Bild
Nästa artikel

Volvo V70 stammis på verkstan

Långtest

Vårt långteststalls Volvo V70 går i skytteltrafik mellan garaget och verkstaden. Boven i dramat är det korta serviceintervallet.

Då var det dags igen. Långteststallets Volvo V70 med flexifuelmotor har strax 14 000 mil på mätaren och har ännu en gång varit inne på service – för tredje gången på drygt ett år.

Skytteltrafiken mellan redaktionsgaraget och verkstaden förklaras av det korta serviceintervallet på 1 000 mil.

Den här gången fick Upplands Motor i Stockholm förtroendet. Underhållet kändes i plånboken. Själva servicen kostade 3 068 kronor, torkarbladen fram och bak byttes för 993 kronor och bromsbeläggen, på samtliga fyra hjul, ersattes med nya för 5 208 kronor.

Verkstaden genomförde också felsökning av alkolåset för 480 kronor. Vid kyla har det ibland tagit lång tid innan bilen kan blåsas igång. Något fel upptäcktes inte.

Dessutom kontrollerades batteriet, som stundtals känts segt vid start. Spänningen uppmättes dock till 12,7 V och då finns ingen anledning till byte.

Vi har tidigare rapporterat att flexifuelmotorn går ryckigt på tomgång, men problemet har kunnat undvikas genom att fylla på med bensin vid var tredje tankning och på så sätt rena bränslespridarna.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0 Flexifuel Momentum

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70

Modell: 2,0 Flexifuel Momentum
Årsmodell: 2008
Inköpspris: 307 600 kr
Aktuell körsträcka: 13 878 mil
Förbrukning (dek.): 12,0 (bensin: 8,6)
Förbrukning (ViB:s): 12,3 (bensin: 9,4)

Kommentarer

#1
2013-04-19 12:49

Nu måste jag reagera, nästan en tusing för att byta torkarblad!
Jag vet att jag tyckte att ni gjorde rätt när ni betalade 700:- för byte på Opeln och det var flera här som ansåg att jag hade fel.
Ok, de hade rätt och jag fel, jag har tänkt om, att byta tre blad på Volvon gör en normalbegåvad person på fem minuter och det till en kostnad till under 200:-!
Och 5208:- för bromsbelägg?
Varför kollar ni inte vad en annan verkstad tar för samma jobb?
Det kanske inte vore så dumt att någon gång anlita "Petter på bakgatan" som jämförelse när det gäller enkla jobb.

#2
2013-04-19 13:21

Jag är en stor vän av konsumentorienterad motorjournalistik. Det behövs mer än någonsin när många motortidningar verkar fokusera på motorsport, dyra vintagebilar och lyx-och sportbilar från 700 000 kronor och uppåt.

Men jag blir inte riktigt klar över det ni skriver om spridarproblemen på Volvos 2,0F motorer. Volvo själva säger i sin egen kundtidning, Min Volvo Magazine, att flexifuelmotorerna alltid kan tankas med etanol.

Själv ringde jag nyligen runt till några auktoriserade Volvoverkstäder för att höra om det var vanligt med igensatta spridare på 2,0F. Ingen angav att det var fler spridarproblem med 2,0F motorn än med andra motorer. Ingen gav heller rådet att vid normala temperaturer tanka bensin vid vart tredje tankning.

Då 2,0F motorn var en storsäljare under 2008-2011 i V70 och även förekommer i S80, C30/S40/V50 samt Ford Mondeo är det viktigt att detta reds ut ordentligt.

Etanolen är omdiskuterad med troligtvis är etanol från Sydamerika och Europa ett bättre alternativ ur klimatsynpunkt än bensin.

Om det nu är så att Vi Bilägares uppgifter om att bensin ska tankas vart tredje tankning är felaktiga. Ja, då är det många ägare av Volvos flexifuelmodeller som får fel information och onödigt höga bränslekostander och dessutom tankar mer fossilt bränsle än nödvändigt.

