Bild
Nästa artikel

Ljustest: Skoda Karoq, Nissan Qashqai, Opel Grandland X (2018)

Ljus

Hög bländfaktor ger minuspoäng till en av bilarna. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Nissans nya LED-strålkastare har tyvärr tappat effekt. Betyget sänks med två poäng till blott en tvåa. Helljuset i Skoda snuddar vid en femma. Ovanligt hög bländfaktor på halvljuset ger dock minuspoäng. Opels halogenstrålkastare presterar sämst i testet. Opel saknar också lyktspolning.

Nissan Qashqai (LED/LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26 vm.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 17 m.
Helljus, betyg: 2/5

Opel Grandland X (H7/H7):
Halvljus, längd: 97 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 156 m.
Helljus, bredd: 10 m.
Helljus, betyg: 2/5

Skoda Karoq (LED/LED):
Halvljus, längd: 117 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 236 m.
Helljus, bredd: 29 m.
Helljus, betyg: 4/5

Kommentarer

#1
2018-03-01 11:10

Känns lite skevt att Opeln inte har LED i testet. Äpplen och päron. Kollade Nissanen och den har ju LED först på Tekna-nivån (sjätte utrustningsnivån av sju). Skodan vet jag inte. Men känns lite avigt ändå. Nu har det väl med provbilar och vad som erbjuds att göra antar jag - men konstigt att göra ett jämförande test då.

#2
2018-03-01 13:32

Här håller jag med, led mot led. ViB jämför ju inte 1,5l motor med 3,0l, så principen haltar här.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.