Bild
Nästa artikel
Toyota Avensis hamnade på femte plats i 2016 års vinterbilstest av långteststallet.

Vintertest: Spårsäker men karaktärslös

Långtest

Toyota Avensis kändes komfortabel och säker på vägen, men varningslamporna blinkade frenetiskt i kylan.

Det fanns ärligt talat inte så många förväntningar på nya (ett uttryck som kan diskuteras) Avensis inför vintertestet men att bilen skulle vara driftsäker var en av dem.

Därför blev förvåningen desto större när det plötsligt radades upp det ena felmeddelandet efter det andra bland varningslampor och färddatordisplayer. Servostyrningsvarning, uppmaning att kontrollera bilens laddningssystem, varning för lågt oljetryck, ”främre sensorsystem är tillfälligt ej tillgängliga på grund av skymd sikt – rengör vindrutan” och liknande. Vi kollade oljan och hittade inget fel, vindrutan var alldeles nytvättad och sikten utmärkt, det fanns servostyrningsvätska… Bilen var före avfärd alldeles ny och vi kan föreställa oss hur en mindre ”bilvan” kund kanske hade reagerat på strömmen av felmeddelanden i sitt nyförvärv: med tvärstopp och begäran om bärgning. Vi lät dock det hela bero men körde med spetsade sinnen. Allt eftersom slocknade meddelandena, till en kommande långtestrapport får vi försöka ta reda på vad det egentligen var som spökade. Varningen för fel på främre sensorsystem kommer fortfarande upp så fort det regnar.

Oavsett detta är Avensis en riktigt komfortabel och vägsäker bil att köra och att färdas i på vintervägar. Det är viktiga egenskaper. Bilen känns lång, lite smal men axelavståndet är förhållandevis kort. Färden påverkas knappast alls av ojämnheter eller hårda spår på is- och snöunderlag, buller från olika underlag är mer avskärmat än i någon annan långtestbil. Den faktiska körsäkerheten är otvetydigt ett av Avensis starkaste kort.

Den allmänna känslan är ändå att ingenjörerna frenetiskt jobbat på att få bort alla som helst körintryck – och lyckats. ”Det är som om alla leder och stänger mellan förarens händer och hjulen fått en rejäl dos bedövning”, löd ett protokoll. Det skulle kunna resultera i verklig lättkördhet, sådan som många Toyota briljerar i, men testbilens kombination av 147-hästarsmotorn och manuell låda blir aldrig riktigt smidig. Dragläget i kopplingen är diffust och det är svårt att starta mjukt. Många gånger får man pina bilen rejält för att få önskad fart. ”Både femman och sexan tycks vara överväxlar”, som en förare skrev. Vår testbil var närmast fabriksny när vintertestveckan inleddes men någon känsla av att den ”släppt” veckorna efter det har vi inte fått.

Utrymmena är bra, åtminstone för de åkande. Baksätets golv är plant, kupén i övrigt är lågmält utformad men trivsam och har god finish överallt. Märkvärdigheter letar man förgäves efter, noterbart är att Toyotas typiska farthållarspak på ratten hänger med i oförändrat skick ännu. Inget skäl att ändra på det som fungerar.

Lastutrymmet är godkänt i totalvolym, inte mer, men genomlastningsluckan är ett klart plus och lastgolvet blir helt slätt med fällt baksäte. Dessutom är bredden bakom hjulhusen riktigt ordentlig, som fjällreselastare står sig Avensis utmärkt i konkurrensen. Kupébelysningen är dessutom ovanligt bra.

Testförarna fick en något dubbel inställning till Avensis. Bilen ska betraktas som ny men känns gammal att hantera. Den håller dock måttet som trygg transportör på hala och lömska vägar. Ett utmärkt halvljus och vettiga detaljer som främre stänklappar förstärker bilden av en reko typ.

Fakta Vintertestet 2016

Förutsättningarna för vintertestet av Vi Bilägares nya långtestbilar kunde inte ha varit bättre. På vägarna i Funäsdalen pendlade kvicksilvret mellan 15 och 35 minusgrader när bilarna sattes på prov under vecka 2 2016. Testmomenten innefattade bland annat mörkerkörning, väghållning i vinterföre, samt värmemätning i kupé och stol. Bilarna som testades var Audi A4, Mazda MX-5, Opel Astra, Subaru Levorg och Toyota Avensis.

Toyota Avensis

Plus: Stora utrymmen, låg ljudnivå, riktningsstabil, starkt halvljus.

Minus: Mängder av felmeddelanden, tråkig och diffus att köra, klen motor.

Kommentarer

#1
2016-03-14 14:06

Calle Carlquist, varför valde ni inte 1,6 liters dieseln (från Bmw) till Avensis? Förmodligen betydligt starkare och snålare än bensinmotorn.

