Bild
Nästa artikel
Audi Q3.

Rosttest: Audi Q3 (2019)

Rost

Väl utförda tätningar, men fuktsamlare och blästringsrisk finns. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Motorhuven är av aluminium, alla övriga karossdelar av vanlig stålplåt. Bakluckan saknar invändig behandling. Tätningarna av skarvar i dörrar och baklucka är väl utförda. Blästerrisk i nedre främre hörn på båda framdörrarna. Fuktsamlande ljuddämpningskudde bakom plasten vid vindrutestolparna. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak.

Stora plastsköldar under bilen. Under dem är de flesta skarvar dåligt tätade och slitskyddet är bristfälligt, utom längst bak. I dörrarnas nederkant finns en smutssamlande list som också gör det omöjligt att kontrollera/rengöra dräneringshålen. Alla balkar under bilen har vaxbehandling.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-06-06 12:25

Bilfabrikanterna testar alltid sina bilar för det ena och det andra men de har tydligen ingen aning om blästringsriskerna. Ynkligt.

#2
2019-06-06 12:25

Bilfabrikanterna testar alltid sina bilar för det ena och det andra men de har tydligen ingen aning om blästringsriskerna. Ynkligt.

#3
2019-06-06 14:22

Oj en ynka 3a i betyg:)
Kanske ni har insett att verkligheten är brutal istället för gissningar :)

#4
2019-06-06 15:15

Konstigt att den får lika dåligt betyg som alla Toyotor.

#5
2019-06-06 16:19

Jo men de rostar ju mindre och inte alls lika buskiga efter lika många år i saltet som Audi som uteslutande alltid fått full pott här tidigare; )

#6
2019-06-06 17:49

Kan vara den förtrollade plåten som Toyota använder. Eller så är det för att det är mest pensionärer som kör Toyota och de ser helt enkelt inte rosten..

#7
2019-06-07 06:21

Vet väl de som kan lite om bilar att audi är väldigt överreklamerade när det gäller rostskydd då man ofta ser dem just väldigt risiga och rostiga och gäller även vw.
Men väldigt sällan toyota ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.