Bild
Nästa artikel

Test: Elcyklar

Vi Bilägare testar

Miljömedvetenhet, träningstrenden och statligt bidrag har satt elcykeln på kartan en gång för alla. Vi Bilägare guidar till rätt köp.

Läs hela testet!

Köp Vi Bilägares test av 9 elcyklar i digital form. Förutom pris får du bland annat veta batterikapacitet och hur stor premie du får för varje cykel. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Elcyklar blir allt populärare och det kanske inte är så konstigt. Cykeln har alltid varit ett enkelt, snabbt och relativt sett billigt transportmedel. 

El-assistansen förvandlar den jobbiga uppförsbacken till en axelryckning och öppnar upp för fler att växla sin nuvarande pendlingslösning till elcykel, något redaktionschef Tommy Wahlström upptäckte efter sin första tur.

– Precis som alla andra har jag ju cyklat massor i min ungdom men med åren dalade intresset. För sex, sju år sedan tröttnade jag på köerna och började cykla till jobbet. Efter en vecka blev cykeln stulen. Jag fick en ny och hann köra två veckor innan en humorlös torrboll till individ försökte sparka omkull mig på cykelbanan eftersom han ville köra om... Sedan dess har cykeln stått. Med elcykel har jag sett ljuset!

Vi Bilägare har testat 9 olika cyklar. Dessutom berättar vi allt du behöver veta om elcykelbidraget och vi lär dig hur en elcykel är uppbyggd. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 10/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Har du en elcykel och i så fall vilken?

Testade cyklar:
  • Evobike Sport-8
  • Ecoride Comfort Series Ambassador 28
  • Ecoride Performance Series Epix Tour
  • Crescent Elin 7
  • Evobike Travel
  • Scott E-Genius 710
  • Ecoride Comfort Series Sense
  • Crescent Eli
  • Evobike Sport-8

Kommentarer

#1
2018-08-27 14:28

"Miljömedvetenhet, träningstrenden och statligt bidrag har satt elcykeln på kartan en gång för alla."

Åtminstone det sista är sant. Vad gäller miljömedvetenhet och träning så är den vanliga cykeln betydligt bättre.

#2
2018-08-27 14:46

Swemba, du gissar och gissar fel som de flesta. Faktum är att elcykel generellt får ägaren att cykla mer och kanske också året runt så elcykel ger ofta mer motion för att den används avsevärt mer. (orkar inte googla fram rapport som visar den effekten)

#4
2018-08-27 14:56

Experter på (El)-cyklar också......inte dåligt.....;o)

#5
2018-08-27 15:39

@johnkommentar, Vad är det som säger att subventionering av vanliga cyklar inte skulle göra att folk köpte fler cyklar och därmed cyklade mer? Rimligen är en vanlig cykel miljövänligast av dem alla, så varför är inte den subventionerad?
Även löparskor, promenadskor, broddar, käppar, rullskidor, rullskridskor osv borde subventioneras med samma argument.
Subventionering av elcyklar är det löjligaste påhittet någonsin - som vanligt från Mp.

#6
2018-08-27 15:53

Lika tveksam till miljönyttan av elcykelbidraget som bonus till laddhybrider som oftast inte är speciellt bensinsnåla då de körs utan elladdning medan snåla dieslar får malus även om de körs på biobränsle. I båda fallen är det de som har råd med en dyr cykel/bil som får bidraget.

#7
2018-08-27 16:00

Swemba, kan hålla med om att subventioner generellt är tveksamt men i ljuset av att vi i ganska precis 10 år subventionerat "miljöbilar" så tycker jag att det här är en bra motvikt. Men helst inga subventioner alls. Ang. vanliga cyklar, läs länken mm, elcyklar ger mer cykling än trampcyklar och om du köper en så kanske du upptäcker varför, det är kul och praktiskt! :)

#8
2018-08-27 16:29

Sjuksystrar eller elcycklar. ..

#9
2018-08-27 16:36

Generellt emot subventionerade prylar, men elcykel må vara ett undantag. Varför måste saker vara subventionerade? Priset brukar höjas i motsvarande grad.

