Bild
Nästa artikel

Ljustest: Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf (2018)

Ljus

Alla tre elbilar har LED och en fick full pott på halvljuset. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Hyundais långa halvljus och Nissans korta sticker ut från ett i övrigt ganska jämnt testresultat. Observera att de angivna metervärdena för den testade ljusstyrkan 3 lux på vägbanan motsvaras av den ljusbild som är ”mellanorange” i graferna ovan. Den mörkt orangefärgade visar spridningen på betydligt svagare 1 lux på vägbanan.

Hyundai Ioniq Electric (LED):
Halvljus, längd: 129 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 209 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5

Nissan Leaf (LED):
Halvljus, längd: 72 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 191 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 3/5

Volkswagen e-Golf (LED):
Halvljus, längd: 91 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 200 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.