Bild
Nästa artikel

Vintertest: Lysande men ingen snöstjärna

Långtest

Designglada Citroën Cactus rör sig kursstabilt på vinterföre, men snö och is packar lätt igen fälgar och fjädring bak vilket orsakar vibrationer.

Design och detaljer får Citroën Cactus att se ut som en stryktålig terrängsko på fyra hjul. Karossfärgen – Hello Yellow – understryker det intrycket. 
Cactus klarar stilriktigt alla de tämligen oplogade vägar vi far på under veckan. Bilen rör sig kursstabilt och förtroendeingivande, även om många förare klagade på att styrningen arbetar en smula trögt. Färden går oväntat tyst för det mesta. När vi ljudmäter alla fem på en sträcka belagd med isbark som ger ett genomträngande buller hör Citroën till de bäst dämpade.

Värmen håller god standard och jämna steg med resten av bilarna, utom i baksätet. Värmeutblås under stolarna fram saknas, vilket sannolikt är förklaringen. 
Snart hittar vi fler ställen där det snålats. Det finns ingen belysning i baksätet som är extra kolmörkt på grund av solskyddssvärtan på bakdörrarnas rutor. Bagageutrymmet är rent från fack och krokar så allt vi stoppar där far runt i kurvorna. Bakre ryggstödet fälls i ett enda stycke och med nackskydden fram i lägsta läge kan baksätespassagerarna – de som får plats, utrymmet är testets sämsta – känna nackskyddens stöttor skava mot knäna. Har någon på fabriken alls suttit i baksätet? 

Luftutblåset för passagerarsidan fram är placerat mitt på panelen och vinklat åt höger. Defrostermunstycket för sidorutan har ett tufft jobb att ensamt sköta imborttagningen.  
Citroën är enda bil som inte har strålkastarspolare och saknar, tillsammans med Nissan, nivåvarning för spolarvätskan. Plötsligt är den bara slut. Spolningen startar dessutom först efter lång tvekan, varje gång. Irriterande!


Skenet från strålkastarna är gulaktigt, som på franska bilar förr. Det ser sömnigt ut men fungerar bra både i praktiken och i vårt ljuslaboratorium. Glastaket (4 900 kronor extra) borde ha en täckande gardin. Stolarna är placerade ganska lågt men den som är bara något över medellängd sitter ändå med hjässan mot det iskalla glaset.
Drivningen fick inte så många pluspoäng. ”Motorn kommunicerar inte med gaspedalen, den känns seg trots turbon.” Stolarna är snygga, inte så stora och lite som i Citroën förr; man sjunker ned i dem. De flesta tyckte att sittkomforten dög men det kändes ovant.

Den värsta kritiken gällde dels att snö och is ideligen packade igen fälgarna bak och orsakade vibrationer, dels att det ofta dök upp oroväckande felmeddelanden. ”ESP/ASR system fault: have the vehicle repaired”, ”Tyre under-inflation monitoring system fault”, ”Service”, ”ESP deactivated” etcetera.  
Det ingav inget förtroende i kylan precis och samtliga fem förare placerade Cactus sist i den totala sammanräkningen.

Plus:
Säkra köregenskaper, mjuk och skön fjädring, bra strålkastare.

Minus:
Många felmeddelanden, snö och is i fälgarna, bitvis billigt utförande, vindrutespolningen dröjer.

Kommentarer

#1
2015-03-10 10:31

Bilen är frän och sticker ut ur mängden, jag gillar (troligtvis det lite högre bekväma insteget till bilen). Ska kika på den idag.

#2
2015-03-10 10:35

Vi Bilägare har helt missat att detta är "features" som man fått betala rätt bra för dessutom...:)
Skämt åsido - det är märkligt att en såpass dyr bil som denna lilla bil ändå saknar en hel del elementära funktioner.
Köper man en bil så räcker ju tyvärr "charmen" inte så långt när man skall leva med den dagligen.

#3
2015-03-10 10:54

Inte heller i Teknikens Världs test klarade Cactus inte kyla. Den visade sig inte vara färdigutvecklad, precis som övriga produkter från PSA som uppvisat samma tendenser. Så personligen skulle jag vänta minst ett år innan jag ens övervägde att köpa en PSA-produkt, så att de hinner komma till rätta med de värsta missarna och problemen. Som det är nu har PSA troligen stressat ut produkterna på marknaden för att mildra koncernens enorma förluster och vem kan klandra dem? Företaget har ju inget kvalitetsrykte att leva upp till och de patriotiska fransmännen lär fortsätta att köpa bilarna i alla fall....