#10
2018-08-27 17:01

Har vanlig cykel som den motionsnörd jag är. Enda anledningen att köpa elcykel är för att eventuellt slippa duscha när man cyklar till och från jobbet, vilket tar extra tid. Det är kanske så att vissa som inte annars skulle välja cykeln nu gör det, vilket troligen är den enda anledningen att subventionera elcyklar. Vanliga cyklar är ju egentligen mest miljövänliga och ökar folkhälsan mest. Förmodligen kommer priserna på elcyklar att sjunka om subventioneringen upphör.

#11
2018-08-27 17:40

Så vitt jag sett har priserna inte ökat på elcyklar men utbudet har ökat rejält, även om det är enkelt att killgissa att priser gått upp för att man tror att de ska göra det. Samma sak som antagandet att trampcyklar är bäst för folkhälsan vilket förmodligen inte heller är sant.

#12
2018-08-27 20:01

Vad menas med "skattesubventionerat"? Man har dragit till med sådär 80% i strafftullar på kinesiska elcyklar och fördyrar gravt hela elcykelmarknaden i onödan -sedan är man så ohyggligt generös och bjuder på 25% i rabatt.

Jag antar att det är de nya politikernas "innovationer" för att få folk att tro att de är miljöduktiga. Samma visa kör de med solpaneler... strafftull och bidrag.

Visst man vill skydda sin inhemska industri (som egentligen inte finns, cykeldelarna kommer ändå i mycket stor utsträckning från Kina och monteras ihop här). Det hade nog varit bättre att låta kinesernas priser sporra den inhemska industrin till att bli bättre och effektivare...

#13
2018-08-27 20:11

#10 Farbror Blå... -håller med där. Teknikern i mig skriker efter en elcykel, men sedan sansar jag mig och cyklar vidare på "gamla bettan", egentligen är det vardagsträningen jag vill åt och jag snittar ändå runt 30 utan att komma fram svettig. Konstaterar istället att elcyklarna är rätt trevliga att ha som sparringpartners när man tappar tempot i någon backe. Betraktas nog som en skattesmitare då jag köpte 10-växlade gamla bettan för 44 år sedan (på den tiden ordet kvalitet var viktigare än varumärket) och har inte varit i närheten av vare sig subventioner eller strafftullar... -gav 395 kr på rea när det begav sig, och mer pengar än så bjuder jag inte myndigheterna på.

#14
2018-08-27 22:42

Crescent?

#16
2018-08-28 08:19

Vad om totalt tycks ha "glömts bort" är den ökade skaderisken, och ökade antal svårare skador, både på cyklister och fotgängare.
Och därmed ökad kostnad för samhället.
Vi pratade om detta på jobbet, utanför jobbet är det en uppförsbacke fram till en stor korsning, tidigare kom de flesta cyklister ganska långsamt fram till korsningen, men med elcykel går det undan.
De kommer med mopedfart, skillnaden är då att elcyklar inte hörs. Och så smäller det ibland, jag (som gick) fick en cyklist i sidan, dock var det han som fick värsta smällen efter ha landat hårt i gatan.
I Kina hanterar de detta med signalhorn från bilar, ljudlösa elcyklar/moppar åker runt och brölar...

#17
2018-08-28 09:01

Håller med dig Hultarn om att det ofta går för fort för många cyklister särskilt nu när elcyklarna kommit. Jag har ingen olycksstatistik för cyklister, men det verkar som den ökar åtminstone här i Sthlm där många cyklister tycks ha dödslängtan. Hastigheten ökar risken för olyckor liksom skadebilden. De flesta använder idag cykelhjälm men tyvärr inte alla. Även om elmotorn ska stänga av när cykeln uppnår 25 km/h så borde man nog tyvärr införa hjälmkrav även för oss över 15 år. Det hade säkert besparat samhället en hel del sjukvårdskostnader.

#18
2018-08-28 09:09

Träningstrenden? Är det inte bättre att köpa en vanlig cykel då? Och billigare!

#19
2018-08-28 09:41

Olyckorna i Stockholm ökar proportionellt med trafiken. Män står för 60% av cyklandet och 60% av olyckorna, något som var en stor nyhet här om veckan fast bara den delen att män står för 60% av olyckorna förstås. Media...