Som ägare av en V70 2,0F hoppas jag att Vi Bilägare reder ut detta. Ni har ju inte låtit Volvo själva komma till tals. Ej heller angett vilka Volvoverkstäder det är som rekommenderar tankning av bensin.

#3
2013-04-19 17:45

Jag hade problem med spridarna till min V70 2,0F 2009, inget som Bilia och/eller Volvo bjöd på, kan jag säga.
Å andra sidan gjordes inte angivna garantiåtaganden vid servicetillfällen heller, visade det sig när servon skar ihop. Och sen elsystemet. Allt detta innan bilen gått 2500 mil!
Vann tillslut efter lång strid. Tråkigt. Att köpa en ny V70 var mycket pengar för mig.
Bytt märke nu och kommer undvika bli behandlad så igen. Tyvärr, jag har varit volvoist innan.

#4
2013-04-19 19:07

Knappast lönsamt att behålla bilen med de driftkostnaderna ni har. Byt till en nästan ny av märke där garantin är 5-8 år.

#5
2013-04-20 09:25

Bromsklossar efter 14000 mil? Har pressat bilen på bana eller hur jädrans dåligt kör ni?????

#6
2013-04-20 09:34

V70-ägare, tyvärr kommer inte ViB aldrig någonsin att ge klarhet i den här frågan. ViB har visat sig vara totalt inkompetenta. Jag har mailat redaktionen vid ett flertal tillfällen med frågor de kunde ta på sig att reda ut, men ViB fortsätter ändå med sin förvirring. Jag skapade en tråd på forumet också:

http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/mail-till-vi-bilagare-angaende-4e-tank-bensin-39716

Det har funnits problem med höga sulfathalter i bränslet runt 2009-2010. Troligen är det detta som spökar och gör att ryktet finns. Idag säger både Volvo och bränslebolagen inte finns något problem och det litar jag på. Felet på ViB V70 kan vara av helt annan typ men så länge man skyller på bränslet utreds aldrig detta. Men visst, kan en bil köras på biobränsle måste det beror på det, verkar en motorjournalist tänka. Under tiden luras fler på dieselboomen, med ökat fossilberoende, försämrad stadsluft (med hjärt och kärlsjukdomar som följd) och svikna förbrukningssiffor.

#7
2013-04-20 11:54

Nu kan jag ju bemöda mig att kontrollera lite mer noggrant men jag kan nog med säkerhet säga att detta INTE var den första gången som dessa bromsar byttes.
Ofta byts bromsbelägg och även skivor så tidigt som 6000 mil och då kan man ju undra hur bilarna körs alternativt hur kvaliten är.

Vad gäller Etanolens vara eller icke vara så tycker även jag att detta skall utredas grundligt så att tillverkarna tar sitt ansvar.
På begagnatmarknaden finns det nu många Etanolbilar och kommande ägare vill garanterat veta vad som gäller!

#8
2013-04-21 19:44

It takes more petroleum energy (diesel-powered machines + pesticides + herbicides + refining + transport) in agriculture to produce biofuel than the resulting energy in your engine.

Hence biofuel (from seed to tank) is great for Big Agriculture and meaningless for the environment and for the consumer (who also ends up with higher food bills).

#9
2013-04-21 20:21

Nåja, det var inga hysteriska priser för byte av torkarblad. Alla tre blad kostar på Meca cirka 750 kr, så bytet var inte så dumt.

Samtliga bromsbelägg kostar drygt 2.000 på Meca, lite beroende på p-broms.
3.000 för att byta dem låter dyrt, det kan omöjligen 2,5 timme att byta dem!

Jag tycker det är bra att ViB redovisar vad det kostar att lämna in bilen, inte alla har kunskap och mod att meka själv, om än bara byta blad.

Mistro: jag har bytt skivor bak på båda våra bruksbilar, på mycket mindre än 6.000 mil. Tacka AL's favorit vägsaltet för det! Bakre skivorna rostar helt enkelt upp!