Vad gäller Cactus tycker jag den är det fulaste som man satt ihop på länge. Trist med tanke på att de övriga produkterna är så väldesignade. Men uppmärksamhetsvärdet kanske överväger....

:-)

MVH AL

#4
2015-03-10 11:34

Vem blir först att dra igång försvarstalet?

#5
2015-03-10 12:10

Va och provkörde en i fredags. Bilen är snygg....FRAM (den va helsvart med svarta fälgar).. Övrigt så är den bara konstig. Bakljusen ser extremt malplacerade ut. Att ratten inte gick att flytta längsleds är ju bara dåligt. Jag fick inte till en bra körställning hur jag än försökte. Insteget va heller inte speciellt högt utan mer som en "vanlig" bil. Avsaknaden av interiör av vanligt bilstuk gjorde att det kändes som om man satt i en lådbil med en liggande ipad på instrumentbrädan. Det blir ingen Cactus för mig....någonsin.

#6
2015-03-10 12:14

En dåres försvarstal...

Lite tråkigt med kommentarer som gör negativa anspråk på utseendet, jag tycker det är roligt att det fortfarande finns tillverkare som vågar sticka ut med modeller som t.ex. Nissan Juke och Fiat 500, sådana bilar behövs idag och finner bevisligen sina köpare.

Titta bara på närmaste parkering, de flesta märken idag strävar efter en sval, elegant men näst intill förtvivlan fantasilös anonym tyskinspirerad bildesign, och alla lackade i någon av alla dessa 50 nyanser av grått...

Förr talades det om anonyma och ickedesignade japanare, en roll som nu med bravur tagits över av VW-koncernen och övriga tillverkare följer efter ledstjärnan.

Att Cactus sedan faller igenom på en del punkter i vintertestet är beklagligt och måste åtgärdas av Citroën snarast om bilen ska bli en succé på nordligare breddgrader.

Hoppas Cactus blir en försäljningssuccé, alltid retar det någon... :-)

#7
2015-03-10 12:36

Jag har från början kritiserat Vi Bilägare för att de har valt 17" sportfälgar för vinterdäcken istället för 16" som är original- och standarddimension. Med rätt fälgar för vinterdäcken så kommer det inte in massa snö i bakvagnen och därmed påverkas heller inte sensorerna och därmed blir det inga felmeddelanden.

När det gäller utrymmet i baksätet så har bilen liknande utrymmen som andra klasskamrater i C-segmentet, axelavståndet är liknande som hos konkurrenterna. Däremot är Cactus en låg bil ja, den är inte en högbyggd bil trots att den har högre markfrigång än många andra utan det är en lågbyggd bil mer som bilar var förr. Detta gör att man kan få fel förväntningar på den.

Stolarna fram är mjuka ja precis som Citroën var förr och precis som förr så kritiserar svenska journalister stolarna. Det är precis som det ska vara. En del uppskattar mjukheten, andra gör det inte. Det är en smaksak. Själv tycker jag det är skönt med mjuka fåtöljer istället för de hårda trästolarna i tyska bilar.

Att spolningen skulle starta efter lång tvekan är mer en illusion. Munstyckena sitter i torkarbladet. Bilar med munstyckena på huven sprutar upp på rutan, och då får man visuell kontakt med spolningen tidigare eftersom man ser den direkt när det börjar spruta och sedan hamnar sprutet på rutan. Med Cactus så färdas vätskan en längre väg eftersom den kommer ut först vid torkarbladen och smetas ut där på rutan. Detta gör att sträckan mellan munstycket på huven och vindrutan är dold för föraren i en Cactus och därmed upplevs det som att spolningen tar extra tid eftersom vätskan syns först när den smetas ut på rutan och inte innan. I praktiken är alltså detta inte ett problem, utan det handlar bara om en vanesak.

