Bild
Nästa artikel

Ljustest: Audi A6 Avant, Jaguar XF Sportbrake, Mercedes-Benz E-klass kombi (2018)

Ljus

Xenonkonstruktionen på en av bilarna räcker inte till i konkurrensen. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Adaptiv ljusbildsreglering kostar från 13.400 kronor till Audi och 12.500 kronor extra till Mercedes. E-klass har en speciell ljusbild men också de bästa strålkastarna. Jaguars xenonkonstruktion räcker inte riktigt till i konkurrensen. LED-strålkastare finns som alternativ till somliga XF-versioner men ej den testade.

Audi A6 Avant (LED):

Halvljus, längd: 125 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 194 m.
Helljus, bredd:  22 m.
Helljus, betyg: 3/5   

Jaguar XF Sportbrake (Xenon):
Halvljus, längd: 81 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5


Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 8 m.
Helljus, betyg: 2/5   

Mercedes-Benz E-klass (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5   

Kommentarer

#1
2018-12-18 15:17

Ofattbart dåligt ljus på Jaguaren.

#2
2018-12-18 15:23

Dåligt ljus på sån dyr bil. Gör om, gör rätt.

Är nyfiken på de nya Laser med fosfor-belagda ljusen i nya BMW bilarna.
De sägs ha bra räckvidd. Löjligt dyra förstås.. men är de värda pengarna?

#3
2018-12-18 16:18

Hade ju varit intressant för testet om Jaguaren haft tillvalet LED, men nu har inte testbilen det.
Det är nog anledningen till att den är så mycket billigare än Audi och MB.

#4
2018-12-18 19:05

Dags att förpassa xenon- och halogenstrålkastare till historiens sophög där de hör hemma.

#5
2018-12-18 19:59

Fantastiskt dåligt helljus på en sådan dyr bil som Audi...

#6
2018-12-18 20:05

Xenon är hur bra som helst. Märkligt att det tycks tro att LED är bättre.

#7
2018-12-18 21:01

Ivarsson
Uppenbarligen är Jaguars xenon sämre än de övrigas LED...

#8
2018-12-18 21:20

Ja det är ju uppenbart att just Jaguars är det Axa. Nu är det inte det jag opponerar mig om, utan att all xenon skulle vara dåligt och ska läggas ner. Finns mängder med xenon som är betydligt bättre än LED. Detta fattar du givetvis, men ska ändå försöka dig på att ge en känga, trots att det är helt poänglöst och futile.

#9
2018-12-18 23:58

Ivarsson
I teorin och i vissa konfigurationer är xenon bättre än led, ja. Men tittar man på ViBs ljustest så är i princip alltid fördel för led. Beror antagligen på trenden med smala strålkastare som passar bättre för led.

#10
2018-12-19 11:46

LED har objektivt sett fler fördelar än xenonstrålkastare, den som påstår något annat är automatiskt diskvalificerad från fortsatt diskussion i frågan.

#11
2018-12-19 18:07

Ja det finns mer potential i LED, men som det är nu, är kanske en tredjedel av de som är så grymt bra. Hade definitivt bättre ljus på min förra xenonförsedda bil, än min nuvarande med LED.

Kom igen nu Vor......

#12
2018-12-19 21:24

Iva......, jag håller inte med dig i din åsikt. Vem som helst kan väl räkna ut att det är skillnad på LED och LED, köper man en budgetbil från en lågpristillverkare så finns en möjlighet att bilens strålkastare inte är i paritet med de allra bästa xenonljusen men faktum kvarstår att xenon snart tillhör historien, precis som chokereglage och startvevar.

#13
2018-12-22 09:44

LED strålkastarna i min Peugeot 308 är de bästa jag har haft i någon bil. De ger ett starkt kritvitt ljus.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.