Bild
Nästa artikel

Ljustest: Dacia Duster, Subaru XV, Volkswagen T-Roc (2018)

Ljus

Färgtemperaturen på LED-lysena i testet är behagligare för ögat. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Dacia har i meter räknat både bra längd och bredd på hel- och halvljus. Men intensiteten, det vill säga färgtemperaturen, på de andras LED-lyse är behagligare för ögat.

Subarus halvljus får högre betyg än VW vilket beror på betydligt högre värde för belysningen strax till höger om vägkanten. XV har kortare helljus men samtidigt en betydligt bredare ljuskägla.

Dacia Duster (H7/H1):
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 192 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5

Subaru XV (LED):
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 169 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volkswagen T-Roc (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 177 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5

Kommentarer

#1
2018-04-03 12:55

Duster med sina halogen har alltså bäst helljus, pinsamt för de andra.
Dessutom är halogen betydligt behagligare för dem som möter. Många LED-ljus är väldigt störande.

#2
2018-04-03 13:12

Halogen bäst alltså. Folk köper led för det ser fräsigt ut. Det är dyrt att laga. Det ger ingen värmeutveckling så det blir is på strålkastarna.

#3
2018-04-03 14:50

hultarn: Håller helt med.

#4
2018-04-03 17:29

Mycket snack från vissa skribenter angående LED-strålkastare och isbildning, så märkligt att jag klarat mig genom vintern utan nedisade strålkastare trots att temperaturen emellanåt varit ner mot -40.

Den intresserade kan för övrigt läsa ett ljustest med riktiga bilar så ser ni skillnad på LED, LED och halogen: http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-bmw-5-serie-mercedes-e-klass...

#5
2018-04-03 17:30

Var intresserad av att byta ut mina H7 mot LED, men det här gör mig tveksam.

#6
2018-04-03 17:35

fabi 11, köp en MB med ILS LED.

#7
2018-04-03 17:40

Har man börjat med Xenon och LED, så vill man aldrig gå tillbaka till stenåldern och sina Halogen.

Jag bryr mig inte om att andra stör sig på att mina lampor lyser riktigt vitt och bra. Jag vill att jag ska se bra.

#8
2018-04-03 17:47

Vilket skitsnack.
Aldrig mer H4/H7.
Man måste prova vita LED/xenon ljuset i 10 mil i bläcksvarta natten för att fatta hur jävulskt bra det är.
Några meter hit o dit är ovesäntligt.
Jag har över 100000 mil med xenon/led och aldrig haft en nerisning och det kanske beror på högtrycks spolningen vad vet jag.

#9
2018-04-03 18:06

Om man föredrar halogen så har man inte använt led på riktigt.
Det är ju bara att titta på bilar man möter med halogen. Ofta gulaktigt och svagt ljus. Halogen bör man byta minst en gång per år vilket sällan folk gör utan kör på tills dom slocknar. Styrkan avtar med tiden vilket det knappast blir med led.

#10
2018-04-03 18:11

Man måste prova för att fatta hur bra det är med led.
En gång led aldrig mer en tanke på halogen.

#11
2018-04-03 19:45

Vissa har det väldigt svårt för att förstå testresultatet?

#12
2018-04-03 20:15

Ja om ingen ser något problem med ett 7 meter brett helljus...
så kan man av det utläsa att samtliga närvarande uteslutande kör på motorväg och i stadstrafik.
Med 7 meter kan man lika gärna tejpa på en LED ficklampa på huven och vara hur nöjd som helst med det också.

#13
2018-04-03 20:32

Det finns säkert bra och dålig LED helt beroende på hur lyset i sig är konstruerat, precis som med halogen.
Men färgtemperaturen med LED är ett guds under, jag ser djupt och att det tär inte på ögonen, knappt någon återspegling alls Med Halogen däremot så reflekterar skyltar o annat tillbaka så att vissa vägar blir nattetid till rena ljusinfernot.

#14
2018-04-03 23:22

Niklas
Diskussionen var väl mer led kontra halogen än de faktiska testresultaten.
Jag gillar led mest på grund av det skarpa skenet och färgtemperaturen. Jag kan inte hålla med Tvärnit angående vägskyltar. Här vid mig så är de flesta felvinklade och när ledrampen är på så lyser skyltarna upp irriterande. Jag får blända av för skyltarna...
Å andra sidan har Tvärnit också rätt i att det finns dålig led och det finns bra halogenlyktor.
Men en bra led slår alltid en bra halogen, tycker jag.

#15
2018-04-04 10:07

Jo men man får nog titta lite på den faktiska tekniska prestationen också, hur man känslomässigt upplever en sak och hur denna sak faktiskt fungerar i rena prestanda är inte nödvändigtvis samma sak och det är nog prestationen och inte känslan som bör prioriteras.

