Bild
Nästa artikel

Ljustest: Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Seat Arona (2017)

Ljus

LED-belysningen på en av bilarna ger klar fördel. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Det är ovanligt att bilar i den här prisklassen har LED-belysning som standard. Men det ger tydligt utslag. Arona har utan konkurrens det bästa ljuset – både på hel- och halvljus, med mycket bra längd och bredd. Kia har bättre halvljus än Citroën. Helljusen har jämförbara prestanda. Kias longlife H7:a ger gultonat sken, vilket testförarna uppfattade som svagt.

Citroën C3 Aircross (H7/H7)
Halvljus, längd: 70 m.
Halvljus, bredd: 13 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 11 m.
Helljus, betyg: 2/5

Kia Stonic (H7)
Halvljus, längd: 80 m.
Halvljus, bredd: 19 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5

Seat Arona (LED)
Halvljus, längd: 106 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 225 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 4/5
 

Kommentarer

#1
2018-02-06 11:58

Det är väl så att betygsskalan har justerats med tanke på ny teknik, så att halogen inte längre kan ge mer än max 3 i betyg.

#2
2018-02-06 13:34

Varför tror du det Raphael?
Ser man på siffrorna (även om det absolut inte är allt) så tycker jag det förklarar varför betygen ser ut som dom gör.
Hade en halogen lyst längre än en LED så borde den ju inte få sämre betyg, halogen har ju sina för och nackdelar precis som LED.

#3
2018-02-06 14:01

Lite synd att mätresultaten från äldre test inte finns med, då hade man kunnat jämföra och se om skalorna justerats - 2014 var de äldsta testerna med mätresultat jag kunde hitta. Den C4 Cactus som var aktuell där hade dock betydligt bättre ljus än nu aktuell cittra, trots att även den bara hade halogen. Bredden på KIAs, och för all del även Citroens, helljus är inte ok under nordiska förhållanden. Här har en viss tendens att vara mörkt - och viltet uppehåller sig inte nödvändigtvis mitt på vägbanan.

#4
2018-02-06 14:35

Nu är det väl så att ledlampor har även de har sin begränsning när det gäller hållbarhet. Då är min undran vilken kostnad det blir då. Bytesman bara ledlampan eller får man byta hela strålkastaren. I det senare fallet blir det troligen mycket mycket dyrt .

#5
2018-02-06 14:42

Reverend, jag menar att utvecklingen går framåt så betygen blir annorlunda om man tittar på dem historiskt. Eftersom LED och Xenon flyttat fram gränserna för ljus så betyder det också att det krävs mer idag för att få ett högre betyg än förr. I de flesta tester där LED är med så har LED mer ljus än halogen, så uppenbart är det en teknik som ger mer ljus än halogen. Om betyget 4-5 innan LED innebär kortare längd och bredd än vad LED ger och LED får 4-5 så betyder ju det att den prestanda som räckte för ett högre betyg nu inte räcker för det eftersom gränserna flyttats fram.

#6
2018-02-06 14:48

Nu ska ju LED hålla ca 5 gånger längre än Xenon och de siffror jag sett så är livstiden på LED mellan 10 000 till 50 000 timmar (men det finns lägre och högre siffor).
En bilförare som använder bilen 10 timmar per dag, varje dag på året så kommer det ta runt 10år innan man når upp till dom siffrorna.
Så skulle nog säga att i vanliga fall så håller LED tills bilen skrotas, om man nu inte krockar eller liknande.

#7
2018-02-06 14:44

@Raphael
Jo du har nog rätt. Det verkar logiskt att det är så. Man kanske skulle kalla det att man mäter med ljustest 2.0 så man förstår att det är en reviderad skala mot gamla testen. Så man inte jämför fel.

#8
2018-02-06 15:30

Betyget är väl inte så viktigt, det är väl mätresultatet man få gå på.
Crossland hade ju inte dramatiskt bättre ljus men ändå en markerad skillnad mot C3 så där är väl en punkt till den är bättre på, lite märkligt att inte erbjuda LED ens på lyxmodellen.