#2
2016-03-14 14:07

Låter ju inte så bra med de problemen... Kikade på denna ( och Auris) innan köpet av Golfen men konstaterade att denna inte är en bra hundbil, men säkert en bra lastare i övrigt. Mycket trevligare än sin lillebror dock, i både materialval och detaljer. Tycker den är väl högt prissatt i grundutförande, men det kanske mera beror på att grundutrustningen inte passar mig och mina behov.

#3
2016-03-14 14:49

Som ägare till en likadan bil fast sedan och med CVT så är jag också nyfiken på varför ni fick felmeddelande, främre sensor beror på imma innanför glaset framför kameran och där finns en uppgradeing som jag själv får monterad imorgon, så det har med fukten av blöta skor och snö inne i bilen att göra och inte om det regnar utanför, själv tycker jag att motorn är riktigt pigg men det kan bero på att jag kör CVT som alltid har rätt växel i, men se till att få svar på vad felmeddelanden kommer sig

#4
2016-03-14 15:42

Så kan det gå med en massa onödvändigt elektroniskt lull lull installerat.

#5
2016-03-14 16:24

Kan inte redaktionen svara varför man valde denna bensinmotor till Avensis när det finns nya snåla och pigga miljöklassade dieselmotorer att välja istället.

#6
2016-03-14 16:38

Vidstige, man kanske inte alltid behöver testa det optimala? Själv är jag hjärtligt trött på att man så ofta bortser från att det finns andra motoralternativ än diesel. Så nu vet vi ju att den här bensinmotorn anses svag och inte passar med växellådan, det är en god upplysning tycker jag.

#7
2016-03-14 17:11

Det där med med vägkänsla hur mäter man det biltestarna verkar ju ha egna instrument för det. Eiier är det så att bilar som hoppar och studsar och slår i ratten dom är tydligen bra bekväma fjädringar och styrningar det verkar vara dåligt PV444 måste ha haft mycket vägkänsla

#8
2016-03-14 17:37

Om det hade varit en fransk bil där en varningslampa råkat blinka till en gång så brukar kommentarsfälten fyllas med skrockande "kvalitetsexperter" som beklagar sig, men när en toyota tänder hela arsenalen av varningslampor så verkar det vara en "icke-fråga", som det inte reflekteras över....
Men i och för sig så publicerades ju artikeln för bara 3 timmar sen....
Det kommer nog.

#9
2016-03-14 18:06

Karaktärslös... borde inte vara svårt att slå vw på den punkten.

#10
.
2016-03-14 18:20

Toyotas elektronikavdelning tycks ha svårt för sig.
Detta är inte, varken den enda eller första Toyota som ballar ur när den kommit utanför bilhallen.
Att den är karaktärslös, tror jag är ett signum för fabrikatet. Jag har aldrig upplevt att jag "kör" bil i en Toyota.

#11
2016-03-14 18:57

JorgenE det kan väl inte vara så svårt att läsa 7 kommentarer innan du postar ditt påstående om att ingen kommenterat? Av dom inläggen har 3 styck inlägg nämnt problemen inklusive mig själv :)

Den här bilen är ju byggd för att åka tryggt och bekvämt, vill man ha kul köper man en GT86. Att klaga på att en Avensis inte är speciellt rolig att köra är ungefär lika dumt som att klaga på att GT86 har dåligt lastutrymme ;)

Är man det minsta bilkunnig så fixar man sin bil så att den blir rolig att köra på en dag, dit med en rejäl sänkning och montera på en uppsättning breda fälgar och däck och vips så har du en bil med körglädje :)

#12
2016-03-14 19:11

Men JorgenE syftade nog på de felaktigheter som uppstått på ViBs Avensis och inte på "karaktärslösheten" - så uppfattade jag det i alla fall. Sen skulle jag som JorgenE misstänka att inte bara franska bilar utan även tyska skulle fått sin släng av sleven om dessa elektronikfel uppstått på en sån eftersom "man" ofta påpekar att japansk elektronik är så överlägsen europeisk..

#13
2016-03-14 19:23

Doktorn dödförklarade patienten. Då spelar det ingen roll om det finns hjärtstartare ( läs stora fälgar och sänkningssats ) i salen. Det måste ju finnas grundmaterial att börja med. GT86 med takbox är nog det som gäller om det skall vara roligt.

#14
2016-03-14 19:36

Ja, det vore lite intressant att se några märkesfanatiker komma till Toyotas försvar här. Men det lär inte komma.

"Servostyrningsvarning, uppmaning att kontrollera bilens laddningssystem, varning för lågt oljetryck, ”främre sensorsystem är tillfälligt ej tillgängliga på grund av skymd sikt – rengör vindrutan” och liknande."

Det närmaste man kommer är "....men se till att få svar på vad felmeddelanden kommer sig" och att man valt "fel" motor.

