Bild
Nästa artikel

Volkswagen Golf fick slita hårt i Alperna

Långtest

507,2 mil på tolv dagar och minst 600 hårnålskurvor. Vår Volkswagen Golf har fått slita hårt under en resa till Alperna.

Och långtestbilen har klarat jobbet med bravur, även om 105-hästarsdieseln stånkat lite i de värsta uppförsluten.

Långa körpass är inga problem i Golfen. Sätena är bekväma och på de europeiska släta asfaltvägarna är ljudnivån i bilen behaglig. Det går att lyssna på ljudböcker även i 150 km/tim.

När värmeböljan låg tung  över kontinenten hade vi dock önskat oss en mer avancerad kylning än den enkla manuella luftkonditioneringen. Fläkt och kylläge måste ofta justeras och när det var riktigt varmt blåste det hårt ur utsläppen.

Tyska Autobahn och branta serpentinvägar är inget bra val om förbrukningen ska hållas nere. Med stigande antal mil har Golfen blivit allt snålare och i Sverige går den ibland under en halvliter. Men Europaresan saboterade allt, även om bilen aldrig drog över 0,7 l/mil mellan tankningarna.

Efter resan var det dags för första servicen vid 3 000 mil. Den är relativt enkel och skulle ta högst ett par timmar hos Söderbergs Bil i Nyköping.

Men det tog mer än hela dagen. Orsaken var lika oväntad som knepig. När verkstaden skulle nollställa servicedatorn – som visar när det är dags att lämna in bilen – slog det tvärstopp i elektroniken. Det gick inte att nollställa. Någonstans i systemet fanns en elak liten bugg och först efter timmar av funderande, provande och ringande till generalagenten i Södertälje hade Söderbergs datorexpert överlistat datorn.

Nästa gång ska det inte vara några problem med nollställningen, lovar verkstaden. Om det stämmer får vi veta vid 6 000 mil.

Servicen kostade bara 3 090 kr. Buggsökningen var gratis.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf 1,6 TDI/105 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf 1,6 TDI/105 hk

Årsmodell: 2013
Inköpspris: 237 700 kr
Aktuell körsträcka: 3 513 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,7 l/100 km

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2013-10-26 13:12

0.57 istället för deklarerade 0.38 är ju alldeles för stor skillnad men det gäller ju de flesta märken, inte bara VW. På denna modell ligger snittet på 0.55 på spritmonitor.de så ViB:s siffror är rimliga.

Här borde det sättas press på tillverkarna att redovisa någorlunda rätt. Avviker den reella förbrukningen alltför mycket borde man tvingas kompensera köparna som många gånger just har en lågt uppgiven förbrukning som främsta köpargument.

#2
2013-10-26 15:38

Det är inte bilen som det är fel på när den drar mer än den officiella förbrukningen. Det är sättet att mäta den officiella förbrukningen, som mäts på samma sätt för alla bilar, som det är fel på. Enda sättet att komma till rätta med problemet är en ny mätmetod som ger mer realistiska resultat.
Att antalet miljöbilar skulle minskas drastiskt med en bättre mätmetod är en helt annan sak.

#3
2013-10-26 16:21

"Buggsökningen var gratis". Jo man tackar !!!!!!!!

#4
2013-10-29 14:00

detta skojeri har ju funnits i urminnestider och lär troligt fortsätta då det är starka krafter som styr branschen. å andra sifdan kanske jag som kund borde ställa högre krav på vara n jag köper....om min bil överkonsumerar bränsle a +25% å över då tar ni omgående tillbaka bilen och lämnar pengarna tillbaka...."fel på varan"-tänket

#5
2013-10-29 20:13

Handhavandefel vv.13

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.