Bild
Nästa artikel

Vintertest: Många starka sidor men...

Långtest

I Nissan Qashqai sitter föraren högt upp och åker bekvämt, men kursstabiliteten på vinterväg skulle kunna bli bättre.

De flesta intrycken från vårt ordinarie test av nya Qashqai sommaren 2014 står sig också i vår långtestbil på vinterbete. Det är skönt att sitta lite högre upp än i de övriga fyra, bilen har komplett, lättskött instrumentering och en stor multimediaskärm som accepterar handsktryckningar för inställningarna.

Rattknapparna är logiska, det finns gott om förvaringsfack, ytterspeglarna är stora och för barnen där bak finns läslampor lätt åtkomliga på varje sida. Kamera med ”top view” (man ser bilens position uppifrån) och för backning finns, den senare med elvärmning som visade sig fungera bra och ge klar sikt även efter körning i snörök. Vi mätte dessutom ljudnivån till den, tillsammans med Fords, lägsta på vinterväg.

Qashqai är inte alls så stor som den ger intryck av men utrymmena är väl disponerade. Exempelvis kan man utan bekymmer kliva in i baksätet iförd pjäxor och få plats med dem under stolarna fram. Med panoramaglastaket följer också en täckande rullgardin, det gör det inte i Citroën. Att bakpartiet inte gror igen så lätt är värt en snöstjärna, liksom att dimljusen fram och bak kan ställas in efter behag så att man inte behöver köra olagligt på halvljus och dimljus fram, dimljus bak.

Över huvud taget är det väldigt lätt att gilla mycket med Qashqai, inte minst priset. Motor och växellåda är helt okej men utmärker sig inte på annat sätt än att den lilla trecylindriga turbobensinaren med måttlig segdragning i Qashqai visade högre förbrukning än den betydligt större, urstarka dieselmotorn i Mondeo (se tabell). Downsizing är minsann inte allena saliggörande. 


Värmetesterna klarades galant. Temperaturen steg snabbt i huvudhöjd, något långsamt dock invid golvet. Stolsvärmens två inställningar är mycket effektiva och liksom i Ford finns det eltrådar i vindrutan. De ger dock en del störande reflexer i spektrats alla färger i motljus. 

Liksom i Cactus saknas nivåindikering av vindrutespolarvätskan – dumt. Vi gillade heller inte att inredningsplasten knirrade och knarrade mest hela tiden, det kändes billigt i överkant.

Allvarligaste kritiken riktar vi ändå mot att bilen inte gick riktigt så kursstabilt som vi skulle önskat. Genom kurvorna och ofta även på hård, isig landsväg rörde sig Qashqai lite ”på lätten” och ESP-lampan lyste allt som oftast i böjarna där de andra bilarna var helt oberörda. Styrningen var ganska trög att hantera och vägkänslan vag, ofta kändes det som om framdäcken trevade efter fäste utan att finna något. ”Vad är egentligen vitsen med en framhjulsdriven suv jämfört med en konventionell kombi?” löd en anteckning.

Plus:
Pris, åkkomfort, bra värme, väldisponerade utrymmen, bakparti som inte yr igen så lätt.
Minus:
Inte alldeles kursstabil i vinterföre, knarrande inredning, bränsleförbrukning.

Kommentarer

#1
2015-03-12 12:29

Att man ens är förvånad, bilen väger 1500 kg och är högbygd med 115 hästkrafter (om det är bilen på bilden). Klart den drar mycket bensin. Hög vikt och högt luftmotstånd och vi får hög förbrukning på köpet. Sedan att folket inte inser detta och köper en SUV i alla fall kan jag inte förstå. En Skoda Fabia kombi lastar mer och drar mycket mindre än denna klumpiga koloss. Lägg ner SUV, det ger inga fördelar...bara en massa nackdelar. Och skall man prata fyrhjulsdrift (framkomlighet) på en SUV så är jag övertygad om att den passar bättre på en vanlig kombibil (typ en Audi A4).

#2
2015-03-12 12:58

SUV är bra, trallala! Man sitter högt och markfrigången är hög. Dessutom väger bilen mycket och det gör att om man krockar med en Skoda Fabia så klarar man sig bättre än om man själv suttit i en Skoda Fabia. Bara det kan ju vara värt en liten slant extra i soppa. Men 4-hjulsdrift skall det vara, förstås.