#20
2018-08-28 10:24

Köpte en el-cykel till frugan, hon cyklar 6km om dagen nu och bilen står still 4 dagar av 5 på vardagarna. Hon säger att hon aldrig hade cyklat till jobbet om det inte vore för den, kan säga att vi bor i ganska kuperat landskap med mycket upp-/nedförsbackar.
Själv tar jag också hellre el-cykeln till närbutiken istället för bilen, så nog är den vettig. Skattesubventionen var det som avgjorde mitt köp..

#21
2018-08-28 10:57

Farbror Blå: ja, där är en annan sak också. Hastigheten. Det verkar vara enkelt att få upp dem i högre farter än 25, vilket förstås gör saken värre.
Om de går fortare än 25 borde de väl framföras på väg såväl som EU-moppe45?

#22
2018-08-28 12:17

Frihet under ansvar, antalet olyckor borde kunnas hållas på en låg nivå om elcyklisterna körde lite mer varsamt och anpassade hastigheten till rådande förhållanden. Man behöver inte köra full fart hela tiden bara för det är enkelt att köra fort.

#23
2018-08-28 12:20

Hultarn, det verkar inte vara kristallklart ännu hur man ska hantera elcyklarna regelmässigt. Läser man på transportstyrelsens sida så bör de klassas som moped om elmotorerna går fortare än 25 km/h.
En cyklist blev rapporterad för grov olovlig körning och vårdslöshet i trafik efter att trimmat sin MTB ordentligt. Klockades för 98 km/h. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRpq3r/greps-pa-trimmad-elcykel--i-...

#24
2018-08-28 18:51

tråkigt att se en del som använder en El-Cykel och istället för att trampa så sitter de och stirrar på sin telefon och är bortkopplad från trafik m.m. Borde vara samma som för bilister att man blir bötfälld för handhållen telefon eller platta. Men det är ganska ofarligt då vi har poliser som sitter i ett hus i stadscentrum och utreder brott som snatteri m.m. Varför har vi lagar och förordningar som inte efterlevs därför att ingen kontrollerar deras efterlevnad. Nu på sommaren har jag kört och åkt 210 mil och inte sett en polis efter vägarna. Men som sagt att polis skall inte behövas om alla sköter sig men så är det ju inte.EU mopeder kör om en på 70 väg m.m så poliser behövs verkligen. Johan i Borlänge.

#25
2018-08-28 19:05

Farbror Blå reglerna är ju kristallklara för en elcykel!
Elmotorn får vara på max 250W och endast ge assistans då pedalerna går runt (det spelar ingen roll hur fort!) och upp till 25 km/ t.
En vanlig cykel kan ju gå i 50 Km/t om man är en jäkel på att trampa och samma sak gäller ju för elcykeln, elmotorn slutar ju ge hjälp vid 25!

#26
2018-08-30 10:53

Nisse, reglerna angående hastighet (25) och 250 W är det inga frågetecken med. Jag var otydlig. Det jag syftar på är cyklarna som överskrider dessa regler. Jag känner inte till några rättsfall mer än det jag länkade till angående hur man som polis kan rapportera elcyklar som är rejält trimmade. Det kan skapas vissa gränsdragningsproblem. T.ex. cyklar du mot rött ljus kostar det 1500:- (man får behålla körkort), gör du det med en moped blir du av med körkortet och det kostar 3000:-. En trimmad cykel bör enligt transportstyrelsen klassas som moped varför de tuffare reglerna troligen gäller dem också. Men som Juhani nämner så har poliser sällan tid att övervaka trafiken inkl. att rapportera folk som kör trimmade elcyklar.

#28
2018-08-29 08:36

Man bör nog tänka både och två gånger innan man köper en elcykel. Många modeller har visat sig ha undermåliga bromsar som inte pallar med den ökade vikten. Köp kända märken och läs testerna för att välja en cykel med bra bromsar, en dag kan det vara skillnaden mellan att vara vid liv eller vara död.

