Bild
Nästa artikel

Rosttest: BMW 320i (2005)

Rost

Tidigare 3-serie var bra rostskyddad och BMW är tämligen noga även med nya modellen. Dörrar, huv och baklucka har fått en ordentlig vaxbehandling inuti. I huven behövs ett gott skydd, för bilen drar in mycket smuts framtill i motorrummet.

Tidigare underredsbehandling har ersatts av stora plastsköldar som dels skyddar underredet från smutssprut, dels förbättrar aerodynamiken. Under sköldarna skymtar plåtskarvar som är väl tätade med lim. Balkarna har fått ett inkråm av vax. Reservhjulsbaljan är av plast och helt rostfri, liksom bränsletanken.
 
Några partier av karossen riskerar dock att angripas av rost. Innerskärmarna bak är av fuktsamlande filt och skärmkantens vikning är gammaldags och en riskabel smutsfälla.
 
– Rena 70-talsstuket, kommenterar Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.
 
Han bedömer dock nya 3-serien som tillräckligt välbyggd och bra behandlad för att förtjäna en fyra i betyg.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.