Bild
Nästa artikel

Ljustest: BMW 5-serie Touring, Mercedes E-klass Kombi, Volvo V90 (2017)

Ljus

Helljusautomatik på alla testkandidater. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

BMW var extrautrustad med LED-belysning (14.600 kr). Mercedes och Volvo har LED som standard. Mercedes har extremt lång räckvidd på halvljus med sin speciella stjärnform, men också med hög bländningsrisk för mötande. BMW och Volvo är betydligt mildare i det avseendet. BMW och Volvo har mycket lång räckvidd på helljus. Alla tre har heljusautomatik.

BMW 5-serie Touring (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 251 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes E-klass Kombi (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5

Volvo V90 (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 27.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 241 m.
Helljus, bredd: 37 m.
Helljus, betyg: 5/5
 

Kommentarer

#1
2017-10-18 15:20

Jag fick uppleva helljusautomatik när jag provade en Kia Optima, kul grej.. men det tog mer fokus att se om heljus/halvljus slogs på och av som det skulle, så det hade nog varit mindre störande att göra det själv.. automatiken är för övrigt också för långsam..

#2
2017-10-18 16:13

Mw73. Så upplevde jag det i min förra octavia vilket gjorde att jag avaktiverade det.
Den jag har nu är så mycket bättre och man kan ändra känsligheten och det blir markant skillnad.
Använder den hela tiden nu och det känns stabilt.
Däremot så finns det nog ingen elektronik som är så snabb som ögat och sinnet när det skall slås på igen men jag tycker det funkar helt okey på årets 18 modell.

#3
2017-10-18 16:37

"Alla tre har heljusautomatik."

Och vad menas med det?
Automatisk bländning mellan hel och halvljus som det betydde förr?
Eller att helljuset automatiskt anpassar sig efter förhållandena - typ Matrix?

Man säger vanligtvis aldrig något om sådana tekniska detaljer i ljustesterna och det är ju väldigt märkligt då förekomsten eller avsaknaden av sådan teknik har en dramatisk inverkan på hur ljuset och strålkastarna fungerar.

#4
2017-10-18 18:17

V90 har inte LED som standard utan kräver Business-paket när man endast valt Kinetic.
I övriga utrustningsnivåer ingår det.

#5
2017-10-18 22:24

Både MB och BMW har strålkastare som bländar kraftigt vid halvljus. Jag kan inte förstå hur de kan få dem godkända.
Dessutom tycks BMW ha 4 halvljus, jag trodde max var 2?

#6
2017-10-18 23:12

Automatik, och adaptiva led/xenon. Skulle inte köpa en bil utan det, är väl led som gäller nu. Gör mörkerkörning så mycket vilsammare. Beroendeframkallande. Maximalt ljus på vägen, i skogen så man ser älgar och allehanda vilda bestar i god tid, och runt framförvarande eller mötande bilar.
Synd att inte dessa finesser testas, dvs hur bra bilen lyser när man använder den. Endast halvljus lyser bara när det är gatlyktor eller skymning på min Mazda, annars så lyser den upp med ljus på sidorna och förstärkt halvljus nör det är mörkt, helt baserat på trafiksituationen och styrt av automatiken.
Min förra BMW, med adaptivt xenon gjorde på samma vis och förändrade även formen på ljuskäglan, lös smalare och längre, vid högre fart. Riktigt bra det också.

#7
2017-10-19 18:29

Håller med guran fullständigt.
Har man haft adaptiv xenon/led och sätter sig i en H4 känns det som parkeringsljus.

#8
2017-10-20 10:01

MrColt
Visst har Volvon led som standard, däremot inte adaptivt led Matrix ljus
Hultarn, har man bra halvljus på sin egen bil bländas man inte av varken MB eller BMW vad jag har märkt av. De gånger jag blir bländad är oftast när man möter någon utan automatik och vederbörande glömmer slå av helljuset eller gammal bil med halogenljus som är helt fel inställda eller har hela tjocka släkten i baksätet.

#9
2017-10-20 10:42

Guran: Det hjälper inte med bra halvljus när den andres ljus slår för högt, och dessutom är det lika illa att ha dem bakom sig. Jag hade en BMW bakom häromdagen och den bländade rejält. Tyvärr kan man inte inte blända av ytterspeglarna, så jag fick till sakta ner och "lura honom" att köra om för att slippa ha blinkandet i backspeglarna. Det syntes också på vägskyltarna framför hur hans halvljus blippade högt.

#10
2017-10-20 15:45

Nu är det väl ändå ännu en gång faktafel i artikeln. Nya BMW G30/31 eller femserien som den kallas är standardutrustad med LED belysning, skam vore väl annars på en ny premiumbil. Men däremot är adaptivt led-lyse ett tillbehör för 14.600. Det är det även på både Mersan och Volvon men inbakat i olika paket, är väl SE paket på Mercedes och i business paketet på Volvo, även paket som inkluderar adaptivt LED finns till BMW

#11
2017-10-20 17:07

På Volvo är adaptiv LED med i Teknikpaketet för 15900 (innehåller massa annat godis) eller ett fritt tillval för 4000.
Och, JA, V90 finns med halogen i Kinetic, men troligen kommer typ INGEN V90 komma ut med detta i Sverige.
Skulle inte välja en bil utan adaptivt ljus idag, om det finns som val på modellen.

#12
2017-10-20 18:17

Ja jäklar, verkar väldigt 2017 och premium, halogenlampor. Men dom har något som ingen BMW har som standard, svankstöd det jäklar är inte helt fel.

#13
2017-10-20 18:32

Är väl ingen tvekan om att ledljus är framtiden. Har själv fullead på en snikvariant Seat Leon och är mycket nöjd. Sen är det kass i de fallen tekniken inte är utvecklad fullt ut och bländar mötande.

#14
2017-10-20 21:50

Är nog inte teknikens fel att det råkar blända, snarare nått fel nån stans. Jag kör dryga 3000 mil per år och mörkerturer ett par gånger per vecka. Att någon bländar mig är ytterst sällan förekommande. Om det sker är det oftast en gammal bil med en halvljuslampa som pekar åt helvete, xenonkonverterad gammal Volvo eller nån som inte klarar av att blända av i tid eller inte alls då hellsjuset på bilen är så dåligt att det troligen inte märks nån skillnad mellan hel och halv. Däremot märker man tydligt när någon med modernt adaptivt ljus ligger bakom och hjälper till och lyser med full styrka på sidorna i skogen. Visst kan ett modernt led ljus blänka i sidospeglarna när nån ligger uppe i häcken. Men det går att fixa, släppa förbi den stressade eller vinkla om speglarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.