Bild
Nästa artikel

Rosttest: BMW 320d (2016)

Rost

Bra tätningar och smarta konstruktioner lyfter betyget för BMW i Vi bilägares rosttest. Men full pott blir det inte den här gången.

Vi Bilägare 2016/16 Biltest: Alfa Romeo Giula 2,2 , BMW 320d xDrive, Lexus IS300h

En ny, sportig sedanmodell från Alfa Romeo hör inte till vanligheterna. Giulia är ett klassiskt namn som gör comeback och försvarar märkets glans med den äran i kampen mot BMW 3-serie och Lexus IS 300h. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor

Karossen är helt tillverkad av stålplåt. Huv, dörrar och baklucka är väl tätade med limsträngar ända ut i hörnen och behandlade med vax inuti. Skärmkanterna bak är konstruerade så att de inte kan samla smuts och balkarna under bilen har invändig behandling. Hjulupphängningarna är av aluminium och även avgassystemets slutdel är gjord av rostfritt material. Bränsletanken är av plast.

Underredet täcks av ljuddämpande sköldar av filtmaterial som lätt drar åt sig fukt, men plåten under dem skyddas av ett lager PVC-plast. Även innerskärmarna är delvis gjorda av filt där blött grus och snö fastnar (se bild). Stänklappar saknas.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!