Bild
Nästa artikel

Ljustest: Audi A4 Allroad, Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat Alltrack (2018)

Ljus

Matrix-systemet imponerar både i statiska mätningar och verklig körning. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Opel har något vassare lyse vid vår statiska mätning som visar bästa räckvidd. Men Insignias matrix-system imponerar också genom anpassning av ljuskäglan vid olika situationer, exempelvis vid stadskörning. Audi och VW har också ett LED-ljus med god ljustemperatur, Passat med något kortare och smalare helljus. Längst och bredast har Insignia.

Audi A4 Allroad (LED):
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 188 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5

Opel Insignia Country Tourer (LED):
Halvljus, längd: 86 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 212 m.
Helljus, bredd: 21 m.
Helljus, betyg: 3/5

Volkswagen Passat Alltrack (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 183 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

 

Kommentarer

#1
2018-02-15 14:05

Ja förstår inte men dom extra metrarna behövs väl då det inte finns spolning av strålkastarglaset.

#2
2018-02-15 16:48

Bra jobbat Opel.
Seger efter seger mot de så kallade finbilarna;)

#3
2018-02-15 17:05

Bedrövligt dåliga ljus nuförtiden!?
Insignias matrix-system är för jävligt ifall du kör framför för ljuset ändras hela tiden! Svepande Xenon var ju mycket bättre för rörelsen var mjuk, tillämpningen med LED är från stenåldern...

#4
2018-02-15 17:48

Å så undrar folk varför man sätter dit extraljus...

#5
2018-02-15 17:52

Opel som vinnare också i belysningsronden. Från testet:

" Opel, vars adaptiva strålkastarsken på helljus kan kännas ovant till en början men snart nästan blir ett beroende. I exempelvis stadstrafik på mörka gator byggs ljusbilden upp med ett brett sken som särskilt lyser upp trottoarerna på båda sidor. Inte dumt när så många (alltför många!) knallar omkring i vintermörkret utan reflexer, eller när snabbcyklister plötsligt korsar stadsgatorna utan att vara upplysta ett smack. Någon bländningsrisk med Opels system verkar inte föreligga, vi möttes inte av ett enda helljusblink från mötande trafik under testperioden "

#6
2018-02-15 18:02

Jaså peugo bor på ett ställe där han har en ny insigina efter sig hela tiden, väldigt vad bra den måste sälja där då...
Annars så fungerar det så att den som kör framför inte märker något då belysningen till höger inte ändrar sig och bilen framför är endast belyst till stötfångarhöjd, den som åker i bilen framför får inget ljus som blinkar i nacken som på vanliga bilar med det eviga bländandet mellan hel och halvljus.

#7
2018-02-15 19:10

2:or och 3:or på A4, Passat och Insignia. Fett pinsamt.
Det går bra att designa tre ton skit som inte funkar i infotainmenten. Men klämma dit en ljusuppsättning som gör att du ser längre än mitt framför näsan, det går inte.

#8
2018-02-15 19:19

Märkligt att bilar av den kalibern och senaste tekniken inte presterar 5or i betyg.

#9
2018-02-15 19:23

N-iklas, kom igen! Opel har ju haft det där systemet redan tidigare i bruk. :)
Ifall du inte har erfarenhet av saken så bör du skola dej i ämnet och inte försöka hitta på egna ekvationer som inte stämmer.

#10
2018-02-15 19:36

Kan i och för sig förstå att man kan bli irriterad om man hamnar i det läget att man själv bara kan köra med halvljus, och sedan får en Opel bakom som kan köra med konstant helljus och på så vis lyser längre fram än det egna lyset. Fast då är det väl mest brister i det egna lyset man ska bli irriterad på.

#11
2018-02-15 21:20

Nej det stämmer inte alls, dessa matrixlampor kom ju på Astra först och det var första versionen och de som nu sitter på denna Insignia fungerar ännu mycket smidigare och exaktare genom fördubblad kapacitet.
Så talar man om den har bilen så kan man inte hänvisa till någon annan bil eftersom det inte är samma.