#10
2013-04-21 20:42

Matda,

Vi får ändå hoppas att redaktionen tar och gör en mer gedigen
genomgång. ;-)

Det är olyckligt om ägare av Volvos flexifuelbilar inte vågar tanka etanol på grund av tidningens något svepande påståenden.

För i stort sett alla V70/S80 2,0F har nu nybilsgarantin upphört gälla. Många bilar har nog även kommmit upp i miltal då maskinskadeförsäkringen inte längre gäller. Det kan göra många ägare osäkra.

Vid nästa långtestartikel om Vi Bilägares V70 borde väl redaktionen kunna göra lite reserach och framförallt prata med någon bränsle-och motorexpert på Volvo Personbilar Sverige.

Etanolen väcker känslor hos vissa men mycket tyder på att den är ett av flera olika sätt att minska personbilstrafikens klimatpåverkan. Tankar ägare till flexifuelbilar bensin är det en förlust för arbetet att minska såväl oljeberoende som klimatpåverkan. Och när det gäller effektiviteten hos biobränslen finns ju nu klara så kallde hållbarhetskriterier utarbetade av EU.

#11
2013-04-21 20:57

hultarn borde lära sig att motionera sina bakre bromsar - så slipper han problem med sönderrostade skivor. :-) Det gäller med eller utan salt.

MVH AL

#12
2013-04-22 08:53

AL, hultarn har rätt, det är praktiskt taget omöjligt att motionera bakbromsarna så att skivorna inte rostar, det hjälper inte att göra hårda inbromsningar eftersom det ändå går för lite bromsverkan till bakskivorna.
Möjligen skulle det kunna gå genom att ofta backa i hög hastighet och bromsa. ;-)
De enda bilar som det fungerat med att enbart värma skivorna bak är de som har handbromsen verkande på skivorna, t.ex. Saab 9000 och ett fåtal till.
Generellt är det vettigare med trummor bak på bruksbilar.

hultarn, det finns utmärkta torkarblad för ca 40:-/st till V70 och det tar max fem minuter att byta.
Det räcker alltså med 120:- i stället för 993:-.
Men jag håller med, jag ansåg också tidigare att det var bra att tidningen redovisade sina alla utlägg även för de jobb de skulle kunna göra själva men inte ville.
Men jag har ändrat uppfattning.
Jag tycker nog att ViBs biltestare bör göra som de flesta bilägare gör för att minska sina utgifter.
Lära sig att skita ner sig och göra enklare jobb själva!

#13
2013-04-22 10:55

Ja skivbromsarna bak på nyare bilar är ofta rena skämtet.
Verkstäderna debiterar gärna friskt för att vid service smörja upp dessa så att de inte kärvar.
Har aldrig tidigare haft dessa problem men nu skylls det på ägarna att de inte "motionerar" bromsarna tillräckligt.
Att skivorna däremot hinner rostar upp på en bil som används dagligen på kort tid har jag aldrig tidigare hört men man lär sig så länge man lever.

Trist att inte kunna köpa en ny bil och köra kanske 10.000 mil utan att det kostar tusentals kronor extra i underhåll.

#15
2013-04-22 13:15

timerbeltkiller, det där en gammal myt som blev inte mer sann för den skrevs på engelska.

#14
2013-04-22 13:17

I dagens låga hastigheter och bitvis intensiva trafik är det inte lätt att hålla liv i bakbromsarna.
Dessa rör sig knappast alls vid vanlig körning, och det funkar inte att åka runt och nita för att slita till ytan. Det resulterar mest i slitna frambromsar och -däck.

Undantaget är om man kör långsträckor, med tung last och/eller släp som tynger, då jobbar bakbromsarna mer. På en del bilar kan man, som saabnisse säger, använda handbromsen för att putsa skivorna (om pbromsen tar bak vill säga). Dessvärre försvinner den möjligheten allt mer när elbromsen kommer. Kanske skulle man införa bromsläget "putsbroms" som på tågen...?

Som saabnisse säger: trummor bak är defintivt att föredra, på köpet får man bättre p-broms.
Trummor står mot saltet bättre också, även om AL påstår att saltet inte skadar bromsarna.

