Bild
Nästa artikel

Rosttest: Audi A1 1.4 TSFI (2010)

Rost

Audi A1 har, till skillnad från sin föregångare A2, en kaross helt i stål. Bilen är modernt byggd utan onödiga skarvar. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar, men är inte sprutade på insidan.

Balkarna under bilen har däremot en välgjord inre behandling och alla synliga skarvar är bra tätade. Men skarvarna innanför de plastsjok som täcker stora delar av underredet har Audi hoppat över. De är helt otätade.

Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade för att motstå rost, men slitskyddet under bilen är ganska snålt tilltaget. Det får godkänt, men inte mer. På minuskontot noteras också att stänklappar saknas och att innerskärmarna bak är av ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt.     

– A1 ser ut som en typisk Audi och det brukar vara bra, säger Vi Bilägares rostskydsexpert Thomas Widström. Visserligen har Audi dragit ned en del på rostskyddet på senare år, men betyget för A1 blir ändå en fyra.

Bilarna är besiktade av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A1 1.4 TSFI

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.