#15
2016-03-14 20:14

Av alla bilarna jag testade så var avensis den med minst karaktär. Som att köra en stor degklump.

#16
2016-03-14 20:38

Jag provkörde Avensis i somras och det var en provkörning som lämnade absolut inga intryck efteråt, en väldigt konstig känsla som jag inte tror jag upplevt förut. Karaktärslös var ordet...

#17
2016-03-14 20:51

Simon no 1. Du trenger mer en å senke og bredere dekk for kjøreglede på Avensis, større motor og bra girkasse er en vesentlig del av kjøreglede der.

#18
2016-03-14 20:52

Dessutom... Måste ju vara ett måndagsexemplar ViB fått, har svårt att tro att en bil 2016 kan ha så många felmeddelanden på så kort tid, oberoende av märke. Eller?

#19
2016-03-14 20:58

Måste vara fel på Calle Carlqvist. En Toyota blir det inte fel på!

#20
2016-03-14 21:06

Valt fel motor? Ja om man vill ha en snålare och starkare. När den sen ska konkurrera med andra som har diesel så framstår ju bensinmotorn som törstig och trött (saknar turbo). Dock håller denna bensinmotor ihop mycket bra i längden så det är ett plus och den har kamkedja. Jag tycker det var synd när nu Toyota äntligen fått uppdaterade dieselmotorer från Bmw att man inte passade på att testa med dom, hade varit mer intressant. Vem gillar inte tanken att få en BMW-motor i en Toyota för Toyota-pris? 1,6 är mycket snål, 2,0 också snål men starkare. 1,6 kvalar in som miljöbil, 2,0 eventuellt också (beroende på val).

I övrigt har jag inte förnekat att köregenskaperna inte är roliga, men samtidigt undrar man hur stor vikt som ska läggas vid det och med tanke på att bilen trots allt har ett lågt pris förhållandevis och väl är tänkt att användas som en vanlig vardagsbil. Får ju ändå beröm för komfort och stabilitet. Bagageutrymmet är bra. Toyotas bilar brukar vara lättkörda och växellådan precis och enkel att hantera, så det är också ett plus. Liksom att man får Toyotas driftsäkerhet i långa loppet. När långtestet ska summeras så kan det mycket väl visa sig att Avensis var den som i det stora hela skapade minst problem och kostade minst i service/rep. Återstår att se alltså.

#21
2016-03-14 21:09

Som jag skrev.... Flipperspelet finns inte, eftersom det är en Toyota. Edit.

#22
2016-03-14 21:18

Ingår ju flipperspel också i priset men ändå klagas det på att man har tråkigt bakom ratten, otroligt (även jag kan skriva one-liners).

#23
2016-03-14 21:30

Riktigt dåligt att elektroniken inte tål fukt och kyla när den sitter i en bil som det blir just kallt och fuktigt i... Bra dock att det lagar sig själv men då har man ju redan hunnit en bit med en bil som körsäkerhetsmässigt håller 90-tals standard.

#24
2016-03-14 21:42

Det har inte börjat bra för Avensisen i långtestet tanke på alla dess felmeddelanden. Hade det varit en helt nyutvecklad bil hade jag kunnat köpa att det förekommer barnsjukdomar, men inte på en bil som är en facelift. Sen kan jag hålla med Vidstige att Vi bilägare har valt fel motor.

#26
2016-03-14 22:13

Som nån annan redan nämnt så tycker jag att det är bra att man valt bensinaren för vi har redan sett tillräckligt många dieslar i bl a långtestbilarna.

#27
2016-03-14 22:32

Vad gäller motorval så har väl Vi bilägare testat Toyotas gamla beprövade bensinmotorer om och om igen, så förstod inte poängen. Vad man skulle skriva om motorn var ju givet, fattas väl bara törstig också men kommer väl senare. Och 147 hästar räcker tydligen inte för svenska hastighetsgränser.

#28
2016-03-14 22:32

Står att Avensis kom sist i vintertestet (femte plats bland fem bilar?). Sen försöker man hitta i texten varför men letar förgäves. Istället läser man rymlig, stabil, bra ljus, bra komfort, bra stänklappar.

Är det att den är "tråkig att köra" som gör att den är sämsta vinterbilen eller vad?

#29
2016-03-14 22:32

Men om valet av motor är viktigt så testar man väl BMW-motor som sitter i en BMW, inte Toyota.

