Bild
Nästa artikel

Ljustest: Kia Picanto, Toyota Aygo, Volkswagen Up (2018)

Ljus

Fullpoängarna lyser med sin frånvaro och småbilarna kommer knappt upp till medelbetyg. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Klent ljus på alla tre, bara Kias halvljus förmår att prestera över medel med både bra räckvidd och bredd. Dock med bländningsrisk. VW:s stora reflektor och klassisk H4-lampa ger snäppet bättre bredd och längd på helljuset än Kias och Toyotas halogenprojektorer, men strålkastarbetyget blir ändå underkänt. 

Kia Picanto (HB3):
Halvljus, längd: 116 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 162 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5   

Toyota Aygo (HIR2):
Halvljus, längd: 65 m.
Halvljus, bredd: 10 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 161 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5   

Volkswagen Up (H4):
Halvljus, längd: 63 m.
Halvljus, bredd: 9 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5   
 

Kommentarer

#1
2018-10-29 19:10

Men vilket skämt. Halvljus på 63 meter? Kan man ju lika gärna ta med sig ficklampan och hålla ut den genom rutan...
Så evinnerligt tröttsamt. Hur svårt ska det vara att begåva en bil med vettigt ljus?

#2
2018-10-30 21:03

Knappast roligt med sånt klent ljus utanför stadsgränsen. Ett steg upp i prisklassen är det betydligt bättre ställt med ljus åtminstone.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.