Bild
Nästa artikel

Ljustest: Ford S-Max, Renault Espace, Volkswagen Tiguan Allspace (2018)

Ljus

LED-teknik i hela testtrion. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Alla tre har LED-teknik – standard i Renault och VW, tillval i Ford. S-Max har bäst halvljus men hög bländfaktor drar ned betyget till en fyra.

Helljuset på Tiguan Allspace är för smalt för att få en fyra, annars bra räckvidd. Strålkastaren i Espace lyser kortast och har smalast ljusbild.  

Ford S-Max (LED/LED): 
Halvljus, längd: 117 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 178 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5

Renault Espace (LED/LED):
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volkswagen Tiguan Allspace (LED/LED):
Halvljus, längd: 92 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 217 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5

Kommentarer

#1
2018-05-16 16:22

På bilderna ser det ut som att Tiguan har ett betydligt sämre halvljus än de andra två (det täcker en mindre yta), men ändå samma betyg?

#2
2018-05-16 16:32

Vi borde kräva bättre ljus på dessa nya bilar!

#3
2018-05-16 18:29

Hultarn, ja jag noterar det också. VW borde ha betyget 3 eftersom skillnaden är så stor mot de andra som har 4:a.

#4
2018-05-16 23:27

Två är mest tänkta för stadstrafik då helljuset är i nivå med halogenstrålkastare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.