#30
2016-03-14 22:45

- Simon... Ja, mitt inlägg var en högerkrok mot folket med centimetertjocka skygglappar, och syftade exakt som "Pi" menade, att eftersom vissa ofta påpekar att japansk elektronik är så överlägsen europeisk, så lär många nu slå knut på sig själva i försök att släta över denna varningslamps-härdsmälta. Förstår inte hur man kunde tolka mitt inlägg till att handla om karaktärslöshet?
Faktum är att begreppet "japansk kvalitet" tillhör 80 och 90-talet, då japanarna verkligen utmärkte sig jämfört med europatillverkade bilar. Inte för att japanarna var gudavagnar, utan mest för att resten av bilvärlden ofta höll medioker kvalitet. Nu har spelplanen jämnats ut, och det finns inget som speciellt utmärker sig längre. Japaner har även dom sin beskärda del av elproblem, rasade dieselpumpar, spridarproblem, konstruktionsfel mm.
Inget större fel på japsarna, men alla har fel och brister.

#31
2016-03-14 23:19

http://teknikensvarld.se/oslo-forbjuder-dieselbilar-kan-aven-bli-aktuell...
Jag har haft ägt 2 dieslar. Jag skulle aldrig att köpa diesel i nuläget och framtid kommer sjunka. Just är det Hybrid bensin/el, fuel cell och laddbilar kommer ökat i framtiden!

#32
2016-03-14 23:49

Oj, som vanligt så röner artiklar om Toyota ett otroligt stort engagemang, jag har bara läst lite så jag väljer att kommentera medans jag kommer ihåg ;)

Pi, det var just felaktigheterna jag skrev om, att jag i mitt senare svar skrev om annat ändrar inte det faktum att tre av de sju första tog upp just felaktigheterna.

2fast 4you, nejdå, jag har kört Avensis i snart 4 år, sänkt och med en bra uppsättning däck och fälgar och det funkar kalas, större motor i en bil blir bara löjligt efter att ha tillbringat hela sin uppväxt på motorcykel 0-100 på 2,8 sek med slicks, det närmsta jag har kommit den prestandarn var polarens 4-hjulsdrivna Porsche 997 med uppställt laddtryck, den spann på torr asfalt upp till 70 km/t och gjorde över 320 på mätarn, men då pratar vi helt andra pengar och en bil som inte funkar att åka 5 personer bekvämt med husvagn efter :)

Så man måste ta saker för var dom är, och Avensis är ingen sportbil utan en trygg bekväm bil för familjen, gör man sen som jag så får man körkänsla och har ändå kvar det praktiska, vill jag ha kul så står det en annan bil i mitt garage ;)

#33
2016-03-14 23:53

Jag ser att "tråkig och diffus att köra" ja, det stämmer det känns Avensis är värre men den är stor bil och bra släpet.
Vill ha lite rolig att köra och design om Toyota modell: Auris är bra, Rav4 är genomsnitt och Avensis är dålig.

#34
2016-03-15 00:01

JorgenE, aha, jag blev bara förvånad då jag själv skrev om att man vill veta vad som orsakade dessa felmeddelanden, jag tycker nog ändå att det är onödigt att dela ut högerkrokar på detta forum då moderatorerna kämpar för att få till ett bra klimat här, nu var det ju inte något påhopp men man ser ju av vissa vart det lutar som alltid i Toyota eller Lexustrådar.

Lason1, jag är imponerad att du tydligen vet mer än VIB vad problemet är, själv vill jag nog avvakta tills bilen har undersökts så att man får en vettig förklaring, att du dessutom tror att bilen körsäkerhetsmässigt håller 90-talsstandard gör det hela bara ännu märkligare?

På vilket sätt menar du att en bil från 90-talet skulle motsvara denna bil som räknas till en av de säkraste att åka i?

#35
2016-03-15 05:59

Simon e, det är inte första gången som kyla har en negativ effekt på elektroniken. Näe jag jobbade på verkstad var det ett par gånger varje vinter som jag fick bogsera bilar som efter en natt i värmen fungerade normalt igen. Detta är 5 år sen och trodde att problemet var åtgärdat. Dock var det aldrig någon Toyota då, mest vag.

Borde vara uppenbart vad jag menar. En ny bil där säkerhetssystemen är utslagna är ju inte säkrare att köra än en 90-tals bil som inte har några. Som tur är så är ju avensis en väldigt krocksäker bil.

#36
2016-03-15 09:29

JorgenE:
Apropå ditt inlägg om "japansk kvalitet vs. europeisk".

Är det något mer än namnet "Toyota" och TPS som är japanskt i en Avensis?

Bilen är designad i Sophia-Antipolis (utanför Nice) i Frankrike.
Bilen tillverkas i Burnaston, England.
Motorn tillverkas i Deeside, Wales.
Växellådan (den manuella) tillverkas i Walbrzych, Polen.
Franska Valeo är största leverantör av el-/elektronikkomponenter.

Avensis är en trevlig vardagsbil, men så värst japansk är den inte.
(jämför med t.ex. RAV4 och Prius, som i princip är 100% japanska).

