Bild
Nästa artikel

Ljustest: Kompakta som kan

Ljus

Nästan full pott för Peugeots LED-helljus. Samtliga har godkända halvljus, men Volkswagens helljus imponerar inte.

Kommentarer

#1
2014-11-10 11:39

Jag säger som jag brukar - Peugeot är ljuset i mörkret. :)

#2
2014-11-10 12:32

Kort fråga: är detta standardutrustning eller option, och vad kostar det i så fall? Gäller förstås alla tre.
Det vore bra om ViB skrev detta i artikeln.

#3
2014-11-10 13:10

Håller med hultarn. Vad som är standardutrustning och vad som är tillval är högst relevant. Tycker att biltestare ofta testar bilar med varierande extrautrustning och värderar betyget där efter.
Lite som att kora McDonalds till den godaste hamburgaren i en jämförelse mellan McDonalds, Pizza Hut och Mongolian Palace ...

#4
2014-11-10 13:18

Peugeot 308 SW har huvudbelysning av LED-typ som standard i Allure-versionen, vilket är just den version som ViB testade. Inte extra tillbehör alltså, utan standard. 308 SW finns med flera olika motorer men i Sverige enbart i två utrustningsversioner - Active och Allure. Det är Allure som har huvudstrålkastare av LED-typ som standard.

#5
2014-11-10 15:32

Vilka ljus i Golffen? Vet att om dom ställer in Xenon-ljusen med nuvarande programvara (verkstadens grejer och programvara) så lyser dom allt för neråt och så var det också direkt efter leverans. Hade våra bilar några gånger för att ställa in ljuset och nu är dom ok, men kanske lite lågt visar dom ännu också. Kollar man dom på traditionellt sätt så märker man att dom är fel inställda.

PS. Kom ihåg att använd teknologi bestämmer inte hur bra/dåliga ljusen är, man kan sabba dom med vilken teknologi som helst. Nutida Xenon-ljus är ju också sämre än dom var förut, såklart kan det finnas undantag men...

#6
2014-11-10 18:23

Simulera ett hyfsat nersmutsat strålkastarglas.
Vore intressant och se om olika strålkastares ljus påverkas olika med samma smutsgrad.

#7
2014-11-10 19:12

Det går att produktutveckla och uppfinna det ena underligare efter det andra till bilen. Men VARFÖR ska det vara så SVÅRT att skicka med ett bra ljus på en vanlig bil????? Det fyra senaste bilarna jag ägt har haft halvkasst halvljus och direkt obefintligt helljus som standard. BEVISLIGEN kan man lösa både halv och helljus utan en massa led och xenon OM MAN BARA VILL. Men man vill inte.

#8
2014-11-10 19:27

Tror det är xenon på Golfen i testet, och då kan jag skriva under på att halvljuset är helt ok....men helljuset är väl inte någon direkt kioskvältare om man säger så.... :-)

#9
2014-11-10 21:36

Men Peter då - det är klart att du skall säga att helljuset på Golfen är marknadens bästa - det är bara ViB som inte klarar av att mäta...:)

#10
2014-11-10 21:58

Huvudsaken är ju ett bra halvljus.
Att Golf inte har ett acceptabelt helljus är dåligt, men det går ändå att göra något åt genom att montera ett par extraljus.

#11
2014-11-10 22:09

Visst kan man åtgärda helljuset med extraljus...men sååå dåligt är det inte.
Halvljuset är riktigt bra....så helljuset är bara bra...eller godkänt... :-)

#12
2014-11-10 22:38

Bra jobbat Peugeot!!! Bra strålkastare är inte vanligt idag, särskilt inte i originalutförande.

Och PNI gör en bra iakttagelse som jag tycker att ViB borde följa upp: Hur påverkas ljuset av smuts?

MVH AL

#13
2014-11-11 00:44

Axelman: Vilken bil med gamla halogenlampor kan matcha en bil med xenon eller LED? Halogen brukar kännas rejält sunkigt. Kanske kan vara lite längd på ljuset ibland men det är ju halvdassigt hela vägen.

