Nästa artikel
Ljustest: Kombi på hög nivå
Ljus

Ljustest: Kombi på hög nivå

Publicerad 27 november 2014
Dyrt men bra ljus på Mercedes, blandade betyg för de andra. Läs hela testet i Vi Bilägare 15.
Audi och BMW är utrustade med xenonlyse och projicerande strålkastare. Audi har ett bra halvljus, BMW har betydligt kortare räckvidd. På helljus når BMW däremot godkända 176 m medan Audi stannar vid 147. Mercedes är extrautrustad med LED, vilket ger bästa halv- och helljus av dessa tre, över 100 meter på halvljus och över 200 på helljus. Dyrt men bra.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-27 12:05
Raphael

För att vara "hög nivå" så har de ovanligt låg markfrigång.... ^^ och verkar väldigt lågbyggda dessutom. Detta är bilar för akrobater som gillar att böja ryggen när de sätter sig. Tacka vet jag minibussar, bara att kliva rätt in och sätta sig.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-27 21:12
Thommys

Förstår inte varför det skiljer så mycket mellan sedanen och kombin vad gäller halvljusets längd på Mercedes C-klass. I båda testerna används LED. Sedanen har 161 meters längd och kombin drygt 100 meter. Varför är det så? Är ljusen rätt inställda i båda bilarna?

#3 • Uppdaterat: 2014-11-28 08:28
Swemba

Jag tycker fortfarande att det är fel att jämföra bilars egenskaper med olikvärdig extrautrustning.
Blir lite som att hylla den blå bilen för att vara mest blå i ett sällskap med röda och svarta bilar ...

#4 • Uppdaterat: 2014-11-28 09:45
Peugo

Håller med Swemba, nog kan dom ha olika utrustning i ett test men man skulle måsta kompensera vid poängsättningen . Inte kan man heller säga att resultaten imponerar, Xenonen med extra Halogen var ju bättre förut men man försöker väl spara varje CO2 man kommer på?

#5 • Uppdaterat: 2015-01-23 06:20
DanielK

LED-strålkastarna lyser väldigt bra på min C klass :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.