Vem behöver skivor bak på en bil i Sverige idag?

saabnisse: jo, visst finns det betydligt billigare grejor, inget tal om den saken. Men, när Irma 68 år behöver nya torkarblad kanske hon inte har något annat val än att be bilfirman. Har hon tur har hon någon händig bekant som kan ta svängen förbi Biltema.
Samtidigt är det bra att ViB lyfter upp vad såna här åtgärder kostar, om inte annat för att visa på tokiga kostnader.

#16
2013-04-22 13:38

hultarn börjar i allt större grad likna Leifer i debatterna och det är ingen komplimang direkt. Kan hultarn vara snäll att låta bli med att hitta på saker och ting - eller tillvida folk åsikter de aldrig uttryckt? Det är bara omoget och vittnar om att man saknar argument, dessutom förstör det diskussionsklimatet och hela debatten, ok?

I fallet bromsskivor är det precis som saabnisse säger korrekt att de inte får särskilt mycket av bromsverkan vid normal körning. Det är därför som man kan bromsa lite hårdare då och då - så att man slipar bort ytrosten från bakskivorna. Kör i c:a 80 km/h och bromsa hårt ett par gånger och gör detta regelbundet så skall ni få se att även bakbromsarnas skivor håller ihop - i alla fall inom 6000 mil.

Att trummor sedan har en del fördelar ur tillförlitlighetssynpunkt håller jag med om. Men där finns andra nackdelar som gör att biltillverkarna i allt större grad frångått denna lösning.

MVH AL

#17
2013-04-22 14:12

AL så du nekar till att du hävdade att det inte finns några bevis för att vägsaltet påverkar bromsarna? Du till och med påstod att det inte fanns bevis på att saltet påskyndade rost i karosserna!
Du försökte som vanligt att neka till att Bilprovningens statistik visade något som du inte anser, när jag hänvisade till dem.
När jag sedan visade dig en länk till en annan undersökning där just sambandet mellan salt och rost bevisades, blev det väldigt tyst...

Varför har tillverkarna frångått trumbromsar, AL? Berätta gärna.

#18
2013-04-22 14:34

Problemet hultarn är att du uppenbarligen inte läser vad jag skriver - eller de rapporter och undersökningar som jag hänvisar till. I dessa står det nämligen, vilket jag också understrukit i debatterna, att korrosionen på fordon kostar bilägarna c:a 5 miljarder kronor varje år (uppdelat på elektronik och karosseri). Detta är ett välkänt faktum och en av saltets stora baksidor (dock är det inte samma sak som att saltet inte är samhällsekonomiskt lönsamt). Hur hultarn får det till förnekelse kan han nog bara svara på själv.

I fallet bilprovningen och rostiga karosser drev hultarn en tes där han påstod att saltet medförde en ökad trafikdödlighet kopplad till att karosserna rostat sönder och därigenom gav ett säkerhetsmässigt sämre skydd i en kollision. Denna tes är på intet sätt styrkt - utan en fantasi. Om den ens existerar så är den i alla fall inte tillräckligt stor för att upphöra med att salta. Så akta dig nu för att bli lika polariserad och ytterlighetsfokuserad som Leifer, då kan vi nämligen sluta med att diskutera med en gång.

En stor nackdel med trumbromsar är att de inte klarar värme lika bra som en skivbroms, med konsekvensen att de riskerar att tappa bromsverkan vid hög belastning - dessutom kostar de mer vikt vilket inte främjar köregenskaperna eller komforten med tanke på dess placering. På många marknader (läs: EU:s största) anses detta inte vara positivt och därför används i princip inga trumbromsar längre.

MVH AL

#19
2013-04-22 15:08

AL: så är vi där igen. Du vill fortfarande hävda att jag pratar om fantasier, när SBP's statistik tydligt visar hur saltet påverkar karosserna, och därmed också deras förmåga att skydda de åkande.

Att jag visade dig en länk till en undersökning där saltets påverkan påvisades, valde du att helt negligera.