#14
2014-11-11 06:14

Som jag skrev förut:
"PS. Kom ihåg att använd teknologi bestämmer inte hur bra/dåliga ljusen är, man kan sabba dom med vilken teknologi som helst. Nutida Xenon-ljus är ju också sämre än dom var förut, såklart kan det finnas undantag men..."

Till exemple nyaste Honda Civics Halogen vinner över deras Xenon-ljus men de flesta bilar med Xenon har sämre ljus än förut och så hade man förut extra Halogen-ljus osv. i helljus-läget. Seat Leons LED-ljus är ju praktexempel på dåligt ljus med "ny" teknologi.

Hållbarheten av LED-ljus är ännu inte testat. Den som lever får se, men nog är det allt för många enögda bilar med daylight running lamps som använder LED? Speciellt Mercedes tycks ha många sådana? Har ni märkt samma sak? Värmen förstör LED-lamporna och det är ett problem den tekniken brottas med, fastän det hela tiden ropas ut att "LED alstrar inte värme", nog gör den det när man har tillräckligt av dom men får hoppas tekniken går framåt. :)

#15
2014-11-11 06:35

Måste för en gångs skull hålla med Peugo när det gäller förväntad (och sen praktisk) livslängd på LED-lamporna. Det talas hela tiden om att dessa inte skall gå sönder men det tror jag på först när det verkligen bevisats. Allt går sönder - inte minst Xenon-lamporna som även de lanserades med bl a argumentet att de skulle hålla bilen ut men hur det gått ser vi ju varje dag exempel på längst våra vägar... Sen kan det väl vara OK att man får byta nån gång under bilens livslängd men det måste då vara rimliga utbyteskostnader.

#16
2014-11-11 08:04

Här en video från Philips, samma saker gäller säkert bil-lamport också? https://www.youtube.com/watch?v=3GcCbx3Wo_A

#17
2014-11-11 17:25

Nya Passaten som dyker upp v48 har i de två mindre dyra utrustningsalternativen halogenlampor som standard. Xenon har helt utgått så nu finns det bara LED som tillval.

#19
2014-11-12 08:03

Crister_1, fantastiskt att din xenon fortfarande är ok efter 11 år men, lyser de fortfarande lika bra? Kanske svårt att säga eftersom man vänjer sig.
Skulle vara kul att jämföra dina 11 år gamla lampor med en bil med nya lampor.

#20
2014-11-12 16:40

Råder även jag christer_1 att byta lampor!

#23
2014-11-12 21:20

Är det hon som sköter det tekniska hos er Birger?

#25
2014-11-12 21:31

Ena LED-blinkersn bak på min bil började glappa. Fick byta hela yttre ljusenheten. 2200 kr. Naturligvis vet BMW om detta och har tagit fram ett fint (faktiskt rätt bra) pris på båda bakljusen (den delen med blinkersen i) för 1500 kr. Till kombin. Snällt. Jävla skitföretag.

Hur som - fick lära mig av en elektronikfirma att lodet som används idag är mycket sämre än det som användes förr, då det idag är förbjudet med bly. Det är väl bra kanske men resultatet är att lödningarna blir värdelösa. Bröt isär mitt bakljus och det var EN sån liten ytmonterad LED som var glapp. Tryckte man på det funkade det... Det är troligen där problemen ligger i framtiden. Alla bilar man ser ute som har döda leds i bromsljuset - troligen inte ljusdioden som är trasig utan lödningen.

Tydligen har medicinsk-, militär- och flyg-elektronik dispans från detta blyförbud.

#26
2014-11-13 07:42

Roger - kan du löda själv för att reparera så går det bra att få tag i "blyat" lödtenn även för privatpersoner. Men jag håller med - om det är lödtennet som är boven i dramat så borde det ju verkligen behövas hållbara lödningar i våra bilar med bästa tänkbara lödtenn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.