#37
2016-03-15 09:37

Hej!
Angående Vidstiges fråga om motoralternativ så var det faktiskt så att vi från början beställde en Avensis med lilla BMW-dieseln och lägsta utrustningsnivån. Tyvärr drog leveransen ut på tiden. För att klara vår deadline och få iväg bilarna på vintertest i början av januari tvingades vi byta bil till någon som generalagenten hade i lager. Då blev det ett exemplar med manuell låda, bensinmotor och Active +-paket. Jag tycker i och för sig att det inte är något stort problem. Bensinmotorn är enligt tillverkaren den som säljer bäst i Sverige.
Hälsningar
Tommy Wahlström
Redaktionschef, Vi Bilägare

#38
2016-03-15 10:36

"Testförarna fick en något dubbel inställning till Avensis. Bilen ska betraktas som ny men känns gammal att hantera."

Det är precis min känsla med Toyotas bilar även från o till de andra japanerna och så länge som jag minns.

Allt finns men känslan är väl inslitet. Det finns inget motstånd, inga fasta lägen förutom på stolarnas inställning, ja där jag vill ha steglöst....det finns lägen men ingen som passar och mekaniken den knixar o knakar svårt, men håller gör det.

Det finns bilar i den här klassen som är betydligt mer raffinerade, underhållande även om att de är standard bilar.

#39
2016-03-15 11:13

Lason1, nu lät det betydligt bättre, kyla tror jag inte påverkar så mycket som fukt just när det gäller elektronik, när det gäller säkerhetssystemet så är det inte fel på elektroniken utan det bildas imma framför kameran om man har dragit in blött i bilen, det är alltså inte fel på själva elektroniken när det gäller autobromsen, detta åtgärdas nu med en elslinga uppe i utrymmet för kameran.

Däremot alla andra märkliga felvarningar som denna bil visade måste ha en annan orsak och det kan mycket väl vara fukt, eller är det fel på någon komponent, jag såg att Kia behövde stå i 4 timmar efter att man lossat batteripolerna för att allt skulle läsa in sig, nu har jag aldrig hört talas om att Toyota behöver detta men innan någon har undersökt och hittat orsaken så kan vi bara spekulera om vad som fick lamporna att tändas för att så småningom slockna igen

#40
2016-03-15 13:18

@GF: Auris, rolig att köra och bra design? Det är svårt att hitta fulare och tråkigare bil än Auris.

#41
2016-03-15 13:30

Mr.Wheeler 2016-03-15 13:18

Det finns hitta nya fulaste och trist är Prius och Mirai.

#42
2016-03-15 14:42

Elslinga i kameran?
Låter som fel lösnining.
Om fukt från kupen kommer in i kameran är naturligtvis en fuktsäker kamera lösningen.
Astra vet jag har ingen elslinga för kameran och den drabbades tydligen inte av fukt.

#43
2016-03-15 17:04

N-iklas, det är inte fukt i kameran utan imma på rutan framför kameran, men nu är det fixat och klart och går inte att se, var typ en plastfilm som blir varm

#44
2016-03-15 19:18

Dom 2 sista meningarna ger en bra sammanfattning om bilen. Angående klagan på koppling och växellådans stegning, lär er att använda växlarna, det är ju en låda som ska användas ingen automat. Tycker artikeln är ett utmärkt exempel på hur man skriver positivt så att det låter som allt är dåligt.

#45
2016-03-15 19:48

Toyota Avensis borde verkligen tilltala Vi bilägare. Förhållandevis lågt pris, mycket driftsäker och hållbar (även om elfelen här förvånar så hör det till ovanligheter), god utrymmen, lättkörd, bra ljus och spårsäker på vinterväg (står det i rubriken). Numera dessutom bra komfort och hög säkerhet (både aktiv och passiv). Motorn har dokumenterat driftsäker kamkedja så inga kamremsbyten här inte. En beprövad drivlina. En beprövad utgående modell. En no nonsens bil som mest bara funkar och passar perfekt för t.ex. barnfamiljer med en tight budget. 147 hästar är mer än väl för att hålla svenska hastighetsgränser m.m. Helt enkelt svårt att tänka sig en bättre bruksbil.

Ändå mest kritik, sämst som vinterbil menar man, sämst rostskydd påstår man, supertråkig att köra, trött etc etc.

Jag förstår mig inte på tidningen längre. Hade det varit en Skoda så hade den väl vunnit istället av nån mystisk anledning, trots klart sämre (långsiktig) kvalitet m.m.

#46
2016-03-15 19:56

Vidstige skrev: "(även om elfelen här förvånar så hör det till ovanligheter)"... Det där är bara spekulationer. Det har inget fäste i verkligheten. Numera.

Vidare: "Numera dessutom bra komfort och hög säkerhet (både aktiv och passiv)." Nej, den aktiva säkerheten är inte tillfyllest. Vilket ViB upplevt.