Vill du spara bensin så låt hellre bilen stå när du skall ner och köpa tidningen, typ. Det som spar mest är inte nödvändigtvis bensinförbrukningen per mil, utan att du kör några mil mindre.

.

#3
2015-03-12 16:15

Antifeministen, du har säkert rätt...kör vi mindre får vi mindre utsläpp. Men om alla kör med en "klumpigare" tyngre bil än nödvändigt och den har fyrhjulsdrift helt i onödan...och detta drar 0,1-0,2 liter/mil extra i förbrukning....vad händer när flera miljoner bilar gör detta tror du? Utsläppen ökar i större grad än om alla dessa SUV varit lite lättare och mer praktiska kombibilar. Men kan du visa mig att det är bättre att två SUV's krockar med varandra (2 ton styck)... än två kombibilar krockar med varandra (1,5 ton styck) så är jag jätteintresserad. Jag är faktisk själv nyfiken. Överlever vi bättre i SUV's... ja då tycker jag alla skall ha SUV!

#4
2015-03-12 16:37

@ Styggavargen

Du läser mina inlägg som Satan läser Bibeln, ungefär =) Läs en gång till snälla.

Sanning A)
Det är bättre att krocka med en Fabia om man själv sitter i en SUV än om man själv sitter i en Fabia.

Sanning B)
Det är bättre att krocka med en SUV om man själv sitter i en SUV än om man själv sitter i en Fabia.

A+B= Sitt i en SUV!

Du skrev:
"Överlever vi bättre i SUV's... ja då tycker jag alla skall ha SUV!"

Och nu när jag har bevisat att det är bättre att sitta i en SUV så föreslår jag varmt och med omtanke att du sticker ut och köper dig en! =)

#5
2015-03-12 19:31

Jag vill helst ha en bil som väger < 1500 kg och har AWD.
Resten är ointressant.

#6
2015-03-13 09:24

Antifeministen, du har inte förstått att min agenda är att belasta miljön så lite som möjligt. Högre vikt och framförallt högre luftmotstånd gör att bilen drar mer bränsle. Därav är SUV en onödig trend. Vi hade vanliga personbilar i över 30 år innan som inte var SUV och jag hörde aldrig någon gnälla att man inte kunde använda sitt fordon till vad det var avsett till, dvs köra ifrån punk A till B med det man måste transportera. Att vi skall öka bränsleförbrukningen helt i onödan bara för att du vill sitta 10-20 cm högre upp ifrån marken ter sig löjligt i sammanhanget. Fyrhjulsdrift tycker jag är positivt, men åter igen...måste alla ha det plötsligt? Jag har kört mycket till fjällen under 20 års tid och alltid kommit fram, och nu hör man försvarstalet "Jag måste ha fyrhjulsdrift...annars kommer jag inte fram...". Myter och blir snart en sanning så mycket man får höra ifrån bilägare som väljer fyrhjulsdrift framför miljön. Jag kan upplysa dig om att år 2040, om inget händer på fronten med att bränna fossilt bränsle så kommer vi till "point of no return" när det gäller klimatet, då kommer det att bli svårt att stoppa klimatkatastrofen. Vi måste redan nu börja tänka mer på miljön, och då är SUV inte rätt väg att gå...helt förkastligt och dåligt på alla sätt.

#7
2015-03-13 09:40

Styggavargen.

Du har heller inte förstått att det finns folk som kanske har (medicinska) behov att ha en lite högre byggd bil som är lätt att ta sig i och ur. Detta har jag försökt förklara för dej förut.......Så jag förstår att man väljer en suv som Qashqai (eller annan)om man har detta behov.

Skulle själv kunna tänka mig att ha en suv som i Qashqais storlek som är precis "lagom" i storlek. Nya kommande Mazda Cx 3 verkar också riktigt fin som är ett alternativ. Jag gillar som sagt det bekväma insteget som en suv ger. Och jag är övertygad om som 50+are att jag inte är ensam om det.........