Att trumbromsar inte klarar samma belasting som skivbromsar är ingen nyhet, men å andra sidan är de bakre bromsarnas belastning väldigt liten i förhållande till de främre. Skulle tro att förhållandet fram-bak ligger runt 80-20 på framhjulsdrivna bilar. Lite jämnare på bakhjuls- och fyrhjulsdrivna.
S.k. fading på bakbromsar är knappast ett stort problem med de hastigheter som är tillåtna idag.

Om det nu vore så att man undviker trummor för viktens skull, varför har i stort sett alla mindre bilar inom EU trummor bak? Är det inte lika viktigt att spara vikt på de små bilarna?

#20
2013-04-22 15:33

Jag vet inte hur det är bevänt med läsförståelsen hos hultarn. De där fem miljarder som jag sagt att korrosionen kostar bilägarna gör ju en förnekelse tämligen orimlig, eller? För man kan inte både hävda att korrosionen utgör en kostnadsbas samtidigt som man förnekar dess existens - eller? Den logiken tror jag som sagt inte ens att hultarn eller Leifer kan få ihop. Studier som påvisar ett samband mellan vägsalt och korrosion hos vägtrafiken vet jag inte om hultarn slängt fram. Det behövs nämligen inte eftersom jag dels inte förnekat dess samband - och dessutom så finns det redovisad i det VTI-underlag som jag stödjer mina slutsatser på (som hultarn tydligen inte läst).

Så den slutsatsen är som sagt orimlig.

Vad jag däremot diskuterat är huruvida denna korrosion medför ett ökat antal dödsfall - eftersom hultarn ställde det som ett motsatsförhållande till de minskade antal döda som man kan mäta upp på saltade vägavsnitt. Den effekten är på intet sätt härledd - och det finns heller inga studier som ger ett sådant utfall. Men vill hultarn driva den tesen så har han en rätt svår uppgift framför sig, kort och gott (jag behöver knappast förklara varför).

På lätta fordon förekommer trumbromsar i större grad än på tyngre, helt korrekt. Det hänger nämligen ihop med att större och mer prestandainriktade bilar har andra krav på kördynamik, komfort samt bromsförmåga, delvis på grund av att de klarar hastigheter som småbilar normalt sett inte framförs i. Dessutom är värmeutveckligen en konsekvens av fordonets massa, d.v.s ju högre fordonsvikt desto mer värme för bromsarna. Bromskraftsfördelningen ser dessutom numera lite annorlunda ut - i takt med elektrifieringen av bromssystemen.

Men precis som hultarn säger, hur ofta utsätts fordonen för en sådan belastning att det spelar roll? Ja, den frågan är en annan debatt. Men jag vågar nog påstå att om BMW eller Porsche skulle lansera en ny bilmodell utrustad med trummor så skulle nog journalisterna rätt snabbt rapportera om dålig bromsverkan vid höghastighetskörning och belastning. Därmed inte sagt att det verkligen skulle ha någon stor effekt på antalet döda/skadade.

MVH AL

#21
2013-04-22 16:46

AL: ok, om nu inte saltets härjningar har någon påverkan på karosserna, och därmed deras krocksäkerhet - varför kollar då SBP just sånt?

Intressant att du "inte vet" att jag lagt in länk till den undersökning som visar sambandet salt - rost. Ibland sviktar ditt minne tydligen, inte bra, AL.

Jag bad dig samtidigt att gå på en bilskrot och studera hur olika bilar har havererat vid krockar, beroende på hur rostiga de varit. Minns du inte det heller?

Man behöver inte vara raketforskare för att inse sambandet, men det är klart: om man inte vill - så går det inte.

Dagens småbilar gör i de flesta fall ledigt 150-170 km/h, vilket man bara får köra i ett land, på vissa avsnitt. Och inte är de lika lätta längre, 1000 - 1100 kg är vanligt. Och ändå har de trummor.