Och: "Ändå mest kritik, sämst som vinterbil menar man, sämst rostskydd påstår man, supertråkig att köra, trött etc etc." Ja, det var väl så man upplevde bilen. Men du tycker att det är fel p.g.a. att det just är en Toyota? För att det är en Toyota? Hur märkesfixerad kan man bli?

Är det inte dags att komma med i gemenskapen och kunna kritisera och berömma bilarna utifrån vad de presterar? Oavsett om det är en VW eller en Toyota. VW har haft en massa skit i form av växellådor, kamkedjor och fusk och annat. Detta ska och har kritiserats - med råge. Men här kommer ViB - där Vidstige hänger dag och natt - med kritik kring en Avensis och Vidstige går bananas.

I stället kommer Vidstige med kritik, om och om igen. Gäller det inte att man tjatar för mycket om VW: s problem med fusk, vilket skulle ge VW onödig reklam (Hmmmm), så är det upprepade sågningar av ViB:s tester och då gällande allt de gör och skriver om.

Ta nu du ett omtag och släpp ditt eviga toyotakramande. Jag är i alla fall hjärtligt trött på det.

#47
2016-03-15 20:04

Vidstige...varför läser du artiklarna om du redan har "facit"?

Vi övriga som inte är märkesblinda är intresserade av fakta och inte insnöade fantasier.

#48
2016-03-15 20:04

Vidstige 2016-03-15 19:35
Citat "Jag förstår mig inte på tidningen längre. Hade det varit en Skoda så hade den väl vunnit istället av nån mystisk anledning, trots klart sämre kvalitet."

Jag hade haft Skoda Fabia 1,2 HTP - 06, ägt 6 och halv år är pålitlig och driftsäker men inte kul att köra och känner jag somna.
Jag hade haft trött i mitt öga känns somna men tålamod håller mig skärpning för körning att öppna ögon klarar mig tur "tråkig att köra" för olika bilmärken är: Volvo 142, 245, V70. Opel Astra. VW Golf diesel. Citroen ZX. Skoda Fabia. Renault Megane diesel. Lite rolig att köra och lite trött öga är: Ford Fiesta. Rolig att köra och pigg ögon är: Mazda 626 coupe. SAAB 99, 900. Peugeot 505, Alfa - Romeo Alfetta och Toyota Auris.

#49
2016-03-15 20:10

Audi A5 SB, lägg ner personangreppen. Och du hänger här alldeles för mycket själv dessutom, som tycks mest gå ut på att hoppa på mig. Du kunde skriva ditt inlägg utan att gå på mig i person så gör om och gör rätt. Du har dessutom gått med på att vända blad och ändå kommer du med sånt här. Du klarar uppenbarligen inte av en sakdiskussion.

Att jag sen kritiserar Vi bilägares tester gör jag med ett syfte, det är att det ska bli bättre (utan kritik ingen förändring). Avensis är en grymt bra bruksbil som jag skriver, svårt att hitta nåt bättre för dom pengarna och som håller ihop lika bra. Läs vilka begtester du vill så får du den bilden, även Vi bilägare kan skriva under på det (man kan ju dock aldrig lova det på en ny bil). Elektronik är erkänt driftsäker på Toyota och japanska bilar överlag. Så felen man upplevt är extremt udda och garanterat nåt man kommer fixa till gratis hos märkesverkstan så det är ett non issue i framtiden. Möjligt att det påverkade bedömningen negativt nu men på sikt kommer det av allt att döma inte vara nåt problem.

Vad gäller rostskydd så finns tillräckligt med bevis för att det är tillräckligt bra på Toyota. Till och med Robert Collin erkänner att Toyota sticker ut positivt.

#50
2016-03-15 20:17

Ger gärna kritik men helt oemottaglig för andras åsikter.

Underligt...

#51
2016-03-15 20:18

Vidstige skrev: "Audi A5 SB, lägg ner personangreppen. Och du hänger här alldeles för mycket själv dessutom, som tycks mest gå ut på att hoppa på mig. Du kunde skriva ditt inlägg utan att gå på mig i person så gör om och gör rätt. Du har dessutom gått med på att vända blad och ändå kommer du med sånt här. Du klarar uppenbarligen inte av en sakdiskussion."

Nej, det var inget personangrepp. Nej, jag hänger inte här "för mycket". Nej, jag har inte gått med på att vända blad.

Personligen tycker jag att du borde sluta med din kritik mot ViB, om du nu ska vara en av de absolut frekventaste skribenterna här. Jag tycker även att om man inte kan ta kritik - från andra och ViB - kring ett bilmärke, ja då borde man ta sig en rejäl funderare varför man skriver här. Men det är ju bara min uppfattning.

#52
2016-03-15 20:38

Här ett begtest från Auto Motor o Sport, som bekräftar allt jag sagt. Personpåhopp intresserar inte mig f.ö. men säger det mesta om människor som sysslar med sånt.

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf...