Precis som det ska vara med Citroën så kritiseras en Citroën för att den har egna och annorlunda lösningar som går emot strömmen, svenska journalister - särskilt ViB - vill ju gärna att bilar ska ha samma lösningar. Men de som köper en Citroën gör det för att det är en udda och annorlunda bil, en bil som går mot strömmen. Det är Citroëns nisch på marknaden. Det är därför som märket finns och har ett berättigande. Att kritisera en Citroën för att den är annorlunda, det är som att kritisera en Porsche för att den är sportig.

#8
2015-03-10 12:48

Raphael, men du håller väl med om att det är mycket dåligt att det inte finns någon nivågivare för spolarvätska?. Visst, bilen har en spännande ny design, men funktion måste tyvärr gå före detta. Jag överväger inte ens titta på denna bilen då den inte tilltalar mig på det estetiska planet. Men det är helt klart roligt med bilar som sticker ut ifrån mängden.

#9
2015-03-10 12:54

Att PSA har problem med snö och kyla visar även detta test. Förut var det ju Peugeot 308 som hade problem med snö och nu också även denna bil. Utprovningen i vinterklimat är väl inget som är högt prioriterat av PSA. Detta hade vi på min firma ett antal exempel på. Men vi får ju tack vare denna artikel ett svar på varför somliga bilar måste "tinas upp" då ESP slutat att fungera. På de bilar jag kört det senaste decenniet, så har det aldrig inträffat att ESP (eller något annat) slås ut av snö.

Men att man sparat in på en liten backventil till vindrutespolningen är väl bara en ren miss? På alla normala bilar kommer vätskan omedelbart, då slangen hela tiden är full med vätska tack vare backventilen. Det är väl bara på Cactus som vätskan av måste färdas längre väg då man missat backventilen.

#10
2015-03-10 12:58

Jag har inte provat Cactus ännu och borde därför inte yttra mig.
Men jag håller med Raphael när det gäller Citroën och att de ofta har annorlunda och egna lösningar även om de begränsas mer nu för tiden genom samlivet med Peugeot.
Man kan jämföra lite med Saab som ju också hade egna lösningar som inte alltid uppskattades i motorjournalistkretsar.
Men speciellt stolarna tror jag att jag skulle uppskatta och som Raphael skriver tycker jag inte att de tyska hårda stolarna är trevliga, t.ex. sportstolarna i A4 ger mig träsmak efter tio mil och då börjar jag skruva på mig och längtar efter en sittkudde.
Om det är mjuka sitsar i Cactus skulle de nog passa mig, idag är det bara gamla Saab, C5 och Volvo som jag egentligen tycker om (naturligtvis finns det fler, men inte som jag åkt i).
Men som AL skriver, kan det nog behövas något år till innan bilen är färdig och det är ju inget ovanligt.
Jag har köpt första årsmodellen av franska bilar förr och det gör jag aldrig om!

#11
2015-03-10 13:00

Audi, kan det inte vara så att backventilen finns, men att den inte fungerar?

#12
2015-03-10 13:10

Även om 16" hade avhjälkpt problemet så är det ju i ärlighetens namn att dom inte köpt eftermarknadsfälgar.. Dom har köpt original 17" Alltså borde detta vara taget i åtanke när man tillverkade bilen.
- Nej 17" kan vi inte ha för då slår snön ut våra system..
Kanske ska ta tag i grunden till problemet och inte den direkta orsaken?
Ratt som bara går att höja och sänka.. Är det nytänkande?

#13
2015-03-10 14:23

Tror f ö inte på att "ABS-varningsproblemen" plötsligt skulle försvinna med en aningen mindre fälg. Det är nog inte bara fälgen som styr detta utan säkert nåt med placeringen/utsattheten för givarna i kombination med strömningen under bilen. Men det var ju inte bara detta utan det saknades ju en hel del som man mer eller mindre kräver att det skall finnas idag. Om detta varit en bil för säg 110.000 kr så skulle man ju bedöma den annorlunda men jag vill minnas att testbilen närmade sig 190.000 kr och för de pengarna finns det avsevärt bättre bilar att välja bland. Eller köpa en billigare Fabia Kombi som uppenbarligen klarade sig mycket bättre i alla avseenden under vintertesten än på den enda glanspunkten Cactus hade nämligen ljudnivån.

