Bild
Nästa artikel

Rosttest: Alfa Romeo 156 2,0 T-Spark (1998)

Rost

Karossen är helgalvaniserad till över 80 procent och importören lämnar åtta års garanti mot genomrostning Men invändig vaxbehandling i hålrummen saknas. År 2000 sågades delar av karossen på vår testbil (från 1998) isär i Italien och analyserades av Svenska Korrosionsinstitutet.

Rost konstaterades. Trots Alfas garantier om ett effektivt rostskydd ställer sig Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström tveksam till metoden att utelämna vaxbehandlingen. Angreppet på huvudbalken, analyserat av Korrosionsinstitutet, stärker hans uppfattning

– Vaxet tränger in i alla skrymslen och vrår. Grundfärgen täcker sällan alla skarvar perfekt. Och när salt och fukt letar sig fram mot plåten är det bara en tidsfråga innan galvaniseringen sakta men säkert äts upp.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.