#12
2018-02-15 21:33

Nils Svärd 2018-01-11 08:59
Gällande ljusbetyget på långtest-Opeln så misstänker vi att ljuset är feljusterat från fabrik på vårt exemplar – något vi ser allt oftare på moderna LED-ljus. Tidigare mätningar av nya Insignia har presterat bättre än så här. Dock var det inte helt lätt att justera Opels Matrix-LED utan vi väntar fortfarande på rätt verktyg. Vi kommer dock att presentera en ny mätning när ljusjusteringen är gjord. Förövrigt krävde även LED-ljuset på Skoda Karoq en korrigering från fabriken, men det var betydligt lättare och gjordes direkt i ljuslabbet.

Värt att notera är att vi anger och betygsätter ljusbilden för 3 lux, även om själva ljuset strålar längre än så. Helljusets angivna bredd i testerna är 3 lux vid 150 m.

Mycket riktigt är det klurigt med moderna LED-ljus som anpassas skenet efter terräng. Vi mäter dess grundinställning och inte eventuella stads- eller motorvägslägen. Vi har försökt få hjälp av generalagenterna till att även mäta andra ljus-program men det verkar vara svårt att få fram utan att bilen kör ute på vägen.
//Nils Svärd, Vi Bilägare

#13
2018-02-16 05:19

Peugo-du är fullständigt fel ute. Nya Insignians ljus är något helt annat än på den gamla och som fungerar fantastiskt bra, precis som testet säger.

#14
2018-02-16 08:13

Det hade ju varit intressant att se vad Passat hade levererat med jämförbar belysning mot Insignians Matrix (dvs deras Dynamic Light) som också anpassar sig efter rådande förhållanden, mötande trafik m.m

Såvitt jag förstår så är det VWs ”lägre” nivå av strålkastare till Passat man testat.

#16
2018-02-16 10:37

Jo, det hade ju ifråga om ljus varit mer intressant med att Aydin var utrustad med sitt Matrix och VW med motsvarande.

#17
2018-02-16 13:57

Verkar konstig den där testutrustnkngen som vib har. Dom specifikationsmässigt bättre lysena på Insignian lyser sämre än dom på Astran. Skulle nog behövas noga annan form av mätning i verklig trafik. Nu verkar betygen inte alls stämma med det upplevda resultatet i verklig trafik

#18
2018-02-16 17:51

Håller med Guran. Jag får heller inte ihop detta omdöme. Först beröm för Matrixledljusen sedan samma betyg som Audi. Och ändå skriver man " Längst och bredast har Insignia.". Jaha och? vad gav det emot Audi?

#19
2018-02-17 09:13

Bor man efter en i 4 månader dagligt saltad väg så kan man inte köpa en Opel utan strålkastare spolning.

#20
2018-02-17 10:02

@christer1, kan ju vara så att skillnaden var för liten för att motivera en hel poäng bättre i den 5-gradiga skalan. 1 meter bredare och 15 meter längre är inte 20% bättre ...

#21
2018-02-17 11:36

24 meter längre faktiskt, så svårt att räkna rätt är det väl inte, i denna mätning som är tillförlitlig när det gäller Audi och Passat men uppenbarligen inte en tillförlitlig siffra när det gäller Insignia.

#22
2018-02-17 15:02

Att N-iklas missar poängen är knappast förvånande. Det är svårt att tänka klart när Opel kommer på tal. Hur som helst kan ni ju titta på övriga resultat. Halvljuset på Opeln är kortare och smalare än det är på både Passat och A4 .. ändå får alla tre bilarna samma betyg. Otroligt konstigt, eller hur? Opeln borde ju fått 2 av 5 där kan man tycka ...

#23
2018-02-17 17:45

Ja jag skulle ta Audi och VW med sina breda halvljusbilder alla dagar i veckan för Opel med dess smala spets.

Helljus har jag sedan 20 år, alltid förstärkt med extraljus, så det är ingen betydelse för mig hur det ser ut. Bara helljus, är alltid för lite oavsett bilmärke.

#24
2018-02-17 18:18

I texten skriver man om Opels breda halvljus, så dom statiska mätningarna säger inte allt när det rör sig om adaptiva strålkastare, vilket ViB också noterar.