Går helljuset under 10 meter i bredd är det lika med underkänt, trafikfarligt, och ändå har Ford Mondeo och Skoda Superb också presterat under 10 meter.
Vilken teknik som används har ingen betydelse om den presterar dåligt.

#16
2018-04-04 16:41

Japp, man måste vara på sin vakt när man köper nya "fina" grejer! PS. Kommer ännu ihåg när alla bekanta köpte LED TV apparater när dom kom och dom var ju på riktigt skit! :D

#17
2018-04-04 22:56

Peugo
Har man upplevt ultra HD led så vill man ju knappast gå tillbaka till tjock-tv...

#18
2018-04-06 07:17

Radioaparater då, hur är det med dom?????????????!

#19
2018-04-06 10:48

Det har ju skett en betydande utveckling när det gäller platt-TV. Från att ha varit löjligt dyra och med bildkvalitet som inte var bättre än tjock-TV, till ha blivit billiga, större och bättre.
Dock hämmas de inte av designers, en skärm är fortfarande regelbunden i formen.
När det gäller strålkastare så lär de inte bli så mycket billigare, de produceras i färre antal under kortare tid jämfört med TV. Sen kommer en ny design.

#20
2018-04-06 11:09

Hultarn
Nåja, även tv-apparater kommer i olika form med nya modeller minst en gång per år. Visar är för merparten av dessa att de har en fyrkantig visning av bilden.
Vad jag menar är att en bra Led slår en bra halogen.

#21
2018-04-06 11:51

Har själv H7-lampor i kombination med 3 st Hella Compact extraljus och anser att allt sämre än denna kombination är inte o.k. Jag har haft bil sedan 1966 och tycker inte att billjuset utvecklats lika mycket som bilen i övrigt. Vägarna är bättre och därmed hastigheterna högre och då räcker inte originallamporna till helt enkelt. Detta gäller speciellt när man som jag kör mycket genom skogsbygder med mkt vilt. Jag har ingen erfarenhet av LED resp. Xenon men konstaterar att åsikterna om denna "utveckling" går isär och ledramper tycker jag är direkt fula.

#22
2018-04-06 20:27

De har ju sänkt hastigheterna på 90 % av vägarna, så hastigheterna har definitivt inte höjts.

Att LED och Xenon lyser bättre än halogen, är dock fullkomligt säkert!

#23
2018-04-07 09:32

Anders.J. I vanlig ordning visar dina kommentarer att du inte varit med så länge i denna jämmerdal. Under rätt många år som jag har kört på Sveriges vägar var vägstandarden grusvägar och asfalterade huvudvägar som gick genom alla tätorter så en resa på t.ex 20 mil som idag tar kanske 2 timmar tog säkert det dubbla dvs medelhastigheten var inte över 50 km/tim. Då upplevdes på många vägar som hög hastighet när man körde i 75 km/tim. Smaka på det. Tiderna har verkligen förändrats och tempot och hetsen har accelererat en hel del. Du får gärna kalla mej gubbe, det tar jag som något positivt för det betyder att man har lång livserfarenhet och har upplevt oerhört mycket mer än en mycket yngre människa. När det gäller trafikerfarenhet så har jag kört över 400.000 mil i yrkes såväl som privat trafik.

#24
2018-04-07 10:04

Tycker det räcker med att diskutera bilar och vägar sista 20, kanske tom 30 åren, när man ska diskutera moderna strålkastarlampor.

Hästarna för 100 år sedan hade bara en jävla lykta och det lös som bara den! Och inte gick det särskilt fort heller! Att du är gubbe och gammal, blir tydligt, iom att du besvarar 14 frågor, som jag inte ens har skrivit något om. Vi Bilägare i en liten ask.

#25
2018-04-07 10:50

Glimma
Extraljus i form av led finns ju inte bara som ramp. Du kan plocka på klassiska rallyrunda med led.

#26
2018-04-07 18:06

Axa absolut. Det ger nog ytterligare bättre ljus. Jag är inte principiellt emot led eller xenon. Jag skriver bara att jag inte har egen erfarenhet av detta. Själv har jag en bil som är mkt lätt att byta H7-lampor på och de är dessutom billiga kanske 2x 75 kr per år. Har man då flera traditionella extraljus av god kvalite vill jag nog tro att man har ett betydligt bättre ljus än LED eller XENON i de ordinarie strålkastarna. Dessutom sänker ljusramperna bilens utseende och sitter ofta illa till för stenskott och inte minst hård snö och is. På mina extraljus sätter jag på sommaren på skydd i hårdplast ( fr.o.m. maj t.o.m. ca 15:e sept.) då jag numera inte kör mörkerkörning mer än i undantag under denna period.

#27
2018-04-07 22:40

"Jag har ingen erfarenhet, men jag tror nog" = Vi Bilägares forumrävar i ett nötskal!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.