Bild
Nästa artikel

Ljustest: Renault Talisman, Skoda Superb, Volkswagen Passat (2016)

Ljus

Plus för Renault Talismans låga bländningsrisk, men trots LED är inte halvljuset särskilt vasst jämfört med Skoda Superb och Volkswagen Passat.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Trots LED-teknik är inte Renaults halvljus särskilt vasst. Men det räcker till betyget 2 som är godkänt. Skodas xenon med projektorlampor lyser lite längre och betydligt bredare. Allra bäst är Passat som har avsevärt bättre räckvidd. Alla tre har likvärdigt helljus. Renault lyser något längre och bredare. Talisman har dessutom lägst bländningsrisk på halvljuset.

Renault Talisman (LED):
Halvljus, längd:  71 m.
Halvljus, bredd: 18 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 178 m.
Helljus, bredd: 17 m.
Helljus, betyg: 2/5

Skoda Superb (Xenon):
Halvljus, längd: 75 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 12 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volkswagen Passat (LED):

Halvljus, längd:  111 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 177 m.
Helljus, bredd: 14 m.
Helljus, betyg: 2/5

Kommentarer

#1
2016-07-11 11:03

Fattar inte varför alla envisas med sketna helljus. Min Passat har totalt värdelös bi-xenon helljus. Min gamla 9-3:a med bi-xenon + riktigt helljus.. det blev som dag framför bilen, långt fram.

#2
2016-07-11 12:27

Ständigt tjat om halvljus, men dåligt helljus betyder ingenting för vi bilägare - utslag av det omtalade 08 syndromet tro?
"Stockholmare är vi allihopa..."
Helljusens räckvidd på dessa bilar är ju Bläb...
Förövrigt bekräftar detta ännu en gång att LED väl ofta presterar dåligt på helljus, med endast några få undantag.

#3
2016-07-11 13:41

Håller med övriga. Helljuset borde diskuteras mera.
Var tvungen att komplettera min med extraljus då helljuset var mindre bra.

#4
2016-07-11 16:06

Milkylainen: Passat med halogenljus har bättre helljus än de med xenon enligt tidigare ljustest. När jag hade en passat 07 en gång i tiden konverterade jag helljuset till xenon och det blev riktigt bra ljus.

#5
2016-07-11 20:04

McTar: Jo jag vet. Billiga varianten av strålkastarna har bäst helljus (och ganska ok halvljus).
Man har plockat bort extralamporna utan vinklar bara bort bländningsskyddet på xenonlamporna = skärp.

#6
2016-07-11 22:15

Har ni vågat att ta med en Dacia Duster 2016 i edra ljustest. OK jag erkänner att jag är part i målet men jag upplever ljuset ( ej uppifrån denna gång ) som väldigt användningsbart då halvljuset ligger kvar och du tänder halogen lampor till helljus. Kan ni inte testa en sån skit Bil någon gång också. Det har ju trots allt sålts över 2300 såna skit bilar i år i Sverige.
Och för övrigt så har jag kört ett antal bilar med små motorer ( 1.0 - 1.2 ) och tycker att Dacia 1.2 lit Turbo bensin på 125 hk är en av de bästa små motorerna på marknaden men då skäms väl ni bil testare för ni vill åka Lambo eller BMW och inte testa skit som en fattig svensson har råd med. Ett förslag bara från en som inte har skäppa av guld. Ta en tur med en ny Dacia Duster med 125hk och pris på i mitt fall 143.000 kronor. Kom ner i fattiga folkhemmet hos oss arbetar pensionärer. Johan i Borlänge.

#7
2016-07-11 22:38

Juhani
Dock verkar det som att du har det rätt bra som pensionär när du kan plocka ut en ny Dacia med ett frånpris på ca 125 000 kr.

#8
2016-07-27 13:28

Märkligt att det inte går att få fart på helljuset. Fick nya strålkastare pga dåligt halvljus! Men helljuset måste som vanligt kompletteras med extraljus. Enda bilen jag haft med bra hel/halvljus var en Audi 100 med 85/100 lampor, olagligt men bra ljus. (Inga problem med insatserna).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.