Bild
Nästa artikel
Audi A8

Rosttest: Audi A8 (2018)

Rost

Bra konstruktion på skärmkanterna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Hela grundkarossen, utom krocksäkerhetsburen, är av aluminium. Samma sak gäller dörrar, motorhuv, baklucka och länkarmarna fram. Bakre ljuddämparen och delar av avgassystemet är rostfritt och invändig vaxbehandling finns i alla balkar under bilen.

Stora delar av underredet täcks av plastsköldar och under dessa är alla skarvar mycket bra tätade. Även tröskellådornas nedåtvända skarvar har välgjorda tätningar och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. På minuskontot noteras att hjulhusens innerskärmar är av fuktsugande filtmaterial och att tätningarna i dörrar, huv och baklucka inte är hundraprocentiga.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-08-28 13:02

Det här är precis vad jag skulle vilja se på alla bilar. Ta bort alla ohyggligt dyra IT-ingenjörer och därmed allt bling-bling och gör bilar som håller. Det skulle jag gärna betala för - priset minus bling-bling torde bli ungefär detsamma, även med användande av dyrare material: Vi läser ju alla om vilka ohyggliga pengar som satsas på diverse bling-bling grejer.

.

#2
2018-08-29 11:54

Problemet är att det bara behövs god vilja för att rostskydda en bil i överkomliga prisklasser men viljan saknas eftersom efterfrågan på sådant skydd saknas.

#3
2018-08-29 11:47

Är verkligen kommentarerna om limningar och fuktsugande filtskärmar relevanta på en aluminiumbil? Ökar verkligen risken för en symmtomgivande vitrost?

#4
2018-08-29 13:16

Aluminim kan väl rosta (eller mer rätt korrugera)? Jag minns en aluminiumpanel på ett hus som rostade, det bildades ett vitt pulver och materialet föll successivt sönder.

#5
2018-08-29 13:59

Den otroligt fina Audin må ha fått högsta rostskyddsbetyg men SKA ändå ha ett extra rostskydd eftersom erfarenheten av bilar i verklig trafik visar att Audi rostar i alla fall.

#6
2018-08-29 15:09

@Saabium: Om jag får vara öite besserwisser så tror jag du menar korrodera. https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrugerad_pl%C3%A5t

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.