Bild
Nästa artikel

Ljustest: BMW 1-serie, Honda Civic, Mercedes A-klass (2018)

Ljus

LED-ljus på hela testtrion, men det finns skillnader i bländningsrisk och bredd. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Mercedes har sammantaget de bästa strålkastarna, både i ljuslabbet och hur testförarna uppfattade skenet ute på mörkervägar. Mycket bra längd på helljuset, men halvljuset är kort. BMW:s halvljus är utmärkt, liksom Hondas, men bländrisken är hög. BMW:s helljus är också mycket smalt medan Honda har bäst bredd på halvljuset.  

BMW 1-serie (LED):
Halvljus, längd: 114 m.
Halvljus, bredd: 23 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 175 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5

Honda Civic (LED):
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 172 m.
Helljus, bredd: 12 m.
Helljus, betyg: 2/5

Mercedes A-klass (LED):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 235 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 4/5

Kommentarer

#1
2018-07-05 20:46

BMW är underkänd, en bil uteslutande för stadstrafik, i övrigt bör den inte köras efter mörkrets inbrott.
Honda precis godkänd, Mercedes det enda acceptabla resultatet, halvljuset är 10-15 meter väl kort men duger då man ändå inte kör så fort på vägar där halvljus måste användas ofta eller hela tiden och bredden är det inget fel på.

Sedan kunde man som vanligt även i en kort beskrivning nämna något om tekniken utöver att det är LED, det är snålt att utelämna sådan information.
Nu återstår en osäkerhet vad mätresultaten egentligen innebär när man inte vet vad det är för typ av teknik som styr - eller inte styr - strålkastarna.

#2
1
2018-07-05 22:32

Hade en bil med xenonstrålkastare, bästa ljuset jag någonsin kört.
Bytte till likadan bil men facelift och LED, sämsta ljuset sedan 70-tals-opeln för längesedan.
Alltså helt kass, och man undrar hur en sådan bil kan vara godkänd år 2018.
LED är säkert bra för bakljus, men i strålkastarna har inte denna teknik att göra, enligt mig.

#3
2018-07-05 23:17

Instämmer! Får jag välja blir det xenon.

#4
2018-07-06 08:32

Bor man utanför storstäder behöver man både hel och halvljus som är bra.
Dåligt helljus kan man kompensera med extraljus även om det ser fult ut. Men vad gör man åt dåligt halvljus?
Man blir lite avundsjuk på timmerbilarna i norrland som kan lysa upp en hel fotbollstadion mitt i natten med sina hundra extraljus.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.