Bild
Nästa artikel

Ljustest: Alfa Romeo Stelvio, BMW X3, Volvo XC60 (2018)

Ljus

Bilen med xenonljus hänger inte alls med i helljusmatchen, utan får lågt betyg. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Alfa Romeos strålkastare av xenontyp hänger inte alls med i den här grenen. Helljuset når inte ens upp till 150-metersgränsen för ett mätvärde av skenets bredd. Det är därför resultatet blir noll, även om helljuset naturligtvis har viss bredd (se illustrationen).

BMW och Volvo med LED-lampor ger helt andra ljuskäglor, med rejäl längd och vitt sken.

Alfa Romeo Stelvio (Xenon):
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 146 m.
Helljus, bredd: 0 m.
Helljus, betyg: 1/5   

BMW X3 (LED):
Halvljus, längd: 128 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 227 m.
Helljus, bredd: 28 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Volvo XC60 (LED):
Halvljus, längd: 115 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 235 m.
Helljus, bredd: 31 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Kommentarer

#1
2018-11-15 11:19

Förvånansvärt sunkigt halvljus på Volvon.

#2
2018-11-15 11:27

Helljus, längd: 146 m.
Helljus, bredd: 0 m.
Orsak "xenontyp" ?

Knappast eftersom andra xenon varit mycket bättre, det är nog snarare Alfa som gjort exceptionellt dåligt helljus.

#3
2018-11-15 12:27

Niklas - Nu står det ju inte att orsaken till Alfas dåliga ljus är att det är av xenontyp, utan "Alfa Romeos strålkastare av xenontyp hänger inte alls med i den här grenen." Det tolkar jag som att det är just Alfa som gjort ett dåligt xenonljus.

Håller med Mäkinen om att XC60 ser ut att ha ett klent halvljus. Märkligt att siffrorna ser bättre ut än den uppritade ljusbilden... Har något blivit fel här?

#4
2018-11-15 12:35

Om xenon inte hade något med saken att göra borde det vara;
"Alfa Romeos strålkastare hänger inte alls med i den här grenen."
Då har det inget med xenon att göra, nämner man det specifikt så har det det.

#5
2018-11-15 12:41

Det är extremt stor variation på inställningen av strålkastare.
Första gången BMW var på en kontrollbesiktning så klagade man och sänkte ner mina strålkastare.
Såg knappt framför mig i mörkret.
Sen så åkte jag till BMW och bad dem kolla strålkastarna. "Ja de är för lågt ställda."

Så de ställde in dem igen.
Då vart det normal längd på ljuset igen.
Nästa gång på kontrollbesiktningen. "Nej dina strålkastare är perfekt inställda nu..."

Jaha? Vem har rätt?

#6
2018-11-15 12:42

Det verkar vara den ljusorangea färgen som visar inmätt längd. Hur kan Alfan ha bredden 0 m verkar lite lurt.

#7
2018-11-15 14:16

Xenonljus hör hemma på historiens sophög, absurt att LED inte är standard i bilar tillverkade efter 2015.

#8
2018-11-15 14:19

Jordnära,
Om man definierar breddmåttet vid 150 meter och strålkastaren inte når dit så är ju bredden noll där.
Precis som det står i ViBs text.

#9
2018-11-15 14:35

Mycket konstigt kommer ut från den där testutrustningen på VB
Hur Volvons halvljus, som helt säkert skulle upplevas hälften så bra som BMW:s, kan få samma betyg är mig en gåta. Det är ju smalt och kort, förutom en smal stråle som pekar snett åt höger.

#10
2018-11-15 18:16

Säkerhet ska ju vara Volvos paradgren. De verkar dock inte fatta att bra ljus har med säkerhet att göra.

#11
2018-11-15 18:36

Axa , Enligt ViB så är ju ljuset som allt annat jättebra på Volvon.

#12
2018-11-15 20:00

Åja LED är väl inte utan nackdelar, i ett vinterland ökar ju risken med att is och snö lägger sig på, på strålkastare kan ju spolning i viss mån hjälpa till även om det inte är någon mirakellösning, men nu börjar en del lägga på dimljus i LED, BMW t.ex. och där finns ingen spolning och med så lågt placerade lampor packas de snabbt igen och ajöss med dimljuset, ogenomtänkt men som vanligt säljs det fler bilar i länder utan snö och vinter.

#13
2018-11-15 20:42

N-iklas, dom där dimljusen är ändå fullständigt överflödiga. Använde dom aldrig när jag hade sådana på mina bilar utrustade med xenon eller LED-ljus och dimljus. Oavsett hur dimmigt det varit så har sikten blivit sämre med bra dimljusen.
Min nuvarande har inga dimljus, som tur är.
Har oxå kört i snöoväder med LED och spolning, halogen mm. Kletig snö lägger igen lyktorna, oavsett lamptyp. Även extraljusen med 100w halogenlampor blir igenmurade av blötsnö. Men visst står man still så smälter ju snön om man har halogenlampor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.