Bild
Nästa artikel

Ljustest: BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Volvo S90 (2017)

Ljus

Alla tre har väldigt bra ljus, skillnaden ligger i bländningsrisken. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Mercedes har extremt långt halvljus. BMW och Volvo är också mycket bra. Skillnaden är att Volvo har avsevärt lägre risk för bländning av mötande, vilket påverkar betyget positivt. BMW och Volvo har dessutom utmärkt bra helljus med ovanligt bra räckvidd och dessutom rejält bred ljuskägla. Alla tre har aktiva ljus, med automatisk hel/halvljus.

BMW 520D (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 251 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes E220D (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5

Volvo S90 D4 (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 241 m.
Helljus, bredd: 37 m.
Helljus, betyg: 5/5
 

Läs mer om: BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Volvo S90

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!