#53
2016-03-15 20:39

Flera klagar på att ViB valt fel motor. Det förstår jag verkligen inte! Varför skall man välja en motor som snart inte får köras i Paris, Oslo m.fl. städer.

Toyota har i dag motorer med variabla ventiltider och lyfthöjder utan trottel. Inga trottelförluster och därmed CO2 utsläpp lika eller obetydligt över en dieselmotors. Dieselns enda fördel i en personbil är då utraderad samtidigt som alla nackdelar (minst ett dussin) finns kvar.

Peakdiesel är redan passerad så det är helt rätt att man slutar med att endast skriva om och testa dieselbilar som om det inte skulle finnas andra alternativ.

#54
2016-03-15 21:43

Vidstige:
Det räcker med en sökning på Google och så hittar man detta:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151021/toyota-aterkallar...

Jo jo, Toyota tror jag inte duktigare än andra på el i bil.

#55
2016-03-15 22:09

Avensis gen 2 var mycket driftsäker, sålde min efter 20000 mil och då hade jag kört 12500 mil utan ett enda fel..bara vanlig service vart 1500:e mil och byte av slitdelar (typ bromsklossar). De nya versionen vet jag för lite om, men säkert även den pålitlig och mycket driftsäker. Tråkiga bilar håller jag med om att Toyota gör, men oftast sköna att åka i.

Jag hade också valt bensin motor som snabb95 håller sig varm för, varför skall vi köra runt med diesel...blir det så mycket bättre? Nu börjar bilarna med bensin motor komma ner i förbrukning, fast då kan man inte köra SUV och fyrhjulsdrift... och det är då ingen direkt förlust, mest en vinst för alla.

Bilbranschen måste enas nu och börjar banta sina bilar men vidhålla säkerheten. Det borde också införas någon form av viktgräns, typ 1.8 ton eller nåt i den stilen så att vi får bort dessa stora tunga SUV med fyrhjulsdrift som släpper ut massor jämfört med vanliga kombis. Folk är lurade, man stoppade in diesel motorer i bilarna och de drog fortfarande 0,7 liter/mil... vilket egentligen motsvarar 0,9 liter/mil (bensin).

#56
2016-03-15 22:12

Axa, läste i nån svensk forskarrapport från Uppsala för några år sen som kom fram till att japanska märken använde typ grövre kablar som höll bättre och oxiderade långsammare. Liksom kraftigare/bättre lödpunkter (där kablarna kopplas). Japan är ju även känd för att vara duktiga på elektroniska saker, är det nåt dom kan så är det elektronik. Att Toyota kan detta bevisas ju också av hybridtekniken man tillverkat länge. Den har varit extremt driftsäker trots att den är mycket avancerad och därmed också har mycket elektronik. Läser man begtesterna så framkommer inga elektronikproblem på Avensis gen3 vad jag sett.

#57
2016-03-15 22:17

Efter att ha provat diverse Toyota så kan jag bara hålla med Calle "den allmänna känslan är ändå att ingenjörerna frenetiskt jobbat på att få bort alla som helst körintryck – och lyckats."
Det är precis så som jag känt när jag provkört. Alltså inget alls. Känner inget..varken bra eller dåligt.
En bil för min fru alltså..som tycker att en bil är ett fortskaffningsmedel som tar en från A till B och inget annat medans jag är en som tycker att själva resan är målet.

#58
2016-03-15 22:23

Vidstige:
Och högtalarlablar för 1000 kr/m låter fantastiskt mycket bättre än Kablar från Biltema.

Sluta nu. I artikeln står att 6,5 miljoner (!) bilar återkallas pga elfel. Toyota är förmodligen inte bättre än någon annan gällande el. Varför skulle japaner vara mycket duktigare på elektronik?

#59
2016-03-15 22:34

Deeds, om Avensis är en bra bil för dom som inte fokuserar så mycket körglädje så borde det väl kunna vara nåt positivt då. Inte bara negativt som Vi bilägare vill få det till. Man kan ju även fundera om det inte är bra konsumentupplysning att även tilltala kvinnor i sina tester, om det nu lutar åt det hållet du menade med körintresse. Ja även pensionärer sägs ju bry sig mindre och det är möjligen en läsgrupp som växer på Vi bilägare. Vi har ju också alla att förhålla oss till svenska hastighetsgränser.

F.ö. är det uppenbart att du inte testkört GT86.

Nu ska vi se, biljournalister hyllar körglädje, det blir allt viktigare i testerna och verkar snart ta över helt. Sen hyllar man även självkörande bilar. Jag undrar hur man ska få ihop det i slutändan...

#60
2016-03-15 22:41

Ja GT86 skulle va trevlig att testa! Får ta en tur till sommaren

#61
2016-03-16 06:34

Jag har provat GT86 och blev inte såld på egenskaperna. I efterhand har jag insett att det antagligen berodde på att någon ekonom bestämt att den ska ha samma däck som Prius.

