Bild
Nästa artikel
Mazda MX-5 hamnade på fjärde plats i 2016 års vinterbilstest av långteststallet.

Vintertest: Testets stora överraskning

Långtest

Mazda MX-5 klarade sig bättre än förväntat i vinterföret och lyckades hålla värmen trots nercabbat.

MX-5 är förstås väsensskild från de övriga långtestbilarna och en salig men mycket attraktiv blandning av högt och (rationellt sett) lågt. En känslostormande upplevelse!

Inte minst är bilen väldigt lätt, tjänstevikten är bara 1 090 kg och motorhuv, baklucka och framskärmar är tillverkade av aluminium. Detta tillsammans med bakhjulsdrift utan diffbroms ingav vissa farhågor beträffande vinterköregenskaperna före avfärd – men de kom nästan helt på skam. Fast visst känner man sig ganska liten bland långtradarna på motorvägen…

Mazda blev testets stora överraskning i köregenskaper. Den är både urkul och förbluffande säker på hala vintervägar. Styrning och chassi kommunicerar bättre med föraren än i kanske någon annan bil. Man vet hela tiden exakt hur MX-5 beter sig för ögonblicket och hur den kommer att bete sig på sträckan som ligger närmast framför. Det om något är aktiv körsäkerhet. När en bakvagnssladd hägrar fångar ett ovanligt bra ESP-system in situationen och man kan fortsätta utan dramatik. Inte ens när vi trampar gasen i botten i (tomma) hala rondeller bryter bakvagnen ut. Styrningen har precision som om ratten bottnar i ett schweiziskt urverk.

Suffletten är enkel, både i utförandet och att fälla, men är så välgjord att inte ett uns kalluft läcker in någonstans. Den lilla kupén värms upp tillräckligt snabbt, minus dock för att värmestolar saknas och att fläkten hela tiden måste gå med viss fart för att hålla rutorna imfria. Det går faktiskt att köra bilen med suffletten nedfälld även när det är kallt ute. Reporter Fredrik Diits Vikström ”cabbar ner” Mazdan när han tar över ratten, virar halsduken ett extra varv för ansiktet, ställer värmen på fullt blås och kör i väg som om semestern redan hägrade. ”Det gick bra, kalluften sugs inte ner i sittbrunnen så som jag hade trott och med den extra värmedynan om baken kändes det riktigt mysigt.”


För att få i gång dynan krävs att man hittar eluttaget i Mazda. Det är inte lätt. Uttaget återfinns vid passagerarens fötter, längst framme vid torpedväggen och ett stycke uppåt mot vindrutan. Man får lägga sig på marken utanför bilen för att sticka i kontakten.

Fjällresan klaras med mjuka väskor och hyrd skidutrustning på plats. Utrymmena är klart begränsade och det är ont om prylfack. Bagageutrymmet uppges i alla fall vara något större än i förra generationen. Dumt nog kan luckan bara öppnas elektriskt med fjärrkontrollen och när motorn är avstängd.

Testförare från 187 centimeter och uppåt hade svårt att alls få plats i bilen. Dels är stolarnas ryggstöd så smala att axlarna hamnar utanför, dels hamnar knäna mot instrumentpanelen och huvudet i suffletten. Ratten kan tyvärr bara ställas i höjdled men att förarstolens lårstöd kan regleras är utmärkt.

Förutom trygga köregenskaper har MX-5 oväntat bra framkomlighet. I vår branta testbacke knatade bilen hela vägen upp utan något större problem, även efter start mitt i backen. Rostskyddet är riktigt bra, med bland annat gott om slitskydd under bilen. Tyvärr ingen behandling i längsgående balkar, men en stark trea blev betyget. I förarrankingen slutade MX-5 fyra, tack vare värmen och köregenskaperna.
Fakta Vintertestet 2016

Förutsättningarna för vintertestet av Vi Bilägares nya långtestbilar kunde inte ha varit bättre. På vägarna i Funäsdalen pendlade kvicksilvret mellan 15 och 35 minusgrader när bilarna sattes på prov under vecka 2 2016. Testmomenten innefattade bland annat mörkerkörning, väghållning i vinterföre, samt värmemätning i kupé och stol. Bilarna som testades var Audi A4, Mazda MX-5, Opel Astra, Subaru Levorg och Toyota Avensis.

