Bild
Nästa artikel

Ljustest: Alfa Romeo Giulia, BMW 320d, Lexus IS 300h

Ljus

Knepig vinkel på xenonstrålkastarna drar ner betyget för Alfa Romeo i Vi Bilägares ljustest. Läs hela testet av Alfa Romeo Giulia, BMW 320d och Lexus IS i Vi Bilägare.

Vi Bilägare 2016/16 Biltest: Alfa Romeo Giula 2,2 , BMW 320d xDrive, Lexus IS300h

En ny, sportig sedanmodell från Alfa Romeo hör inte till vanligheterna. Giulia är ett klassiskt namn som gör comeback och försvarar märkets glans med den äran i kampen mot BMW 3-serie och Lexus IS 300h. Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor

Alfas xenonlampor ger bra belysning, förutom att helljuset pekar uppåt och därför är drygt 20 meter kortare på vägbanan än ovanför och får därför sämre betyg än de två andra. BMW och Lexus med LED är jämbördiga. 320d har lite längre helljus, Lexus har å andra sidan bredare ljusbild. Bäst räckvidd på halvljuset har Alfa, dessutom liksom Lexus med bra bredd. 

Alfa Romeo Giulia

Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 157 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

BMW 320d

Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 201 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5

Lexus IS 300h

Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 186 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5

 

Läs mer om: Alfa Romeo Giulia, BMW 3-serie, Lexus IS

Kommentarer

#1
2016-12-28 13:41

VIB kan ju nämna att LED är en bättre teknik, håller mycket längre.
Så är ljuset relativt likvärdigt så är LED det klart bättre valet.

#2
2016-12-28 13:54

Hm, ett sisådär resultat, om man bryr sig om både hel och halv och inte bara halv, är det ett rätt dåligt helhetsbetyg allmänt.
Inte minst med tanke på att detta ska föreställa en form av lyxbilar där man har orsak att förvänta sig bättre.

#3
2016-12-28 18:14

N-iklas: Tyvärr så är de flesta bi-xenon insatser "billiga" idag. De stoppar inte in extra högljuslampor utan bara vinklar upp existerande xenon.. Resultatet är därefter.
En bra xenoninsats med extra halogener för högljus ger bra ljus ifall den är välbyggd.,

#4
2016-12-28 19:33

Halv-ljuset funkar bra, men hel-ljus är det sämre ställt med. Jag bytte hel-ljus lamporna på min Skoda Octavia till Osram Nightbreaker, vilken skillnad det blev!! Ojojoj, förut var hel-ljus som marginellt bättre halv-ljus... nu är det i alla fall på tillfredsställande nivå. Jag har en känsla av att fabriken stoppar in billigare lampor av sämre kvalitet när det gäller ljusstyrka. Har för mig att det var H7 lampor jag hade till hel-ljuset i min bil. Tips till alla som tycker att hel-ljuset är dåligt, kontrollera vilken modell och märke du har lamporna och satsa på de lite dyrare modellerna som har betydligt bättre ljusflöde. Det gör faktiskt ganska stor skillnad.

#5
2016-12-28 22:07

Styggavargen: Det är inte sämre "kvalitet" i OEM-lamporna. I princip alltid Osram eller Philips som tillverkar dem med. Däremot så är i princip alla halogener reglerade av brinntempratur. Högre tempratur, mer ljus, kortare livslängd. OEM-lamporna är ofta standardmodeller optimerade för okej ljus, lång livslängd. Nightbreakers mfl är okej för folk som kan tänka sig byta lampor oftare (och betala för det) till förmån för bättre ljus.

Personligen är jag av den senare sorten. Vad fanken spelar ett par spänn för roll om du är död för att man inte kunde se framför bilen? Tycker dagens ljusbilder från de flesta bilar (xenon och led också) är skitdåliga.

#6
2016-12-28 22:24

Vi lever ju i ett land där vi ibland kan använda helljus, även om jag inte har dem tända så särdeles många timmar varje år, trots typ 5000 mil, men det beror ju på vart man kör, i mitt fall mest efter E-vägarna i Sverige och då är det ju ständigt trafik.
Håller med Milky, bilar med bara Bi-xenon bli lite klena på helljus. Volvon som jag kör nu har ju Bi-Xenon plus ett extra par halogenljus som "extraljus" som gör skillnad. Med ett par vassare lampor i dem så skulle det lysa riktigt bra.
Med LED-tekniken finns möjlighet att få lite mer då det går att ladda in fler LED som lyser och som även lyser vid varierade tillfällen, lite som Opel, MB, Volvo eller Audi har med sina Matris-ljus.

#7
2016-12-29 17:44

En nackdel med LED (om man bor där det är vinter) är ju deras oförmåga att avfrosta "glasen", långt ifrån optimalt för ljuset, klart plus är ju livslängden relativt xenon, men i kyla...nja.

#8
2016-12-29 17:44

En nackdel med LED (om man bor där det är vinter) är ju deras oförmåga att avfrosta "glasen", långt ifrån optimalt för ljuset, klart plus är ju livslängden relativt xenon, men i kyla...nja.

#9
2016-12-29 17:45

Hoppsan...dubblepost.

#10
2016-12-29 21:26

Det är ingen skillnad mellan LED och Xenon när det gäller värme, samma problem med båda.

#11
2016-12-30 13:19

@Robban, jasså?
Själv märker jag då stor skillnad mellan mina bilar, en av varje xenon/LED. Även 2 gamlingar med halogen vilka såklart inte har några problem att avfrosta sig, vilket inte xenon har på passaten heller (bi-xenon).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.