Bild
Nästa artikel

Ljustest: Volvo S60 2.0T

Ljus

Bländrisk: Både Volvo och Audi har mycket ljus i bländningspunkten och bedöms ha hög risk för siktnedsättande bländning för mötande på halvljus.

Lamptyp: halv/helljus: Volvo xenon/xenon+H9. Audi xenon/xenon.

Byte glödlampa: Det är mycket enkelt att byta lampor på Volvo S60 eftersom också nya modellen ger möjlighet att enkelt demontera hela strålkastaren.

Omdöme: Såväl Volvos som Audis xenonlampor ger utmärkt sikt på halvljus. Båda har mycket bra räckvidd och bredd. Dessutom ger xenon en behaglig vitt ljus som är mer vilsamt i mörker. När det gäller helljus ger Audi, som endast har sin bixenonteknik, en ganska bred och fyllig ljusbild med xenonljusets fina färgtemperatur – dock avsevärt kortare än Volvos.

S60, som också har bixenon, har dessutom en kompletterande reflektor med en halogenlampa på helljus. Därför sticker Volvons helljus iväg nära 50 meter längre än Audis. Ljusstrålen är dessutom dubbelt så bred, 150 m framför bilen. Båda bilarna har mycket bra halvljus. Men Volvo har ett avsevärt bättre helljus.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo S60 2.0T
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI

Betyg halvljus: 4 av 5
Betyg helljus: 4 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.