Bild
Nästa artikel

Vintertest: Mazda6 sparar på bromskraften

Långtest

Mazdas teknik för att minska förbrukningen fungerar som den ska, men det adaptiva helljuset gör det svårt att få flyt i mörkret.

Den tredje generationen av Mazda6 är byggd enligt nya idéer som de japanska teknikerna har givit samlingsnamnet Skyactive. Det omfattar såväl kaross som chassi, motorer och växellådor och går ut på att göra bilen lättare och snålare.

I vår bil sitter den största bensinmotorn och den är ihopkopplad med en klurig teknik som hjälper till att hushålla med bränslet. När bilen saktar farten används retardationsenergin för att ladda en superkoncensator med beteckningen i-ELOOP.

Laddningen går på några sekunder och den lagrade elströmmen används sedan för att driva olika energikrävande system i bilen. Det minskar belastningen på generatorn, varpå förbrukningen sjunker.

Under testveckan visade sig tekniken fungera utomordentligt, speciellt på de krokigare vägavsnitten där vi ofta släppte upp gasen eller bromsade. Den automatväxlade, urstarka 2,5-litersmotorn med 192 hk klarade vintertestet på 0,6 l/mil. Det är nästan dieselklass.

I stadstrafik snålar motorn in bensindroppar genom att slå av när bilen står stilla. Hur länge den står räknas ihop i färddatorn. Under bilens första 140 mil hade motorn varit frånslagen i hela 19 minuter.

Det är i början bara den starkaste motorn som är försedd med superkondensatorn. Men vår eleganta Mazdakombi har mer fin teknik. Utrustningsnivån heter Optimum och innehåller bland annat en farthållare som håller avståndet till framförvarande, även om denne skulle stanna. Ett annat system hålller reda på bilar snett bakom Mazdan.


Men det finns prylar som vi helst hade sluppit. Helljuset är av typ ”adaptivt” och ska svänga lite med vägen. Det fungerar ganska bra på raka vägar med svaga kurvor, men på  krokiga avsnitt vindar och skelar ljuskäglorna hit och dit. Det ser ut som om strålkastarna hängde och slängde lösa i sina fästen och det är väldigt störande. Med helljuset tänt är det nästan omöjligt att få något flyt i mörkerkörningen på kurviga vägar.

”Man blir hypnotiserad och trött”, tyckte en av testförarna.

I dagsljus är det emellertid en helt och hållet trevlig upplevelse att köra Mazda6. Den är smidig att lotsa fram på slingrande och hala skogsvägar. Antisladdsystemet tillåter bakdelen att glida ut en aning innan bilen stabiliseras och det gillades av alla testförarna. Bilen känns pålitlig och mer kompakt än sina 480 centimeter.

På fina högfartsvägar susar bilen fram och automatlådan kan växla för raska omkörningar. Förra modellen var bullrig, men med Skyactive-chassit verkar problemet vara löst. Även på skrovliga isvägar var Mazda6 en av de tystaste bilarna.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda6?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda6

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mazda6

Plus: Förbrukningen, köregenskaperna, kupé- och stolsvärmen, sittkomforten

Minus: Det vinglande, adaptiva helljuset.

Kommentarer

#1
2013-04-22 10:28

I tidningen Vi Bilägare nr.6 2013 skriver ni att. ( När isen och snön nu smälter bort har vi dock noterat att bullernivån inte är särskilt låg.) Så vad gäller egentligen? Och den totala snittförbrukningen på 1177 mil säger ni nu är 0,75 liter. Och då tycker i och för sig jag att det är en ganska bra siffra på en så pass stor och motorstark bil. Men vad fick ni 0,6 liter per mil ifrån i er vintertest?

#2
2013-04-22 12:04

"Men det finns prylar som vi helst hade sluppit. Helljuset är av typ ”adaptivt” och ska svänga lite med vägen. Det fungerar ganska bra på raka vägar med svaga kurvor, men på krokiga avsnitt vindar och skelar ljuskäglorna hit och dit. Det ser ut som om strålkastarna hängde och slängde lösa i sina fästen och det är väldigt störande. Med helljuset tänt är det nästan omöjligt att få något flyt i mörkerkörningen på kurviga vägar.

”Man blir hypnotiserad och trött”, tyckte en av testförarna."

Utmärkt upplysning.

#3
2013-04-22 15:47

@N-iklas: Har själv sådana ljus på min 308 SW och håller inte alls med. Såklart om dom gjort stora missar i Mazdan så är det ju en helt annan sak men i PSA:s bilar så fungerar det så bra som man bara kan tänka att den kan fungera. Så jag tror vi ska ta den kommentaren med ett stort nypa salt före vi själva prövat ljusen i Mazdan?

#4
2013-04-22 15:50

Jag undrar vad ni tycker om Det automatiska helljuset som finns i optimum.

Dvs det tänds och släcks automatiskt när man får möte osv.

#5
2013-04-22 16:03

"automatlådan kan växla för raska omkörningar."

Är det inte just den egenskapen som är en av automatlådans grundideér...?

Dessutom stavas kondensator med s och inte c i svenska...

Det skulle vara intressant att veta hur stor (eller liten...) skillnad denna kondensator gör. Är det mest en smart marknadsföringsidé eller funkar den och gör skillnad?