Mazda MX-5

Plus: Värme och körtrygghet på oväntat hög nivå, fantastisk körglädje, inga felfunktioner trots sträng kyla, absolut tät sufflett.

Minus: Ej värmestolar, trång, strömuttagets placering, inget handskfack.

Kommentarer

#1
2016-03-15 14:49

Det är ju det här jag menar med att dagens bilar med elektriska servon och elektriskt allt är så himla värdelösa. De filtrerar feedback och ändrar beteende hela tiden baserat på massa tekniskt krafs. Jag vill ha beräknerlig feedback och beräknerlig trottelrespons om jag ska köra på vintervägar!
Ekomappade växellådor och gaspedaler samt elektrisk styrinrättning är bara skräp! Man har ingen aning om vad som händer i kontakten med väglaget.

#2
2016-03-15 14:54

Hur kan en liten bakhjulsdriven cab/sommarbil utan värmestolar anses vara en bättre vinterbil än Avensis?

Även då att MX5 får en stark trea (?) i rostbetyg och Avensis får en svag tvåa typ.

Snurrigt av Vi bilägare.

#3
2016-03-15 15:03

Det, anser jag, säger en hel del om Avensisen.

#4
2016-03-15 15:03

Vidstige,
Det kanske är så att man tar sig fram bättre med Mazdan än med Toyotan och att man inte fryser trots att man saknar värmedyna. Större delen av kroppen sitter man inte på. Cabrioleter har ofta ganska bra värmesystem. En annan sak kan vara att man känner vad bilen gör, även det en egenskap få bilar förunnad.

#5
2016-03-15 15:32

Mmmmazda. Bra bilar helt klart. Driftsäker som få och roligare än VW, Audi etc att köra.

#6
2016-03-15 16:00

Hej Japsen, vad är etc för bil :)

#7
2016-03-15 16:24

Har vi bilägare gjort rosttest på mx5? Det finns iaf inte under fliken rosttest. - När kommer det Calle?

#8
2016-03-15 20:01

L. Mäkinen, skulle ändå tro att Avensis framhjulsdrift är att föredra för framkomlighet och dessutom spårsäkrare, driver bättre när det är snömodd t.ex. En framhjulsdriven bil med antisladd och antispinn är helt enkelt ett vinande koncept vintertid överlag, räcker långt.

Nu är säkert MX-5 bra på många sätt och kul att köra i snö, välbalanserad etc. Och bakhjulsdrift är klart kul på vintern om man vill ha kul just bara. Men annars ser jag inte en liten cab som en bra vinterbil och dessutom hopplösa utrymmen om man ska till fjällen t.ex. Takbox kan man glömma. Det blir helt enkelt konstigt att jämföra bilarna på det sättet och det finns ingen poäng i att framställa Avensis som en sämre vinterbil, det blir bara förvirrande för läsarna.

Sen får man väl ändå glädjas och förvånas över att en japansk bil äntligen får 3 i betyg på rostskydd av Vi bilägare. Lite förvånande bara att bedömningen kommer på en typisk sommarbil som dom flesta nog ställer i garage över vintern. Så det ter sig mer än märkligt. Så bra konsumentupplysning? Nej tyvärr inte.

#9
2016-03-15 20:51

Vidstige - Att Avensis anses som en sämre vinterbil beror väl förmodligen på alla felmeddelanden som den uppvisade. På plussidan här anges ju bl.a.: "inga felfunktioner trots sträng kyla".

#10
2016-03-15 21:25

Vidstige,
Fördelen med framhjulsdrift på vintern är att man har motorn över drivhjulen när man backar uppför en backe. Annars är nog en Porsche 911 bland det mest vägsäkra man kan ha på vintern.