#14
2015-03-10 15:18

Tar tillbaka varje ord jag sade i mitt tidigare inlägg om bilen. Den hade inte alls ett högt och bekvämt insteg som jag trodde efter sett bilder på bilen, den var som en normal bil. Den var väldigt billig konstruerad i vissa detaljer, den kändes inte alls som man fick något förtroende för bilen alls. Satt mig i den försäljaren kom ögonblickligen, jag klämde på ratten, "skön ratt sa han" (den var väldigt plastig, kan jag säga)frågade har den rattjustering i samma ögonblick som jag hittade spaken. "Ja, sa försäljaren även in och ut" jag drog/tryckte så mycket jag orkade, inget hände.......den har nog ingen justering in och ut konstaterade försäljaren kort.........överhuvudtaget var produktkännedomen dålig. På frågan hur lång garanti har bilen, "vad menar du?" "Vagnskada?" Ja det också konstaterade jag torrt. Men vanlig fabriksgaranti, undrade jag? Han vände på klacken och gick och frågade en annan försäljare. Så dålig produktkännedom har jag inte varit med om att någon försäljare haft tidigare. Den är även dyr i "Shine" utförande introduktionspris 199900kr ordinarie 209900kr i dieselutförande, bensin 187900kr. Det blir inte en Cactus så mycket kan jag säga.

Då är den Kia Soul som jag provat en betydligt trevligare bil, med högt insteg som är bekvämt. Riktigt påkostad inredning som kändes gedigen(förhållandevis), skinnklädsel och elinställbara stolar som man satt riktigt skönt i med bekväm körställning. Panoramasoltak,backkamera etc.

Något vindkänslig i den hård blåsten idag är den Kia Soul, men i jämförelsen Kia Soul och Citroen Cactus i övrigt så blir det en Soul med rimliga garantier på bilen 7år i jämförelse mot 3år. Nej, Cactus var en stor besvikelse i det stora hela, för mig. Hade förväntat mig mer..........

#15
2015-03-10 15:41

Shogun - nu har du stuckit ut näsan ordentligt...:)

#16
2015-03-10 16:48

;o) Men jag står för vartenda ord!

#17
2015-03-10 17:28

Cactus kostar från 140.000, Kia Soul kostar från 180.000....
Lite svårt att jämföra va?

Men, alla har ju sin syn på saken, och då många fler väljer Cactus framför Soul, så är de nog inte lika genomnegativa som vissa andra...

Bra garantier är tydligen inget viktigt, då många tillverkare inte har mer än 2 eller 3 år.

#18
2015-03-10 18:38

Jag kan för mitt liv inte förstå varför en 16" fälg skulle lösa problemet. Jag kör nu med 17" på mina vinterhjul och kommande bil får 18" som vinterhjul. Jag kommer inte ens att ta mig ur garaget! Denna bil (och Peugeot 308) har ett problem med vanlig svensk vinter - precis som tidigare bilar från PSA. Men det är inte så konstigt. Vi här uppe i norr är en liten marknad och man lär inte spendera en förmögenhet på att anpassa bilarna efter nordiska förhållanden, när man säljer majoriteten av sina vagnar i Frankrike och därikring. Speciellt inte om man har en taskig ekonomisk situation.

Först årsmodellen av i stort sett varje bilmodell är att betrakta som problembilar. Det gäller alla bilmärken. Sista årsmodellen är väl däremot i princip felfriast. "Classic".

Jag förlorade f.ö. en flaska whisky på ett vad med en kollega som envisades med att vilja ha en Peugeot 407 av första årsmodellen. Vadet var om den blev återkallad minst 4 (läs 5) gånger. Eftersom alla sådana brev hamnar på mitt bord tycket jag mig ha koll på läget och kände mig säker. Tyvärr blev det oavgjort eftersom det under de två år han hade bilen bara blev 4 återkallelser. Men jag insåg inte att varje brev kunde innehålla flera aktioner. Jag tror att det var 6 eller 7 aktioner - men bara 4 brev;-)

#19
2015-03-10 18:48

Mycket fin bil cactus ;-) säkert också servicevänlig och smart byggd som e.x. gamla citroen BX :-) Angående spolarmunstyckena så har du fel Raphael de sitter inte i torkarbladen utan under motorhuvudet osynliga typ som gamla citroen xantia, zx, eller peugeot 405 ;-) inbyggd spolare däremot hade BX, CX, och lilla AX en arms torkare ;-)

