Bild
Nästa artikel
Audi A6 Avant.

Rosttest: Audi A6 Avant (2018)

Rost

Bra konstruktion för att motstå rost ger toppbetyg. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Mycket välbyggd från rostskyddssynpunkt. Motorhuv, framskärmar, dörrar, baklucka och flera detaljer i underredet är av aluminium. Samma material finns i hjulupphängningar, länkarmar, fjädertorn fram och i motor- och bakaxelvagga. Innerskärmar fram/bak av filtmaterial. Sidotrösklarna har nedåtvänd skarv som dock är väl tätad. Bra bakre skärmkanter med bra tätning.

Underredet täcks av plastsköldar. Alla hålrum under bilen har väl utförd behandling, nästan alla skarvar är väl tätade. Stänklappar fram saknas men framskärmarnas kanter täcks av blästringsskydd. Något ojämn dörrpassning på testbilen medför viss blästringsrisk.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#2
2018-12-19 10:26

Mycket glädjande: Kul läsning! :)

.

#3
2018-12-19 10:37

Tyska märken levererar alltid bra rost skydd. Mercedes hade en dipp, men det är också allt.

#5
2018-12-19 12:39

Hai!

#6
2018-12-19 15:35

@vargen, vad räknar du som tyska märken, isf kan man undra? Om det är allt, bara MB kanske? Alla Tyskar har haft problem, liksom nästan alla andra märken med för den delen.

#11
2018-12-19 22:48

Audi är verkligen en kassaskåpssäker bil med en kvalitet som få bilar i världen kan konkurrera med. Öppna och stäng en Audidörr så hörs och känns det att den har väldigt hög kvalitet. Att Audin design och rostskydd är av toppkvalitet förstärker bara dess premiumsignum!

- Grymt bra jobbat av Audi!

#12
2018-12-19 22:49

Audi är verkligen en kassaskåpssäker bil med en kvalitet som få bilar i världen kan konkurrera med. Öppna och stäng en Audidörr så hörs och känns det att den har väldigt hög kvalitet. Att Audis design och rostskydd är av toppkvalitet förstärker bara dess premiumsignum!

- Grymt bra jobbat av Audi!

#13
2018-12-20 06:52

Varför lägger Audi så mycket på rostskyddet mär bilarna sen inte håller mekaniskt? Jag vet ingen Audi-ägare som inte är stamkund på verkstan. Så vad är poängen med bra rostskydd om resten av bilen bara är byggd för att leva leasing-perioden ut?

#14
2018-12-20 13:57

Audi känns kassaskåp men den verkliga kvalitén är en helt annan sak!!!
Där är de enklare och billigare japanerna och Kungen av tyska dvs Mercedes betydligt bättre till tyvärr.

#15
2018-12-20 14:28

Raywave, här är ett undantag. Jag har inte haft några fel på mina nya A6:or 4F och 4G som kan härledas till bristande kvalitet. Jag har dock haft en 2008 2.0TFSI, 2011 2.0TDI, 2014 2.0TDI Ultra, 2018 2.0TDI Ultra och nu kompletterad med en 3.0 TDI Allroad. De enda felet var på 2014 A6 som behövde uppdatera mjukvaran till växellådan, men efter det inga problem. Man kan undra var dina påståenden har för grund och hur sköter dina kompisar bilarna?

#16
2018-12-20 18:12

Det är inte svårare än att Audi och Volkswagen delar motorer och växellådor, bland annat. Och eftersom Volkswagens bilar mest står på verkstaden, gör givetvis även Audis bilar det. Allt annat är förnekelse. Jag gillar Audis bilar: Snygg design, snygga, upplevda material och så, men med tanke på alla fel och brister under ytan kommer jag aldrig att köpa en Audi. I grunden får man samma bil i en Volkswagen till rena reapriset.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.