Bild
Nästa artikel

Volvo V70 Flexifuel – äntligen ryckfri

Långtest

Vår Volvo V70 är äntligen ryckfri. När bilen under en långresa började gå på bara tre cylindrar var det dags att beställa tid för felsökning.

Hos Volvoverkstaden konstaterades det också att cylinder 3 på vår långtestbil inte fått full matning. Beläggning på spridaren hade täppt tillförseln och orsakat misständning, noterat via kraftiga motorvibrationer på tomgång.

Vi har under året envist valt att tanka etanol eftersom bilen ändå är klassad som miljöbil. Ryckningarna har till och från pågått under en längre tid och ordinationen från enskilda mekaniker från olika verkstäder har alltid varit densamma: tanka upp med bensin lite då och då för att förbättra smörjningen. Hos Volvo centralt har inga sådana rekommendationer förekommit.

Vår Volvo har ju varit med ända sedan januari 2008, ett och ett halvt år innan Volvo och Ford fick med sig bränslebolagen på att sänka sulfathalten i etanolen – det som då ansågs vara ”boven i dramat”. Av enskilda mekaniker anses fortfarande flexifuelmotorn vara känslig och rekommendationen att då och då tanka upp med bensin består.

Vid senaste verkstadsbesöket byttes alla spridare till en kostnad av 9 028 kronor. Skillnaden är påtaglig, det kan vi konstatera efter hundratals mil med nu ryckfri motor.

I samband med spridarbytet beställdes också service för 16 000 mil något i förtid, den kostade 3 864 kronor. Utanför seviceåtagandet byttes också bromsvätskan för 995 kronor, något som bör göras vartannat år, enligt auktoriserade Volvoverkstäder.

Etanolförbrukningen ligger på en anständig nivå, på långresa senast 11,20 l/100 km.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0 Flexifuel

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70 2,0 Flexifuel:

Årsmodell: 2008
Inköpspris: 307 600 kr
Aktuell körsträcka: 15 736 mil
Förbrukning (dek.): 12,0 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 12,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2013-12-05 14:11

Fexifuel- motorer är skräp. Tanka bensin så funkar dom bra. och drar ca: 39 % mindre bränsle.

#2
2013-12-05 16:44

NJa aldermannen.. Visserligen mindre bränsle mätt i volym (liter) men mer bränsle mätt i energi (kWh) och faktiskt högre bränslekostnad om du tankar bensin.

#3
2013-12-05 17:34

Min Megan går helt problemfritt på sprit, men tar 40% exakt mera per 100km, så varför tanka sprit och skaffa sig flera olika kostnader på sikt, bl a så skall bränslepumpen ofta bytas efter kort körtid jämfört med vad som är fallet normalt för en bensinbil och det bytet är dyrt. 15000km mellan oljebyten som för sprit kan däremot vara lämpligt även för bensinkörning. Inte lönt att snåla med oljan, varken kvalitetsmässigt eller intervallsmässigt. Betänk att motorn ibland jobbar på 4-5000 r/min flera timmar i sträck.

#4
2013-12-05 17:41

Min 9-5 går kanon på etanol! 30 hästar extra och drar inte jättemycket mer 1,2L/mil mot bensin 0,85L/mil! Och jag har en bränslepump som från början är anpassad för sprit!

#5
2013-12-05 17:42

Jete - 4000--5000 rpm "flera timmar i sträck" i en Megane ? Du skämta mig aprillo...:)

#6
2013-12-05 19:59

Ja "Pi". Megan -09 går på 3000 r bara för att komma upp i 100 km/h. Skall man ner till Rivieran genom Tyskland och Frankrike så blir det långa pass på t o m ännu högre varv. Räkna själv ut vad det blir i 180km/h :) 104hk och hög utväxling ger förvånadsvärd accerelation i Sverige-trafik. Motorn hörs inte inne i bilen, så det gör inget att den snurrar på där framme. Men det skär i hjärtat när man vet hur den sliter.

#7
2013-12-05 21:58

Jag kör bara på E85 (som vissa vill ta bort från marknaden).

95 Oktan (Bensin) = 41,3% dyrare än E85.
Bränsleförbrukning = 29% högre med E85 (gällande min bil).
Bränsleproblematik (2008 års) Saab 9-5 SC BioPower = Ingen som helst.
Summa summarum (slutsats) = Min Saab går att köra på enbart E85, dessutom lönsamt.

#8
2013-12-05 22:37

Bara 9000kr för att kunna använda V70:n efter 15000 mil, vilken fantastisk bil!
Att man dessutom lyckas lura ur folk hela 9000kr för detta bytet kan man inte annat än gratulera till, för det är inget annat än bra betalt för nåt som borde vara betydligt billigare.
Kan inte förstå att värdelösa Saab lyckades montera spridare som fungerar i princip hur länge som helst? Men det kanske var just därför det blev ohållbart på inkomstsidan. Kombinationen lite dyrare hårdvara som dessutom inte går sönder i förtid måste man förstå inte är ett framgångsrecept...

#9
2013-12-06 08:47

Om alla ni som klagar på E85-motorer som inte fungerar, istället köpt en SAAB, som bevisligen funkar, så hade ni haft en fungerande bil och dessutom hade vi haft kvar några tusen arbetstillfällen i Sverige.

#10
2013-12-06 10:13

Det är ju ganska kul också att samtidigt måla upp en Saab som en problemfri bil med låga kostnader...Så eftersom att vi svenskar inte hann inse vilken bra bil Saab var så resulterade det i att märket försvann?

Tyvärr är det inte bara spridarna som har spökat på bilen i artiklen....Denna folkkära "svenssonkombi" känd för att vara billig och pålitlig som ingen annan har kostat massor att hålla rullande men lovorden fortsätter ändå!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.