Att det sedan byggs bilar med mer än 500 hk, toppfart som man knappast kan nå, och köregenskaper som inte passar på allmänna vägar - det är en annan sak. På dem behövs skivor bak.

Nu kanske vi inte ska spamma ner denna artikel, utan återvända till Volvon, och där kan vi åtminstone vara överens om att den både är krocksäker och motståndskraftig mot rost.

#22
2013-04-22 16:56

Problemet med resonemanget hultarn är att ingen sagt att saltet inte har någon påverkan med avsikt på korrosion (läs om - läs rätt). Inom kalkylerna värderat till c:a fem miljarder/år (dessutom en miljardpåverkan på annan infrastruktur som broar, tunnlar etc). SBP undersöker mycket riktigt sådant och de fordon som anses trafikfarliga sorteras bort.

Om de utöver vad SBP undersöker förekommer en negativ påverkan, såsom hultarn påstår, är däremot en annan femma. Ingen har eller kan peka på sådana relationer. Så mellan tummen och pekfingret ligger den effekten långt ute i svansarna och kan därför inte användas för att motsäga den positiva generella trafiksäkerhetseffekt som är påvisad. Det är ett rätt onyanserat resonemang, ja nästan lika endimensionellt som Leifer....

Och någon bilskrot behöver jag faktiskt inte gå till. Jag har djupstuderat tillräckligt många fordon som varit inblandade i verkliga olyckor för att uttala mig. Ingenstans har jag eller någon annan där jag arbetar lyckats hitta sådana spår med avsikt på skadeföljd. Inte heller Folksam har hittat något liknande - om nu hultarn har läst deras underlag vill säga (han hänvisar ju till det så det får man väl förutsäga).

Ja trummor förekommer på en del billigare och sämre fordon. Men de flesta tillverkare som vill göra anspråk på prestanda och komfort sitter det skivor bak.

MVH AL

#23
2013-04-22 22:11

AL, "Ja trummor förekommer på en del billigare och sämre fordon."
Där anser jag att du har helt fel.
Det finns inget behov av skivbromsar bak på ett bruksfordon i vårt land, det ger enbart besvär.
Trummor sitter bak på bilar som inte är byggda för att gå dubbelt så fort som är tillåtet men att påstå att det förekommer trummor på billigare och sämre fordon är ju att uttrycka sig väldigt naivt.

#24
2013-04-22 22:35

Fast nu snackar du om behov saabnisse - och det är något helt annat. Jag diskuterar vad en trumbroms har för nackdelar kontra en skivbroms - och varför dyrare bilar sällan har trummor bak.

Att det sedan är onödigt med 250 hkr och allehanda annan utrustning är en mer normativ debatt som inte handlar om rena prestanda. För rent fordonsdynamiskt har skivbromsar bättre prestanda än trumbromsar.

Och som jag skrev tidigare: Försök att lansera en (dyrare- eller prestandainriktad) bil idag med trummor bak:-)....Jag kan sätta en mindre peng på att den bilen kommer att sågas av diverse media och allehanda köpare - just på grund av trummorna bak.

MVH AL

#25
2013-04-22 23:44

Kostar varje service så mycket!? Var 1000'ende mil?! Och bilen går inte ens att köra på etanol utan att den sotar ihop?

Låter som en lysande konstruktion!

#26
2013-04-23 08:27

Ja med kortare serviceintervaller har verkstäderna hittat en rejäl kassako.
Det heter ju numera att längre intervaller inte är bra för bilen,...ok säger jag då men varför slutar det alltid med att jag som kund får betala för tillverkarnas dåliga produkt?
Kan kanske vid extrema fall köpa att en bil vill ha ny olja varje år och vid ca 1500 mil och betalar också gärna för detta extra oljebyte.

Men...utav någon anledning så kostar dessa extra servicar lika mycket eller mer än tidigare.
Plötsligt måste man även byta diverse andra saker och HELA bilen behöver förståss också ses över vid varje kontroll vilket påståss ta mycket tid.
Att det dock i de flesta fall enbart handlar om en översyn är det ingen som vill prata om.

