Bild
Nästa artikel
Vi har ljustestat Jeep Renegade, Suzuki Vitara och Mazda CX-3.

Ljustest: Jeep Renegade, Mazda CX-3, Suzuki Vitara

Ljus

Tre bilar, tre ljustyper. Mazdas LED klarar sig bäst, medan Suzukis halogen och Jeeps xenon får svaga betyg i helljuset.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Suzukis halogenlampor klarar att ge en bra räckvidd på helljuset, men har självklart inte det vita ljus som Jeeps xenon eller Mazdas LED. Det är större skillnad på LED, xenon och halogen än bara ljusets längd eller bredd. Ögat är mer bekvämt med högre ljustemperatur. Men det bättre ljuset i Jeep och Mazda är tillval eller hör till de versioner som vi testade.

Jeep Renegade:
Halvljus, längd: 106 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
 
Helljus, längd: 180 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus, betyg: 2/5
 
Mazda CX-3:
Halvljus, längd: 118 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5
 
Helljus, längd: 210 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 4/5
 
Suzuki Vitara:
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 4/5
 
Helljus, längd: 177 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

Kommentarer

#1
2015-09-10 16:24

Intressant, trenden allmänt verkar vara nu att LED går förbi Xenon även när det gäller bäst ljusstyrka. Är Xenon på väg bort som ljuskälla?

#2
2015-09-10 19:19

Intressant, vet jag inte. LED är ju billigare, strömsnålare, bättre och med längre livslängd jämfört med Xenon. Finns egentligen ingen anledning till att det inte skulle ersätta Xenon helt med tiden.

#3
2015-09-10 20:18

Nackdelen med ledljus kan möjligtvis vara på vintern när det snöar kraftigt.
Risken är att den låga värmeutvecklingen inte lyckas hålla strålkastarna rena från snö. Inget jag vet säkert men som sagt risken finns.

#4
2015-09-10 22:18

Skulle också gissa att priset för reparation, den dagen nåt går sönder, är klart högre än för xenon. Och att det går sönder kan vi vara helt säkra på för det gör ju faktiskt även xenon - trots att det talades om att även dessa skulle räcka hela bilens livslängd när den tekniken introducerade... Har redan sett flera bilar med nåt segment trasigt i LED-varselljusen.

#5
2015-09-11 08:01

Att Xenon skulle hålla bilens livslängd har jag aldrig hört. Xenon har en faktisk livslängd eftersom gasen tar slut. Så är inte fallet med LED.
Xenon har en brinntid på mellan 2 - 4000 timmar. LED har uppemot 100,000 timmar.
Sen kan självklart LED gå sönder ändå, precis som vad som helst annat.

#6
2015-09-11 08:02

@ztaffans, jag har LED på min bil och visst måste man skrapa bort snö och is även där. Det är väl egentligen bara Halogen som har så pass hög värmeutveckling att isen smälter av sig självt.

#7
2015-09-11 09:27

Swemba - du kanske inte hört det men det har i alla fall jag. Och xenon-ljusen har ju funnits rätt länge så det är lätt att glömma vad som sas när det introducerades...
Tror inte att LED-ljusen kommer att fungera i 100.000 timmar i snitt även om dom säkert blir hållbarare än halogen. Dessutom bör dom ju behålla ljusstyrkan under hela livslängden om det skall vara nåt värt. Men jag har absolut inget emot LED bara inte biltillverkarna fläskar på med häftiga priser den dag man måste byta ut en lampa...

#8
2015-09-11 10:00

@Pi, min poäng var att Xenon har en livslängd. Gasen tar slut i lampan, precis som bränslet tar slut i bilens tank ...
En LED kan däremot hålla hur länge som helst, i teorin.

#9
2015-09-11 12:37

Swemba.

Har du noterat någon fördröjning(någon sekund) innan det tänds när du slår på helljuset när du har ledljus?

#10
2015-09-11 18:40

@Shogun, nej de slår till omedelbart. Det är väl en av LED-teknikens styrkor - full styrka direkt.

#11
2015-09-11 19:14

Swemba.

Så verkar det vara för mig på den Cx-3 jag köpt med Led den kort tid jag kört när det var mörkt. När jag petar till spaken till helljus så tänds det inte direkt som en "vanlig" bil med xenon eller H-7, det tar en sekund innan det tänds. Men jag ska fråga om detta om det är normalt att det ska vara så. Men styrkan verkar vara max direkt som du säger även här på Cx-3. Den automatiska avbländningen fungerar dock tillfredsställande, dock bländar det av för gatubelysning så fort den känner av det, lite väl tidigt kan man tycka. Möjligen är allt en justerings sak. Dock verkar ljuset väldigt bra.

#12
2015-09-11 20:19

@Shogun, du har antagligen helljusautomatik. Då lär det ta en liten stund för den att avgöra om helljuset behövs eller ej. Det har dock inget med LED att göra. Om du stänger av helljusautomatiken så ska du se att helljuset går på direkt.

#13
2015-09-11 20:29

Swemba.

Ja jag har helljusautomatik som jag beskrev tidigare. Så du tror det är den som gör att den uppträder som den gör när man sätter på heljuset, så kan det vara....tack för påpekandet!

#14
2015-09-11 20:46

@Shogun, ja helljusautomatiken är ju inte enbart avbländning utan även påbländning. Ju mörkare det är desto snabbare slår den på. På min bil (BMW) är den riktigt tjurig på sommarhalvåret eftersom det aldrig blir riktigt mörkt. Även på vintern med mycket snö kan den vara lite bråkig innan den bestämt sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.