Nästa artikel
Rosttest: BMW 1-serie (2012)
Rost

Rosttest: BMW 1-serie (2012)

Publicerad 21 januari 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

 Nya 1-serien har fått ett betydligt bättre rostskydd än förra modellen. Det finns invändig rostskyddsbehandling i dörrar, huv och baklucka. Underredet har ett väl täckande slitskydd, alla skarvar är ordentligt tätade och inuti balkarna finns vax.

Hjulupphängningarna fram är av aluminium. Skärmkanterna bak är modernt gjorda med en liten kant där det inte kan samlas smuts. Innerskärmarna är dock tillverkade av pressad filt som suger åt sig fukt.

På minussidan kan vi notera att hela karossen är gjord i stålplåt och att stänklappar saknas. Vår expert bedömer ändå rostskyddet som väl över genomsnittet och belönar BMW 1-serien med näst högsta betyget.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 116d.
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.