Men om vi skiter i kostnaderna,...får vi på grund av all denna service en bättre bil under tiden eller är de numera en förutsättning för att all teknik skall fungera?
Är det kanske den andra eller tredje ägaren som får en bättre bil eller hur ligger det till?
Enligt mig handlar det mer om att blåsa kunden på så mycket pengar som möjligt för ingen kan eller vill förklara det ocker som sker idag på verkstäderna. :(

#27
2013-04-23 10:38

AL, den här V70n är en ren bruksbil även om Volvo gärna vill se den som "premium".

#28
2013-04-23 11:58

Jo saabnisse, men V70 finns med ett lass motorer, fyrhjulsdrift och med en redan hög grundvikt så är jag inte övertygad om att trummor bak vore bra - särskilt inte om den jämförs med andra bilar. Eller hur menar saabnisse att Volvo skall motivera en T6 AWD med trummor bak, eller en XC70 för den delen. Och hur blir det om man hänger på ett släp?

Personligen skulle jag inte ta en sådan till alperna (via Autoban), eller hänga på min båttrailer baktill på den heller, om där satt trummor bak. Nybilskunderna till produkten vill ha skivor, oavsett vi pratar premium eller inte.

MVH AL

#29
2013-04-23 12:18

Vet inte varför vi nu pratar om Skivor vs bromstrummor då det väl inte kan råda någon oklarhet vilket som är effektivast?
Personligen föredrar jag trummor bak på små och motorsvaga bilar då det innebär mindre underhåll.
Men nämn EN större bil som INTE har skivor bak sedan långt tillbaka oavsett motorstyrka.

Köpte för några år sedan en C3 Hdi och den hade skivor bak medan de med svagare motorer hade trummor.
När den nya modellen lanserades så hade de alla trumbromsar vilket jag blev besviken över.

Nuvarande Clio lll ( 1.2T ) har skivbromsar bak medan Clio 4 har trumbromsar så det är ju inte helt omöjligt att vi ser en förändring här på småbilar.
På större bilar har jag väldigt svårt att se något annat än skivor bak även om det innebär mer krångel.
Krångel som jag aldrig har haft förr så jag vill mer skylla på konstruktionen nu för tiden än på skivorna i sig för varför kärvar de oftare idag?

#30
2013-04-23 15:08

Vi hamnade i snacket om trummor vs skivor Mistro, på grund av att hultarns favoritbilar i huvudsak är utrustade med sådan utrustning. Därför måste han ju givetvis försvara trummorna - med hänvisning till att det inte rostar lika frekvent som skivor. Dessutom kan han inflika diverse andra diskussioner om vägsalt med mera för att motivera trummornas existens på hans favoritbilar (som om vägsaltat inte påverkar trummorna). Så i sedvanlig ordning bottnar snacket om bromsarna i samma infantila märkesfanatism och salthat som oftast präglar debatterna här, inte en nyanserad diskussion baserad på sakkunskap.

Ja, i vilket fall. Skivor sitter på de flesta bilar idag av en anledning. Låt oss bara konstatera det. Skivor ger en lägre ofjädrad vikt, de tål värme bättre och använder man bromsarna slipper man problem med rostiga skivor.

Och att Mistro upplever att skivorna krånglar mer idag än tidigare kan ha att göra med att man uppmärksammat problemet - samt att de flesta vanliga bilarna har skivor bak. Felfrekvensen (i % av antalet tillgängliga skivbromsfordon på marknaden) tror jag däremot är oförändrad.

MVH AL

#31
2013-04-23 15:48

Ja det är förståss möjligt att bromsarna inte håller sämre idag men jag inbillar åtminstone mig detta.
Det är ofta som jag hör om folk som varit tvungna att byta både belägg och skivor enligt mig väldigt tidigt och därför undrar jag vad det beror på.

