Bild
Nästa artikel

Ljustest: BMW 7-serie, Mercedes S-klass, Tesla Model S (2016)

Ljus

En har satsat på mäktigt helljus, den andra har fokuserat på halvljuset. Den tredje presterar inte alls i samma nivå som sina konkurrenter. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Både BMW och Mercedes har LED-lampor. Men man har uppenbarligen olika fokus. BMW har ett mäktigt helljus med en för LED-teknik extremt bra räckvidd. Mercedes har satsat på ett halvljus som har en exceptionellt bra längd och bredd.

Testbilen från Tesla hade xenonlampor och reflektorer som inte alls presterar i samma nivå som de två konkurrenterna.

BMW 7-serie (LED):
Halvljus, längd: 90 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 256 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes S-klass (LED):

Halvljus, längd: 137 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 204 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5

Tesla Model S (Xenon):

Halvljus, längd: 72 m.
Halvljus, bredd: 18 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 191 m.
Helljus, bredd: 14 m.
Helljus, betyg: 3/5

Kommentarer

#1
2016-09-13 18:12

Huga. Det var längesen man såg så usla Xenonljus...

#2
2016-09-13 19:45

Tesla kanske har stearinljus för att spara på elen?

#3
2016-09-13 19:52

milkylainen, dom flesta förstår inte att det inte är använd teknik som spelar en avgörande roll utan hur man använt sej av den. Xenon var mycket, mycket bättre förut, håller med till 100% Nu görs dom dåliga "på flit", kanske för att kunna sälja LED för ännu dyrare pengar eller? Tesla fås väl inte med LED så i detta fall stämmer det inte.

#4
2016-09-13 22:01

Peugo: Ja. Bästa xenonerna jag hade var runt 2008. De var helt frickin amazing. Nu har jag en Passat och en BMW.. båda är bajs jämförelse med den tidiga varianten.

#5
2016-09-14 00:43

Kanske inte svårt att fixa bra halvljus när man har 2 ljuspunkter i varje strålkastare, det har tidigare varit förbjudet, men nu verkar strålkastare få se ut hur som helst.

#6
2016-09-14 20:45

Nä Tesla har stearinljus för att slippa ha strålkastarspolare eller torkare. Man behöver inte ha såna vid svaga strålkastare enligt EU-bestämmelse.
Vilket gör att det lilla ljuset blir också dämpad av tjock lager smuts på glasen.
Vet inte vilket är mest dumt, lagen eller biltillverkaren som sparar in på ljuset?

#7
2016-09-14 21:11

Herregud vad är är detta för test? Både Model S och Model X har LED strålkastare med kurvljus OCH nedre dimljus med kurv funktion. I testet är det en gammal Model S med xenon som är begränsat till 25w pga avsaknaden av strålkastarspolare som är ett krav i Sverige med xenon över en viss styrka...

#8
2016-09-15 21:03

Hur kommer det sig att Tesla som ska vara så innovativa använder sig av xenonlampor som förbrukar minst tre gånger så mycket energi som LED?
Tesla borde väl verkligen vara rädd om energin!

#9
2016-09-17 21:39

@saabnisse, Alla Tesla modeller har LED ljus. Modellen i testet är en gammal modell.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.