#11
2016-03-15 22:14

Min BMW 118d är en av de bättre jag haft, som inte varit 4wd, när det gäller vinterväglag. Inte för att den va "kul att leka med" utan för att den va helt suverän på vinterväg.

#12
2016-03-15 22:21

Deeds, allmänt har Volvo och Audis framhjulsdrivna bilar setts som bättre vinterbilar genom åren än Bmw och Mercedes då bakhjulsdrivna alternativ. Även om det är lite religion i sånt också.

#13
2016-03-15 22:26

Detta va en tjänstebil och senaste "egna" BMW-n va en 520 från -92. Men jag upplevde att den bakhjulsdrivna 118d ihop med anti-spinn/sladd gjorde ett bättre jobb på vintern än de framhjulsdrivna jag kört innan.

#14
2016-03-16 00:00

Ang värmen - har inte de "högre" versionerna stolsvärme?

#15
2016-03-16 07:15

Deeds: Det gäller inte moderna BMW:er kan jag tala om för dig. Jag har en flång ny 5:a. Totalt värdelös på vinterväglag. Man har ingen aning om vad hjulen håller på med. Trottelresponsen är så seg så man kan typ knappt åka med gas eftersom reaktionerna på trotteländringar är så långsamma.

#16
2016-03-16 07:23

Ja det måste kännas konstigt att köra en bil 2016 som talar om vad som händer under hjulen...

#17
2016-03-16 09:00

"värmestolar saknas", "För att få i gång dynan krävs att man hittar eluttaget i Mazda. Det är inte lätt. Uttaget återfinns vid passagerarens fötter, längst framme vid torpedväggen och ett stycke uppåt mot vindrutan. Man får lägga sig på marken utanför bilen för att sticka i kontakten."!
Ska det vara så på en bil 2016? Saab hade uppvärmda stolar för snart femtio år sedan!
Nej, det här ska ses som en leksaksbil som inte ersätter en bruksbil och det är nog förståndigt att begränsa användningen av den till sommartid.

#18
2016-03-16 09:07

För de som inte är vana vid bakhjulsdrift och det gäller de flesta bilförare numera, är det nog väl att det finns elektroniska stabiliseringssystem.
Det vanligaste numera är ju framhjulsdrift på de bruksbilar som de flesta kör och det har förmodligen ökat trafiksäkerheten väsentligt, men det är klart att de som inte vuxit från lekåldern kan det säkert vara trevligt att köra en liten hyfsat billig bakhjulsdriven bil.
Sommartid.

#19
2016-03-16 09:12

Milky
Min va en 2013 :P
Surt med att din 5:a är "seg"
Jag har också haft en 5:a En 530dA xDrive men den gick som tåget på vintern. Har inte testat dom "stora" BMW med bakhjulsdrift på vinterväglag men den lilla var riktigt trevlig.

#20
2016-03-16 10:38

Har en kompis i Norrland som kört BMW under många år (mest tjänstebilar) men för några år sen så gick han över till deras 4-hjulsdrivna variant och efter det förstod han inte varför han inte gjort det tidigare. M a o så var de 2-hjulsdrivna BMW-bilar han haft tidigare inte så jättebra vintertid...:)

#21
2016-03-16 16:49

Säga vad man vill om min kära 325'a - men den tar sig allt fram på vintern! Aldrig kört fast. 1dm tung blötsnö och M-chassie tuggar på ändå.

#22
2016-03-17 10:00

Saabnisse: Den finns med värme i stolarna. Vilket troligen inte får anses som nån jätteviktigt funktion ändå, då 90% av alla Miator bara går på sommaren.

#23
2016-03-19 19:17

Roger, jag refade bara till artikeln, personligen vet jag inte mycket om den här bilen utöver vad jag läst mig till.
Jag har inte suttit i en Miata sedan någon gång på 90-talet och då fick jag hjälp att kränga den av mig!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.