#8
2015-03-13 09:44

För att ha ett bekvämt insteg och sitta en aning högre behöver man nödvändigtvis inte köpa en SUV. Ett par exempel, som givetvis inte passar alla, är Kia Venga/Hyundai IX20. Dessa små "pensionärs-bilar" har en alldeles lagom sitshöjd för att man enkelt skall kunna komma i och ur och många SUV:ar är egentligen alldeles för höga för att medge detta. Så i grunden håller jag med Styggavargen i det mesta han säger även om det givetvis finns omständigheter där vissa behöver den förbättrade framkomlighet som bilar med högre frigångshöjd och 4WD medger men skall man vara ärlig så är det knappast så många som försäljningen av dessa "småbils-krossare" representerar.

#9
2015-03-13 09:45

Styggavargen, alla människor delar inte din tro. Vi lever i ett sekulärt samhälle. Religion får du pyssla med på fritiden.

#10
2015-03-13 11:11

Pi.

Håller med om ix20 (som nu kommer i en ny version)mfl är utmärkta alternativ. (Men som inte är tillräckligt tuffa) men vettiga.

http://kampanj.aftonbladet.se/hyundai/nyheter/varldspremiar-nya-ix20-i-g...

#11
2015-03-13 12:42

Shogun/Pi: Jag rasar mest mot bilar som tex XC60, stor och klumpig och ingen lastförmåga och den väger 1,9 ton. Sådana typ av Crossover/SUV's. Eller som man ser ibland inne stan, en CR-V..klumpig så att äldre personer som köpt den inte kan parkera den. En lättare bil i kombiutförande är mer praktisk, lättare att svänga med och därmed lättare att parkera. Man bygger en klumpig bil, där inga fördelar mer än att man sitter lite högre upp. Tyvärr förstår folket inte bättre, annars får ni förklara för mig varför man säljer som praktiska kombibil och ersätter den med tex en XC60? Dessa SUV's är maximalt tunga, fast små invändigt. Om nu alla vill ha lite högre insteg, varför tar inte biltillverkarna till sig detta och säljer kombibilar med lite högre markfrigång? Man behöver ju inte "cross country" utrusta bilarna, med en massa fula plastskärmar, utan istället då låta dem bli 3-4 cm högre. Bara en sak om insteget, som blivit så viktigt nu på senare tid... jag körde en kvinna ifrån en vårdcentral till nästa för att hon kommit fel. Jag erbjöd mig göra detta utan att veta hur gammal hon var eller hur hon såg ut. Hon var rätt gammal (pensionär), ganska rund och kort och hade svårt att gå (använde rullator). Jag hade aldrig i världen lyckats få henne att hoppa upp på ett säte som var högre än henne, hon backade in i passagerarsätet och gled mer eller mindre in i bilen *pust*. Att få ut henne var också en helt projekt i sig. Jag var glad över att jag hade en hyfsat låg bil den dagen kan jag säga. Med detta vill jag belysa att högt insteg inte är så bra ...det kan bli en nackdel också. En ix20 eller vad den heter, som ni pratade om här är säkert praktisk och bra med lagom högt insteg.

#12
2015-03-13 13:16

Styggavargen.

Jag är en "stönig" (envis) värmlänning. Ett högre insteg kan också bli/vara en fördel.....ett lägre insteg kan också vara en nackdel .......detta kan inte vara så svårt att förstå att olika behov finns, eller? Även nya Hyundai Tuson är en intressant bil i "lagom" storlek med bekvämt insteg........(får man förmoda)

#13
2015-03-13 14:09

Håller med styggavargen. Det är ingen tro eller religion med styggavargen:s snack. Suvvar ÄR en trend som är osexig och inte har den relevans som den yrkar på. Den är för krockrädda och de med mindervärde för inte får de MER bil för pengarna. Den skaffar de som också på andra områden mäter penis med varandra. Snart ba´ : Jag har den STÖRSTA suvven, inte bara suv utan en större suv än du mannen, ungefär...Nu åker jag säkert på någon stackare i en liten mellan-suv, -men det är ju inte mitt fel. Fan va pökad jag blir...