#29
2018-08-29 10:25

Jag har sedan flera år en elcykel, en relativt enkel med tre växlar och det är alldeles tillräckligt på de vägar jag färdas, fler hade bara varit jobbigt. Den har två väldigt effektiva v-bromsar och fotbroms i navet, så där är det inga problem, men eftersom det inte är något som hindrar att man med lite extra snurr på pedalerna komma upp i 35-40km/t så kan det bli lite otäckt.
Väghållningen motsvarar inte den höga farten så just 25km/t bör man inte överskrida. Jag har testat flera andra cyklar och jag tycker det är lika på alla. Jag tror att problemet ligger i gaffellutningen. Eftersom de flesta verkar utvecklas för stadsbruk så vill man att de ska bli lättstyrda, men det passar inte lika bra för högre fart på landsväg, där behövs en flackare gaffelvinken för att ge mer stabilitet.
En lite rolig sak för den som är lite bekväm och inte vill ha motion, är att många elcyklar har rörelsegivare i pedalerna så att man på plan väg kan nöja sig helt med eldrift! Det räcker med att man i maklig takt rör pedalerna runt, de behöver inte driva.

#30
2018-08-29 14:44

Visst är min gamla racer en så mycket bättre cykel än min eldito. Kraften går direkt ner i backen och den känns nästan stadigare ju fortare det går. En ram som inte flexar, smala däck och en annan framgaffellutning gör att den inte alls går att jämföra med en standardcykel. Den går snabbt och ger bra motion – om man använder den …
Det är det som är det fina med elcykeln. Jag sitter mer upprätt på en trots allt bekvämare sadel. Elhjälpen har jag ställt in så att den bara hjälper till i lägre farter, det vill säga uppförsbackar. Det finns dock ett gasreglage som alltid kan koppla in elmotorn – under förutsättning att jag trampar, förstås.
Juhanni.någonting, det är alltså inte så att man kan sitta och göra absolut ingenting.

Det intressanta är att det visat sig att flera bilister börjat ta sin elcykel. De behöver inte bäva för de där uppförsbackarna längre.

#31
2018-08-29 20:18

Roy, det stämmer bra att de gamla cyklarna ofta är bättre än helt nya.
Jag tror att cykeln var som bäst runt 1950, sedan har det gått utför, kanske inte i allt, men i stabilitet och lagring.
På den tiden hade en standardcykel stålram, idag har nästan alla aluminiumramar och då borde de ju vara lättare?
Men icke! De väger ungefär lika mycket och det beror på att aluminium, även om det bara väger en tredjedel av stålet bara har en tredjedel av E-modulen som krävs för att ge stadga.
Och på 1950-talet var det inte vilket stål som helst, Nymanbolagen gjorde reklam för "Flygstål i ramen", man använde sig, liksom många andra fabrikat, av krommolybdenlegerat stål som medförde att man kunde minska godstjockleken och spara vikt.
Nackdelen var att det stålet inte var svetsbart på den tiden och därför fick man svetslöda ramarna, ofta med smidda muffanslutningar.
I mitten av 1960 hade cykelköpen minskat och även kvalite'n på cyklarna
Och allt beror på kostnader. istället för flygstål gjorde man nu reklam för "Carbon Steel!", alltså vanligt standard handelsstål av ordinär klass som var svetsbart.
Och allt beror på kostnader, förr krävde en ram handpåläggning av skickliga rambyggare, nu kunde man automatisera hela rambygget.
De flesta cykelfabrikant försvann vid den här tiden.
En standardcykel 1950 kostade ca 250:- och det var ju mer än en månadslön för många!
Det finns säkert många handbyggda cyklar idag av god kvalite', men då kostar de lika mycket som en 50-talscykel gjorde då.
De är ju mer tekniskt avancerade förstås.

#32
2018-08-30 09:17

Snart kommer det elektriska exoskelettet som hjälper dig på gymet. Skelettet gör det lättare för dig att lyfta tunga vikter ...

#33
2018-09-07 15:31

Nu går det även bra att köpa en riktigt dyr elcykel och få ut bidraget 10 000 kr och sedan lämna tillbaka den i affären och behålla bidraget som myndigheten säger sig inte ha någon möjlighet att kontrollera att man då återbetalar bidraget vilket många upptäckt.
Den subventionen av elcyklar anses vara viktigare än att långtidssjuka barn som bott hela sitt liv på sjukhus nu skall köras hem och vårdas dygnet runt i hemmet av föräldrarna då samhället inte har råd med de fåtal sjukhussängar dessa barn upptar på våra akutsjukhus där de haft dygnetruntbevakning för att inte dö i förtid på grund av sjukdom. En prioteringsfråga, barn har ingen rösträtt så valet är lätt för våra politiker elcyklar till alla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.