Ur testet: " I exempelvis stadstrafik på mörka gator byggs ljusbilden upp med ett brett sken som särskilt lyser upp trottarerna på båda sidor. Inte dumt när så många (alltför många!) knallar omkring i vintermörkret utan reflexer, eller när snabbcyklister plötsligt korsar stadsgatorna utan att vara upplysta ett smack "

#25
2018-02-17 21:21

Om man i grunden avskyr Opel är det knappast oväntat att man både missar poängen och desperat griper efter alla halmstrån man kan hitta för att lyckas döma ut den som segrare.

Poängen är här att vi bilägare enligt egen uppgift har svårigheter med att mäta upp dessa strålkastare och det styrks av det faktum att Astra som har bara hälften så avancerade strålkastare och 70 % mindre ljuskapacitet, mäts upp för ett nästan överlägset resultat.

Anledningen är att Astras strålkastare är mindre avancerade och därför lättare att mäta upp.

http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-opel-astra-volkswagen-golf-f...

"Mycket riktigt är det klurigt med moderna LED-ljus som anpassas skenet efter terräng. Vi mäter dess grundinställning och inte eventuella stads- eller motorvägslägen. Vi har försökt få hjälp av generalagenterna till att även mäta andra ljus-program men det verkar vara svårt att få fram utan att bilen kör ute på vägen.
//Nils Svärd, Vi Bilägare"

DET är poängen som väldigt många helst... undviker... att se.

#26
2018-02-17 22:22

Ja, alla som inte älskar Opel, avskyr Opel. Ty så fungerar märkesfanatikerns logik. Min ursprungliga kommentar var ett försök till förklaring till hur två bilar kan få 3 av 5 i betyg trots att värdena skiljde sig åt. Detta hädande är ett bevis på att jag avskyr Opel. Underhållande, minst sagt! :)

#27
2018-02-18 11:50

Jag kan backa upp vad jag säger med redovisade fakta, det väger tyngre än lösa spekulationer.

"Att N-iklas missar poängen är knappast förvånande. Det är svårt att tänka klart när Opel kommer på tal"
Det där är en helt onödig kommentar som inte alls behövs för att förklara någon olikhet, det är en nedsättande och förolämpande kommentar som är sprungen ur ogillande och en negativ inställning som tydligt lyser igenom.

En FÖRKLARING till ett mysterium måste innehålla och förklara alla delarna i problemet, om förklaringen utelämnar och alls inte berör och därmed inte förklarar delar och faktorer i villkoret som måste uppfyllas för att man ska kunna presentera en förklaring, så är det ingen acceptabel teori utan den måste förkastas.

Detta är välkänd problemlösnings teori inom matematiken.

(Som dock ser ut att nogsamt undvikas inom samhällets alla verksamheter och områden och orsaken är att om man tillämpade denna metod skulle en stor del av de ageranden som utförs av människor varje dag inte längre kunna genomföras då de skulle visa sig felaktiga och bristfälliga och en sådan fotboja är människor inte speciellt förtjusta i att släpa på, speciellt inte politiker som helst fattar beslut baserade på strunt.)

#28
2018-02-17 23:38

Nåja, inom snar framtid så lär tex Audi och BMW kunna utrustas med Matrix Laser som utklassar det mesta inkl Opels lysen...

#29
2018-02-18 11:03

Men då är priset så högt att kostnaden inte längre medger en hygglig jämförelse, redan här är Audi, VW dyrare, om inte Insignia vore extrautrustad skulle prisskillnaden till Audi vara betydande och relativt stor till Passat.

Insignia har sina strålkastare som standard i denna modell medan de andra måste betala extra.
Opels specialfunktion som bara fungerar på landsväg och motorväg som lyser upp mot 400 meter har ingen annan bil som saknar de extremt dyra laserljusen.

#30
2018-02-18 14:39

Niklas
Kostnaden är sekundär. Här handlar det om ett test mellan olika lysen. Det är deras ljusförmåga som är intressant inte priset.

#31
2018-02-18 18:44

Men då är det väl lite konstigt att man inte tar med det som Insignian är mycket bättre på i ljustestet, när man betygsätter utan Insignian får samma mediokra betyg som Audin.

#32
2018-02-20 20:18

Skulle lätt välja opeln.
Bäst komfort och inte så bullrig som passat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.