#14
2015-03-13 16:17

lillflingan, min agenda varför jag är emot SUV är mest ur miljösynpunkt. Kommer det att sluta med att vi alla kör omkring i bilar som väger över 2 ton, som är opraktiska? Sekundärt blir det också problem med att relativt stora kombibilar med låg vikt (tex Skoda Octavia gen 3) vill ingen längre köpa i tron att den bilen är osäker. Och visst, en vanlig Octavia är osäker om alla skulle köra omkring i stora SUV's på 2 ton, per automatik blir det så pga den ökade vikten. Rädslan kommer att ta överhanden, och bevisligen har det redan blivit så...för jag kan inte förklara det på annat sätt. Jag vill verkligen förstå varför någon köper en XC60 istället för en praktisk kombibil som väger mindre!? Ordet RÄDSLA är nog svaret på den frågan. Trafiksäkerheten kommer att öka om vi inte köper dessa stora och tunga SUV's och återgår till lättare kombibilar. Med detta säger jag inte att vi skall köra omkring i småbilar som är osäkra. Men varför en XC60 istället för en kombi på 1,5 ton? Varför släpa runt på 400 kg extra? Det skiljer faktisk 25% i vikt....och det är rätt mycket och vi vinner inget till fördel på en XC60 tex. Är någon krockrädd så är det bättre dessa åker buss istället.

#15
2015-03-13 16:41

@Styggavargen

"Trafiksäkerheten kommer att öka om vi inte köper dessa stora och tunga SUV's och återgår till lättare kombibilar."

Nej, där har du helt fel. Det kommer den inte. Om alla kör runt i Octavia så är trafiksäkerheten i princip oförändrad gentemot om alla kör runt i SUV. Om två krockar i varsin Octavia så torde skadorna vara lika stora som om två krockar i varsin SUV.

FAST.. om alla kör runt i SUV så är trafiksäkerheten egentligen liiiite bättre än om alla kör runt i Octavia. Det finns ju fortfarande lastbilar och bussar på våra vägar och man torde klara en krock med ett sådant fordon liiiite bättre i en SUV än i en Octavia.

Sedan finns det en massa andra fördelar med SUV, men dessa har vi ju redan gått igenom. Och om det är soppa man vill spara så är det bättre att helt sonika köra lite mindre, än att leta efter snålaste motorn.

#16
2015-03-13 16:52

Fördelen med att sitta högt för bra sikt kommer att minska med tiden som fler och fler köper Suv.

#17
2015-03-13 19:01

JAG tror för att fortsätta med en mera vågad och tidsreellt inlägg med OM inte andra fucktorer än den svenska mekaniska attityden, den att praktiska bilar är bäst förlorar bilen sitt egenvärde och diskussionen handlar då till sist om muttrar och ekotråkg detaljbeskrivning. Jag vet att vi svenskar är indoktrinerade och gör som är praktiskt och vill va trygga och försäkrade. DET menar jag är fel anledning att köpa bil och då tycker jag tvärtom än styggavargen. Det är en kapitalistisk jäkla rättighet att köpa bil och av andra anledningar än vad de minimalistiska svenska hjärnorna tycker. `Har du råd att inte köpa svenskt´ stod det på bildekalerna förr när man mötte en Volvo. Det är sådant skit som du måste komma förbi. Jag vill snacka SUV för att det är en SUV och inte för att den tar en grönröd människa högre upp i inbillad uppdelning av människan, att vi svenskar är hela världens föredöme och att det praktiska och närproducerade skulle ha en högre signifikans. På 50-talet va bilarna stora för att göra barn i medan vi här i norden inte visste nada. Det är så att miljön kommer att förlora ändå för det är förutbestämt som med bilar som har sin tid i glansljuset. Då tycker jag att designade och innovativa bilar vinner. Jag tycker tex om alla bilar att det är så otroligt med en växelspak mellan sätena eller upptill i ratten och Volvos nya SUV som är så slätstruken och tråkig att man måste ta sej för pannan. Ändå köper folk denna bil utan att tänka på hur det ser ut. Det lär dröja innan metrokillar slår igenom i USA där man ger fan i hur jeansen ser ut bara det är jeans även om de är 80-talsbrallor. De ser inte kloka ut och så tycker även datanördar när du köper en dator utan rätt perspektiv. Praktiska bilar ifall något händer och 4hjuldrift ifall jag åker till Uppsala. Det är så att landet kombi tycker om SUV av samma dåliga omdöme som man åker i kombi, inte av reella orsaker utan av praktiska dvs av presumtiva skäl,. -ifall jag handlar på byggvaruhuset. Bilen i mina ögon är något jag åker i för att representera mej själv så som jag klär mej eller talar. Den ska ha feeling och inget händer i mina brallor när jag ser en SUV Däremot när jag ser en fet MB sedan. Hos en sådan jämte en SUV undrar man varför man va så praktiskt lagd och varför frun skilde sej.

