Nästa artikel
Rosttest: BMW X1 (2014)
Rost

Rosttest: BMW X1 (2014)

Publicerad 29 maj 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
BMW X1-karossens dörrar och huvar är av plåt. Limningen av skarvar i dörrar och huvar är väl utförd och på insidan finns en vaxprodukt som har applicerats med ordentlig spridning. Även inne i främre krockbalkar finns ordentlig behandling – bra! Innerskärmarna bak är av ett filtmaterial som kan suga åt sig fukt. De ligger an mot plåten med bara lack som skydd. Innerskärmarna fram är av plast. Underredet täcks till stora delar av sköldar av ”plastfilt”. Under dem finns ett ordentligt PVC-slitskydd och skarvarna är väl tätade också undertill. Plasttank, hållarband av rostfritt. Batteriet är placerat i en plastlåda under bagageutrymmet (bild till hö.).
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW X1 xDRIVE20d sportline
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-29 07:44
Thommys

Det låter märkligt att man har filt i innerskärmar bak. Men samtidigt förstår man hur de dämpar ljudet från grussprut från däcken mot om de varit i plast. Då hade de smattrat mer från hjulhusen. Om bara filten inte ligger mot plåt så kan den vara blöt i många år utan att det gör något, men annars är det en sämre konstruktion tycker jag. Oftast är det ute i kanterna mot skärmen som de är fästa och det är just där det rostar som mest. Har man aluminiumskärmar så spelar det ingen större roll.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.