#6
2013-04-22 16:15

hultarn, den har en väldigt stor imponeringsfaktor på motorjournalister, glöm inte det!

#7
2013-04-22 16:38

Hultarn

På ett amerikanskt forum säger dom att den gör 5-10 % skillnad. Tillsammans med istop eller så var det utan istop.

Mazda säger 10%

#8
2013-04-22 18:52

Jag var inte imponerad av lådan, seg och ryckig.

#9
2013-04-22 20:09

En superkondensator finns ju i alla PSA:s bilar med Stop/Start sen länge. Den lär ju fungera bästa av alla, tom. enligt biljournalisterna. Man hoppas ju på att dom ska ta över batterierna i framtida elbilar men vi får se hur utvecklingen går framåt. Toyota Prius borde också ha en super/ultrakondensator i bruk men om jag minns rätt så använder PSA den fiffigare (åtminstone för en tid sedan).

#10
2013-04-22 21:16

På mig imponerar inte superkondensatorn så mycket. Jag håller ordentliga avstånd till framförvarande bil att jag mycket sällan behöver släppa på gasen eller bromsa.
alias / "Bror duktig"

#11
2013-04-23 15:58

VW Polo 2012

Kör du rakt över rondeller, kraftiga svängar och korsningar också ?

Peugo

Källa på det?
Tror du missförstått vad i-ELOOP i en mazda gör. Psa har inget Liknande.

#12
2013-04-23 17:02

Hej purusam Ja jag trodde jag förstod. Men du är snäll och förklarar för mig hur den laddar när man kör i något sånär jämn fart tex på motorvägen. Och ja jag kör rakt fram i korsningar.

mvh VW Polo 2012

#13
2013-04-23 19:05

@purusam, inget liknande, vad menar du? Hittade du redan info, borde inte vara så svårt att hitta?
En äldre:

#14
2013-04-23 19:22

Peugo

I vilken Bil Finns detta system som du menar är samma som mazdas?

#15
2013-04-23 19:23

VW Polo 2012

Tror ingen orkar förklara för dig hur man kör bil.

#16
2013-04-23 19:33

I alla Peugeot och Citroen bilar med Stop/Start (åtminstone eHDi och Hybrid4 varianterna).

#17
2013-04-23 20:24

Polo du borde bygga en linbana längs den sträckningen du åker så hade du fått lite kul när du åker med ;) Eller ge oss andra mojängen som gör att du ständigt får grönt ljus!! ;)

#18
2013-04-24 15:37

Peugo

Se där, Står inte så mycket om det systemet.

Vet du vad som drivs av bromsenergin i eHDi och Hybrid4?

#19
2013-04-24 19:42

Purusam, alla grejer i bilen som kräver el och sedan start av motorn (Stop/Start). I Hybrid4 så kan man ju också köra med enbart el ett par km. Visst är det lika i Mazdas konstruktion eller är det något jag har missat?

En ultra-/superkondensator kan ju ta emot ström väldigt, väldigt fort och ge ut det antingen långsamt (till batteriet) eller också det väldigt snabbt (finns videor på youtube där man "svetsar" med strömmen i superkondensatorer). Batteriet kan ju inte ta emot ström snabbt så därför är den nödvändig.

En Hybrid4 kan ju köras väldigt länge på el i stadstrafik bara man lär sej undvika bromspedalen ("motorbromsningen" är ofta kraftig nog och då lagras ström). PSA har inte stora/dyra batterier (typ litium) pga. av priset skulle vara allt för högt och det har dom inte råd med, olikt från tex. Toyota som kan leva med mindre vinst per bil. Det finns ett par intressanta utvecklingsidéer runt ultrakondensatorerna och om dom fås att fungera i det verkliga livet så betyder det att dom tar över batterierna helt och hållet men det kvarstår att se.

#20
2013-04-24 20:52

Som försäljningsreklam har Skyactive gått hem, synd att det inte hjälpt för bränsleförbrukningen hos bilarna.
http://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=noform&path=1&year1=2014&year2=2014&make=Mazda&model=6&srchtyp=ymm

#21
2013-04-25 21:36

Peugo : Mazdan kan inte drivas på el. Elen används bara för att "spara in" på användingen av generatorn. Gör säkert inte jättemycket, men det är troligen inte heller någon större kostnad att montera in en sån där.

Previa : 30 mpg är enligt the interwebs 0,78l/milen. Det tycker inte jag är nån dålig snittsiffra för en stor sedan. Speciellt inte när sidan du hänvisar till verkar visa "riktiga" siffror. Det är ingen ecodriving vi pratar om då utan normalt användande.

#22
2013-04-26 04:55

Nya Mazda 6 är ingen hybrid bil och kan inte jämföras med Sådanna då heller.

"After PSA and its Stop & Start system eHDI, Mazda will be the second manufacturer to use the technology of supercapacitors for energy recovery during braking.The i-ELOOP will indeed be implemented in 2012 in-vehicle production. Shade from the PSA system, the i-ELOOP is independent of the Stop & Start, present in the form of i-Stop."

http://www.partsoo.com/mazda-i-eloopsuper-capacitor/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.