#9
2018-02-06 16:33

Det mest bedrövliga är att Aircross inte går att få med bättre ljus hur mycket paket man än plussar på. Man kan få alla andra tänkbara elektroniska finesser. Hur tänkte man egentligen? Bilen gick just bort som allvarlig kandidat för mig. Beställde en annan bil i förra veckan.

#10
2018-02-06 17:06

Ljuset är oerhört viktigt i Sverige när vi kör mycket i mörker. Man ska inte behöva hänga på massa fula extraljus för att kunna köra. H7 borde förbjudas. De går ju sönder stup i kvarten. Xenon lyser mycket bra men de mattas lite mer åren. Hoppas att led-utvecklingen slår igenom med smartare hel och halvljus på alla bilar och inte bara som julgransbelysning och dekoration.

#11
2018-02-06 17:10

Tveksamt om betygsskalan ändrats för det lär vara få bilar även historiskt som haft högre betyg än 3--4 för rent halogenljus. Vi har ju trots allt haft Xenon-ljus länge så min gissning är att det är bra länge sen betygsskalan ändrats i så fall. Det är nog helt enkelt så att Cittran har dåligt ljus. Det är bara att titta på andra tester under senaste halvåret så finns det faktiskt bilar med halogenljus som fått rätt OK betyg - i alla fall 3:or för både halv och helljuset. Sen finns det ju bra och dåliga implementationer oavsett teknik. F ö håller jag inte med om att H7 på nåt sätt går sönder "stup i kvarten".
Sen är det inte bara ett bättre ljus som saknas i Aircross utan även adaptiv farthållare som inte ens finns som tillval.

#12
2018-02-06 17:21

Irriterande om struntsnacket att det räcker med H7 och stå och försvara det.
Det är ju en livförsäkring att ha bra hel och halvljus.
Vem skickar ut frugan eller ungarna utan reflex.
Kan man och har råd då lägger man till tusenlapparna på fabriks LED.
Vika dumheter att resonera som så och då sätter jag in en led ramp på heljuset för 5000:-.
Och gillar läget med dåligt halvljus som är det viktigaste.
Jag fattar ingen ting.

#13
2018-02-06 17:55

Mso
Men det beror väl på var man kör. Jag valde H7 och ledramp utifrån var jag kör. Jag behöver bra ljus då jag bor utanför stan. Och det är lite trafik ute vid mig så jag kan köra med helljus på i princip hela tiden. Så för mig räcker H7 som halvljus inne i stan där det är gatubelysning.
Min led-ramp ger garanterat bättre ljus än bil-led. Iallafall om det är en fråga om längd och bredd.

#14
2018-02-06 18:55

Axa.
Jag har aldrig haft en bil utan tre extraljus tidigare i 30 år och jag kör långt.
Min senaste bil med xenon och nu med LED och jag har helt skippat extraljusen.
Såklart att det inte går att jämföra heljuset med en ramp men jag hatar dom som har heljus som lyser 4km så man får köra på halvljus i 4km.
Tycker folk borde testa LED hel/halv då det är så mycket bättre än h7 och många skulle ta led och skippa ramp.
Dagens bilar med konstiga avlånga reflektorer i 58graders vinkel lyser mycket sämre än dom runda H4 som satt på gammal Volvo.
Jag har kompisar som köpt sista fina clasik volvon till bra pris men vid första körningen kommit på hur jäkla dåligt halvljuset är och låtit Volvo omg sätta in extra ljus för nästan 10 tusen.
Smart? Nej oftast är man helt ovetande om det för alla bilar har ju fina led positions ljusen somblidkar folket.
Jag tycker det är vid möte man vill ha det bästa halvljuset så man ser älgen som luras av ljuset och springer full fart över vägen vid mötet.
Nästa faktor är väl det att ibland käns det som var femte bil kör med ett trasigt halvljus.
Med led så pratar man ju om nästan oändligt lång livslängd vilket jag inte vet men folk säger det.
Ja gott folk tänk efter när ni köper och testar bil om vilket ljus ni skall ha, det är en av dom större säkerhets grejorna.

#15
2018-02-06 19:13

Mso
Som du säger, man ska testa. De bilar med led jag testat har inte varit så fantastiska att de kan ersätta extraljusen. Tycker halvljusen på min bil är bra och fullt tillräckliga.

