Bild
Nästa artikel
Audi Q5.

Rosttest: Audi Q5 (2017)

Rost

Stänklappar saknas, men plastlister fram och bak skyddar mot stenskott. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Motorhuv och baklucka av aluminium, övrig kaross av stålplåt. Invändig behandling och skarvtätning saknas i motorhuv och baklucka. Bra limning i dörrskarvar. Stänklappar saknas, men plastlister fram och bak skyddar mot stenskott.

Underredet täcks nästan helt av filtskivor. Bra slitskydd på utsatta ställen, mycket bra invändig behandling i balkarna. Nästan alla skarvar är väl tätade. Bromsrör och bränslerör är normalt monterade i bottenplattan. Länkarmar fram och bak av aluminium, liksom i fjädertornen fram. Även hjulnaven och bromssköldarna är av aluminium. Båda ljuddämparna och slutröret i avgassystemet är av rostfritt stål.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-08-29 10:30

Inget betyg angivet, men då Audi tycks per automatik medföra högt betyg så får väl Q5 ändå en 5:a...

#2
2017-08-29 10:45

Tack för att du såg att betyget saknades hultarn. Det är fixat nu.

#3
2017-08-29 10:50

Jaha, en 4 i alla fall, trots avsaknad av diverse behandling och en dyr bil. De där filtskivorna i underedet måste väl misstänkas samla fukt, vilket motsvarande ansågs göra på Golf: "Sköldarna i sig är dock mycket fukt- och grussamlande". Och då har Golf plast, och inte filt...

#4
2017-08-29 13:18

Men att lacken släpper och det rostar som f-n under lacken och att bilarna får lackeras om, och kunden själv får betala, det säger inte dessa tester något om. Hände min sons Audi A6 Avant, och samma sak hos två arbetskamraters A6 bilar. Så hur bra betyg ska Audi ha, egentligen.......det är frågan.......och är dessa tester värda något......? Det är också frågan.

#5
2017-08-29 13:30

Det borde vara lag på stänklappar!
Som det är nu så får man köpa till ett stänk-kit visserligen inte så giftigt dyrt med montering och jättebilligt om man beställer ifrån Kina och monterar själv men irriterande då jag i vart fall inte kan leva utan stänklappar.

#6
2017-08-29 20:30

Förstår inte poängen med att ha detta artiklar om rostskydd, är ju alltid samma betyg.
Alla VAG får betyg 4.
Skulle det ske nån förändring så kan man ju skriva om det istället.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!