det var en 2004, men är inte säker längre. Även en annan kollega hade stora problem med sin 320, vilket båda bilarna var, båda kombi.

#6
2018-11-20 07:26

Tyskarna levererar igen. Japanerna har mycket att lära..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.