#16
2018-02-06 19:45

Axa. Jag tror inget standard led ljus kan matcha extraljus eller en ramp men jag tycker jag klarar mig utan extra ljus nu.
Kan kanske bero på att jag slutat köra 140 i mörktret och håller mig på nästan lagliga hastigheter.

#17
2018-02-06 20:10

Det är inte frågan om vilken teknik som är bäst utan vilken tillämpning ger bäst ljus. Bättre halogen-ljus än i alla dessa bilar har funnits förut, så det är endast frågan om vilja. Nya Xenon-ljus är ju också en skam för använd teknik, förut var dom ju mycket, mycket, mycket osv. bättre!

I en biltidning hade dom nyss en artikel om billjusen att dom blivit mycket sämre än förut och att LED inte ger lika bra ljus som förut här i världen. Vi glömmer väldigt fort hur bra vi hade det en gång i tiden?

Livstiden man anger för LED-ljus är en stor lögn, lita inte på dom! Tiden får visa hur det är i verkligheten men 100% säkert att dom inte håller det dom lovar.

Dåligt av Citroen i detta fall!

#18
2018-02-06 20:06

Mso
Varför tror du att jag håller olaglig hastighet bara för att jag har led-ramp?!? Det gör jag inte. Tvärtom. Det funkar inte där jag bor då vi har väldigt mycket vilt. Men det är skönt att upptäcka dem extra tidigt med bra ljus.
Jag tycker bara att man måste utgå från sina egna behov och preferenser utan att lyssna på någon som kategoriskt menar att det räcker med bilens led-ljus.

#19
2018-02-06 20:18

Axa. okey jag menar inte så och bra att du är nöjd.
Och visst är det bra med riktigt bra ljus så man ser viltet och visst är det bra med extra ljus.
När man kör inlandet och fjällen är det kanonbra.
Däremot E4 mfl E vägar och närmaste milen kring stan är det oftast 75% halvljus körning och då är det klen tröst att inte ha det bästa i halvljus väg.

#20
2018-02-06 20:22

Jag blir bländad av LED-ljus även LED på halvljuset, händer ofta nu för tiden. Det väldigt vita och koncentrerade ljuset tycker jag är jobbigt för ögonen. Och ett halvljus går ju inte att blända av. Jag tänker på franskregistrerade bilar förr som hade gula lampor, det var lag på det. De gula lyktorna ökade kontrasten och gav behagligare ljusbild för ögat i mörker. Det är även skälet till att många bilar har eller har haft mer gulorange/rödorange belysning av instrumentbrädan, som t ex flera franska bilar haft/har... Det gula ljuset är inte bara bra för föraren i bilen med de gula lamporna, utan innebär även mindre bländningsrisk för mötande trafikanter. Jag funderar faktiskt på att köpa ett par "night vision" glasögon med gula glas därför att jag tycker det har blivit svårare att köra i mörker på grund av att allt fler mötande trafikanter kör med LED-ljus.
http://bimmertips.com/origin-yellow-french-headlights/

#21
2018-02-06 20:23

Kollar man ViBs ljustester så är ju LED i sig absolut ingen garanti för bra ljus så det är absolut som Peugo skriver - det är själva tillämpningen som är viktigast.

#22
2018-02-06 20:27

Det finns absolut de som inte lyckats med implementeringen av LED, men en bra LED innebär längre räckvidd och bredd än en bra halogen. Sen bör vi komma ihåg en sak och det är att det finns lagkrav - E-märkningen - som begränsar räckvidden och ljusstyrkan, syftet är att det inte ska blända. Men jag tycker det bländar ändå även många som har fabriksmonterade och därmed E-godkända...

#23
2018-02-06 21:10

Mso
Som sagt, jag håller med dig. Skulle jag inte bo som jag gör med den dagliga pendlingen jag har så hade jag satsat på led hel/halvljus utan extraljus. Helt klart.

#24
2018-02-06 22:05

Ska bli intressant att se hur laser kommer hävda sig när dessa kommer på bred front.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.