Nästa artikel
Rosttest: Audi A5 Sportback 2.0 TFSI (2010)
Rost

Rosttest: Audi A5 Sportback 2.0 TFSI (2010)

Publicerad 17 augusti 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Audi A5 har kaross, dörrar och motorhuv i galvaniserad stålplåt men framskärmar i aluminium, som också skyddas av filtinnerskärm  Huven har ingen behandling inuti men är tätad i fogen. Bakluckan har två dräneringshål försedd med gummipropp som troligen är tänkt att dränera ut vatten.

Skarven är tätad men innerbehandling saknas. Dörrarna är rostskyddsbehandlade inute och har bra tätning via limning. Bakskärmen är av modern och bra konstruktion och skyddas av filtinnerskärm. Viss risk finns för blästring av dörrens bakre, nedre svängda hörn. Avgassystem samt bakre ljuddämparen är av rostfritt stål.

A5 har bra inre behandling av balkar. Plastpaneler skyddar yttersidor undertill. Behandling under dem saknas och slitskyddet är också mer sparsamt än tidigare. I bakvagnen finns vissa oskyddade ytor. Bränsletank och påfyllningsrör är i plast. Sammantaget har Audi ett bra skydd mot rost.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.