Även mina egna bilar har rullat långt mellan byte utav bromsar.
En Volvo 765TD körde vi i vår egen ägo över 20.000 mil med innan bromsarna var slut ( hur långt den rullat innan vet jag inte ) men vi fick då även byta ok m.m
En Bmw 523 hann rulla 22000 mil innan en omgång bromsar var slut ( 4* belägg+skivor )
En Galant körde vi 15000 mil med utan att ens byta belägg trots att detta var en automat.
Strax innan inbyte så frågade jag vid service hur bromsarna var men de var då enligt mekanikern endast halvt nedslitna.
Samma sak med en Space Wagon som också hann rulla ca 15000 mil utan att bromsar byttes.

Detta var då bilar som idag är som nyast 12 år gamla.
släktens bilar efter 2007 har alla fått byta bromsbelägg fram vid 6000 mil men ännu inga skivor vid så tidiga miltal.
En teori kan ju kanske även vara att en del verkstäder byter bromsarna i onödan?

Min syster servade sin bil och fick reda på att bromsbeläggen fram behövde bytas vilket skulle kosta 5000kr extra.
Hon blev arg och frågade sin man om detta som menade på att han i så fall skulle byta dessa själv.
3000 mil senare blev bilen besiktigad ua och då kom incidenten med bromsarna på tal.
Besiktningsmannen sa då att beläggen inte ens var märkbart slitna och att de i så fall skulle ha blevit lurade utav verkstaden.
Sådana historier finns det tyvärr flera utav ifrån släkt,vänner och bekanta vilket förståss inte känns så roligt.

#32
2013-04-23 15:57

Ja, här håller jag med dig Mistro. En nära bekant var nyligen inne med sin 9-3:a med 6700 mil på mätaren - förvisso automat - men i alla fall. Förutom att det svinaktiga bolaget (Mechanum i Mölndal) pungslog honom på 500 spänn för att byta torkarbladen så ville de också byta bromsarna bak (efter 6700 mil) för 5000 extra. Jag tog då bilen till jobbet, hissade upp den och lyste in och kunde konstatera att beläggen inte ens är halvslitna än. Så det telefonsamtalet till den verkstaden som därefter följde tänker jag inte återge, men det sades ett och annat som inte är riktigt - rumsrent.....

MVH AL

#33
mcregor
2013-04-23 20:38

Min tidigare Toyota Corolla -03 ville Toyota-verkstan göra extrajobb med att smörja upp bakbromsarna ca: 1 gång/år. Den fick jag f ö byta belägg på runt 7.000 mil vilket var efter ca: 3,5 år. Efter Toyotan blev det en Focus -07 och med den körde jag 10.000 mil på 4,5 år utan vare sig extra bromsservice eller byte av belägg. Så där slog Forden i alla fall Toyotan - ja, det gjorde den totalt sett också för den var trevligare att köra och tålde last mycket bättre -samt inte en enda reparation under hela tiden jag hade den. Bäst av alla bilar jag ägt sen runt 1970 och det trodde jag absolut inte när jag stod i begrepp att köpa den utan då hade man rejäl "Ågren" med att gå från Toyota till Ford...

#34
2013-04-24 12:58

Det som "mcregor" skriver är tänkvärt då allt för många fokuserar runt gamla värderingar.
Ingen vet på förhand vad en bil kommer att kosta i underhåll och en sådan detalj som just bromsarna kan spela en stor roll för totalkostnaden över några år.
Kanske blev då den "perfekta" bilen inte så billig trots allt trots sina fina lovord.
Kanske höll den sämre bilen i folkmun bättre och kanske var den därför mer ekonomisk och prisvärd för sin ägare?

Det är ingen lätt uppgift att försöka hitta någon optimal bil ens för sina egna behov men det blir något lättare om man inte har skygglappar för ögonen.

Den bästa bilen för någon kan vara den sämsta för någon annan och detta redan innan vi tittar på kostnaderna.
Om fler insåg detta så slapp vi många pajkastningar.

#35
mcregor
2013-04-24 14:39

Väl formulerat Mistro - det var nog ett av de mera tänkvärda inläggen på lång tid och då tänker jag främst på din sammanfattning i slutet av inlägget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.