Varför ska man stå ut med en bil som är tråkig att köra när andra fabrikat är lika bra, men är roligare att använda?

#62
2016-03-16 07:57

Jag vill att min bil är mera än ett trist transportmedel från A till B. Om jag själv sitter bakom ratten vill jag att det ska vara roligt att köra bil, som passagerare kan det kanske kvitta. Lyckligtvis är jag sällan passagerare... :)

#63
2016-03-16 09:14

#56, förklara för mig vad det är som är "mycket avancerat" med hybridtekniken?

#64
2016-03-16 09:15

@Vidstige, vad skulle vara positivt med avsaknad av körglädje, förutom att det är en Toyota?

#65
2016-03-16 10:00

@Swemba, kan ju vara flera saker, en är förstås att mer körglädje kan innebära högre inköpspris eller högre underhållskostnader på sikt (turbo, avancerad hjulupphägngning etc). Men grundfrågan handlade om hur stor vikt man ska lägga vid körglädje i såna här tester. Avensis får ju beröm för att den är spåsäker och stabil på vägen, för mig är det klara plus på vintern. Dessutom brukar Toyota i allmänhet vara lättkörda med t.ex. smidig växellåda och lättrampad koppling. Eller Toyotas hybrider, som ju alla har automatlåda.

#66
2016-03-16 10:20

@Vidstige, men allt de du räknar upp som fördelar förutsätter ju inte en tråkig körupplevelse. En bil kan vara körglad och ha alla dessa andra egenskaper. Flera av konkurrenterna har det, utan att vara dyrare. Jag tvivlar starkt att du ens funderat i banorna kring att det finns fördelar med en tråkig körupplevelse om det gällt något annat märke än Toyota.

#67
2016-03-16 12:24

@Swemba, grejen är väl att jag inte själv lider av nåt problem med brist på körglädje i min egen Toyota. Inte heller nåt jag prioriterar så högt, måste man det?

Att körglädje kommer gratis utan nån som helst kost eller påverkan på bilen undrar jag över. Det är också så att för mycket intryck kan vara tröttande så inte alltid maximal körglädje är att föredara på en standardbil.

#68
2016-03-16 16:37

@Vidstige. Grejen med körglädje när man pratar om standard bilar det är att den är att se som en bonus.
Det är inget måste i att utnyttja en bils "körglädje"utan det är helt o hållet du som förare som avgör men min åsikt är den att ur säkerhets synpunkt så är det mer betryggande med en bil som äger marginaler till att kunna köras aktivt på ett betryggande sätt.
Det kom till pass senast nu i morse då trafiken på grund av olycka på motorvägen dirigerades om till att löpa igenom det samhälle som jag bor i. Ett lååångt löp av morgonstressade bilister och en lucka uppdagade sig...ponera då att man satt i en bil där antalet hästar är ovilliga till att leverera där saker löper ok...men högst godtyckligt, jag vet hur sådan bil är, att man är sist ut på allt o får gilla läget o sådant tröttar mig.

#70
2016-03-26 08:28

Har haft körkort sen -79, kört en mängd olika bilar. Har nu en Avensis efter att tidigare haft 2 Audi på rad.Har inga som helst problem med att starta smidigt. Dragläge osv. var obligatoriskt lärande när jag tog mitt körkort.....
Körglädje, ja det skulle min Audi 100 inte ha enligt alla skribenter, men skön att köra var den. Min Audi A6 var dock betydligt roligare enligt dessa skribenter, men ack så jäkla oskön.
Nuvarande Avensis påminner om min gamla Audi 100 vilket jag är mycket nöjd med.
Som 50 åring så känns det inte så viktigt längre att köra omkring med skrikande däck och ta kurvorna i överljudshastighet.

#71
2016-12-10 19:40

"Årets besvikelse" Var det inte så ni formulerade testet?

Jag har tagit del av Vi bilägares senaste långtest av bla Toyota Avensis model 2016
så nersablad som den blir tycker inte jag är relevant enligt min åsikt.
Ett av omdömena är att den känns gammal,vad man nu menar med det har jag svårt att förstå
vidare att 147hk inte räcker till för omkörning samt är seg i starten. vem är det ni testar
bilar för 20-25åringar som måste komma iväg först av alla och helst köra om så fort någon ligger framför?
Jag leasade denna Toyota för att den går mjukt har lågt vägljud är rymlig och ur säkerhetspunkt har bra
egenskaper (man måste hålla sikten fri för att sensorerna ska fungera)
Att sen rostskyddet bara får en 2a är beklagligt men den kritiken kan jag hålla med om.
Själv har jag inga problem med Avensis särskilt inte med den automatiska växellådan med sportvariant.

Nöjd med min bil /
Lennart

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.