#18
2015-03-14 07:49

Jag håller med Styggavargen, Suvar är för de allra flesta en onödig bil och en trend som belastar milön onödigt mycket. Å ena sidan tar biltillverkare fram bra och mer eller mindre bra teknik för att minska bränsleförbrukningen: Bilarna byggs lättare, minskat luftmotstånd, start stopp teknik, downsizing etc.
Å andra sidan köper kunder dessa SUVAR som är motsatsen till miljöhänsyn bara för att de är coola och vänner och grannar köper-måste ha likadant.

#19
2015-03-14 16:30

Jag är ganska säkert att 1,2 liter motor har 4 cylindrar och inte 3 som det står i artikeln.
När det gäller SUV och miljö, jag kör Qashqai diesel som släpper ut 99g och är klassad som miljöbil så det går att både sitta högt och köra miljövänligt :)

#20
2015-03-14 19:37

vadå? tänker man på miljön när man kör bil. Hur mycket av själva tillverkningen va du med och ...? ja du kör bara men av ekonomiska och självständiga skäl. Inte av miljöhänsynstagande anledningar. Så när du köper skor och cykel är det för att ta dej fram och när du är riktigt hungrig, -jag menar riktigt hungrig, då äter du kossan utan hänsyn tagen. SUV är en bil för det svagare könet utan att säga att det uteslutande är kvinnor men det finns något som gör att storleken inte räcker liksom och känslan att det skulle handla om osäkerhet och av hävdelsebehov kommer jag inte ifrån. Vill du sitta högt och va miljövän så tycker jag du tar bussen med de likasinnade. Det finns säkert appar att ladda ner som informerar dej liksom det finns för andra som vill mötas snabbt och enkelt nu för tiden...Det är i debatt om bilar kontra miljö som att kremera kroppar med miljöanpassade krematorium. Den döden den dagen tänker du inte mer på dessa frågor medans jag kör iväg på min designade kista. Om den dagen för mej vore idag såg du mej likgiltigt sittandes i den nya MB s-klass med sänkt chassi med dekalen våga vägra SUV

#21
2015-03-14 21:24

Min granne bytte bort sin Avensis (som hon var nöjd med, men som hennes man ansåg vara en problembil:o)),till en kashkaj för några månader sedan. Jag körde den för en tid sedan och jag tyckte det var en riktigt trevlig bil. Hon är ju lite gammaldags och därför hade den en manuell sexväxlad låda, men jag märkte att det gick utmärkt att bara använda tre växlar, dieseln ( Renault?) som den var utrustad med var väldigt smidig och det var inga problem att hoppa över en växel. Den var bekväm att komma i och ur och jag satt riktigt bra. Och för att vara en japanbil gick den hyfsat tyst.
Visst var det en del konstigheter, men det är sånt man lär sig hantera.
Det enda grannen ogillar är bagageutrymmet som är för litet för henne och att den har ett uselt helljus och eftersom den är nerlusad med sensorer är det svårt (?) att komplettera med fjärrljus.

#22
2015-03-14 23:18

Saabnisse.

Sensorerna programmerar man bort så du kan ha fjärrljus.

#23
2015-03-16 09:46

Går inte, enligt bilfirman som sålt bilen, de var medvetna om det usla helljuset och hade undersökt vad som kunde göras åt det.
Jag tycker det verkar konstigt, men jag ska kolla med henne igen, hon kan ju fråga någon annan firma.

#24
2015-03-16 10:38

saabnisse, då undrar man varför man går och köper en bil som bagaget uppenbarligen är för litet. Har sett massor med folk med sina SUV:ar på köpcenter som får stoppa in sakerna i baksätet eftersom det inte ryms därbak. Ibland vet jag inte om jag skall skratta eller gråta...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.