Nästa artikel
Ljustest: BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Volvo S90 (2017)
Ljus

Ljustest: BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Volvo S90 (2017)

Publicerad 26 april 2017
Alla tre har väldigt bra ljus, skillnaden ligger i bländningsrisken. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Mercedes har extremt långt halvljus. BMW och Volvo är också mycket bra. Skillnaden är att Volvo har avsevärt lägre risk för bländning av mötande, vilket påverkar betyget positivt. BMW och Volvo har dessutom utmärkt bra helljus med ovanligt bra räckvidd och dessutom rejält bred ljuskägla. Alla tre har aktiva ljus, med automatisk hel/halvljus.

BMW 520D (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 251 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5

Mercedes E220D (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5

Volvo S90 D4 (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 241 m.
Helljus, bredd: 37 m.
Helljus, betyg: 5/5
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.