Bild
Nästa artikel

Ljustest: Volkswagen Touran TDI 170 GT

Ljus

Bländrisk: Både Ford Grand C-Max och Volkswagen Touran har hög siktnedsättande bländning på halvljuset. C-Max har det högsta värdet.

Lamptyp halv/helljus: Ford har halogenbelysning med H7/H7+H1. Volkswagen har projicerande lins med en xenonlampa som ger både halv- och helljus. Ett plus för Touran är att den är försedd med LED dagbelysning, vilket spar på lampor och bränsleförbrukning.

Lampbyte: På Ford Grand C-Max demonteras hela strålkastare genom att man lossar två skruvar. Därefter är det en smal sak att byta glödlampor. Volkswagen rekommenderar ett verkstadsbesök för byte av xenonlampor.

Kommentar: Volkswagen Touran har ett suveränt bra halvljus. Ford Grand C-Max är inte dålig men har ändå långt kvar till Volkswagens nivå. Touran har extremt bra belysning åt sidorna och snett framåt. Räckvidd och bredd är också i särklass. När det gäller helljuset är det C-Max som briljerar med bättre ljus än medelbilen. Touran har lite för knapp räckvidd och bredd för att få annat än godkänt.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Touran TDI 170 GT DSG
Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi 163 hk Powershift

Betyg halvljus: 5 av 5
Betyg helljus: 2 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.