Bild
Nästa artikel

Ljustest: Fiat Tipo Kombi, Opel Astra Sports Tourer, Volkswagen Golf Sportscombi (2017)

Ljus

Halogen i alla testade bilar, men det innebär lägre intensitet och ganska kort räckvidd. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Alla tre är som standard utrustade med halogenlampor. Det ger i och för sig bra räckvidd, i vart fall när det gäller Opel och VW. Men ljuset saknar intensiteten man har i xenon eller LED. Fiat Tipo har ett bra halvljus men vi anser att helljuset har ganska kort räckvidd. Opel Astra och VW Golf har ungefär samma räckvidd, men med ett plus för Golfs bredare ljuskägla.

Fiat Tipo (Halogen):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 16 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 161 m.
Helljus, bredd: 10 m.
Helljus, betyg: 2/5

Opel Astra (Halogen):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 16 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 211 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5

Volkswagen Golf (Halogen):
Halvljus, längd: 83 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 200 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5

Läs mer om: Fiat Tipo, Opel Astra, Volkswagen Golf

Kommentarer

#1
2017-07-07 11:27

Något stämmer inte här. Astra och Tipo får samma värden för halvljuset men Tipo får betyget 2 och Astra betyget 3. I texten står att Tipo har ett bra halvljus, det betyder betyg 3.

#2
2017-07-07 14:31

Här kanske man slipper bländande halvljus som man så ofta ser på bilar med LED.

#3
2017-07-07 20:49

Halogen är väl intressant på vintern eftersom de alstrar värme i glasen.
För övrigt så glömmer Vi bilägare att titta på en viktig sak som hör till när bilen har glödlampor som man själv kan byta ut, nämligen hur lätt eller svårt det är att byta glödlamporna...

Detta borde ingå som en del i alla biltest där sådana strålkastare förekommer.

Golf minns jag inte just nu och Fiat vet jag inte alls, men Opel har ofta haft relativt enkelt att byta glödlampor och sedan Insignia 2009 har man haft en metod med stora skruvlock ovanpå strålkastaren som en syltburk som gör det oerhört enkelt att byta glödlampor.

#4
2017-07-07 21:14

Jag har vanligt halogen standard är 60% mer ljus, mitt omdöme är ganska bra halvljus. På hösten jag ska köpa Philips WhiteVision Halogen glödlampssats, H7 är 100% mer ljus.

#5
2017-07-08 08:36

Jag kan även rekommendera Osram Nightbreaker som ger betydligt bättre (halogen-)ljus.

#6
2017-07-09 10:21

Kan någon förklara vad vib menar med intensitet?

#7
2017-07-09 11:20

Intensitet = ljusstyrka. Mängden ljus som faller på en viss punkt.

#8
2017-07-09 11:23

Alltså LED och Xenon ger en större mängd ljus på en yta jömfört med Halogen, ljuset är starkare. Det är inte automatiskt bredare eller längre det beror på linser och optisk utformning hur ljuset sprids från ljuskällan, men ljuset är starkare.

#9
2018-03-02 11:28

Intensitet = ljusmängd på en given yta. En bil med mer intensitet lyser upp ytan starkare - gör den ljusare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.