#20
2015-03-10 18:58

Nej, det var inte svårt att jämföra. För om bilarna ska något så när liknande utrustning så får det bli den dyraste versionen "Shine" av Cactus, ändå når den inte upp till Souls utrustningsnivå och kvalitetskänsla, ska de bli lika i utrustning så skiljer det ännu mindre i pris, än mindre garantier då Soul har 7års garanti vilket ju känns betydligt tryggare än 2 eller 3år. Soul gick också tystare än Cactus, och betydligt tystare än frugans Kia Ceed, vilket kom som en mycket positiv överraskning, den gick förvånansvärt tyst faktiskt. Men allt detta är ju hur jag ser på saken........man vill ju inte lura sig själv.........

#21
2015-03-10 19:09

Raphael du hade rätt :-) spolarmunstyckena är inbyggda i armen ungefär som de gamla, men spolarplasten/slangen går runt armen istället för genom motoraxeln såg jag på dokumentet jag har ;-) Raphael som vanligt har alltid rätt :-)

Edit : såg nu igen att spolarslangen inte går genom motoraxeln för den har plastplugg för muttern så det är inte möjligt! utan den går runt armens baksida och fram till bladen ;-)

#22
2015-03-10 18:59

Nope, curry nam nam. Så här är det; "Motorhuven är i aluminium, inredningen är avskalad och till och med på en så liten detalj som spolarvätskebehållaren har man sparat vikt. På C4 Cactus kommer spolarvätskan genom munstycken på torkarbladens armar i stället för att sprutas upp från motorhuven. Citroën kallar det Magic Wash och hävdar att det går åt så lite spolarvätska att man klarar sig med en behållare som är hälften så stor som normalt. Där sparar man 1,5 kilo." Teknikens Värld.

Inte nog med att man fixat en minimal förbrukning, (det tar en evighet innan rutan blir blöt - den blir bara repig) man har reducerat spolarvätskebehållaren till 1,5 liter. Genom att även ta bort nivågivaren kommer det att gå åt ännu mindre spolarvätska - den tar helt enkelt slut och man får köra i blindo. Det där med blindo kommer ganska snabbt och efter man repat rutan.

På min bil börjar det spruta spolarvätska på rutan momentant efter jag dragit i spaken. Ca 0,5 sekunder efter det startar torkarna. Den larmar även för låg spolarvätskenivå och gör dessutom ren strålkastarna. En helt normal bil.

#23
2015-03-10 19:05

Lite off topic: Soul är tydligen inte heller optimerad för vinterklimat. På TVs testbil fylldes hela motorutrymmet med snö och bilen tappade ork, troligen pga att luftburken isat igen.

Nr 1 på min priolista: Klarar svenskt klimat.

#24
2015-03-10 19:26

Spolarmunstyckena på torkararmarna hade jag på min Celica Liftback "flyback"från 1980.........Toyota var tydligen före med "Magic Wash".......;o)

Jag har också alltid varit lite skeptisk till TV tester hur de går till.........en riktig vinterbil har ju också rattvärme.....som standard.....

#25
2015-03-10 19:25

Det måste bli dyrt sedan när man ska byta torkarbladen? då de måste vara special anpassade som spolarslangen/plasten ska fästa mot? Det är flat wiper blade också ;-)

#26
2015-03-10 19:31

Shogun: Citroen cx hade ju det redan 1974, och var ingen sportbil utan vanlig stor familjebil med en arms torkare ;-)

#27
2015-03-10 19:37

Ja de är sig lik fransmännen. Rosa Pantern/Doctor Gadget tur är att franskheten är spridd och att de har sina gamla kolonier.
När jag ser förarplatsen så får jag ticks, är detta en kaffemaskin eller?

#28
2015-03-10 19:39

Shogun: Du hade rätt Toyota celica lift back, var före med magic wash ;-) det såg jag nu på sprängskissen ;-)

#29
2015-03-10 19:39

Ja de är sig lik fransmännen. Rosa Pantern/Doctor Gadget tur är att franskheten är spridd och att de har sina gamla kolonier.
När jag ser förarplatsen så får jag ticks, är detta en kaffemaskin eller?

#30
2015-03-10 19:42

Ett aktivt pansar ser den ut att ha också, ja de tänker då på allt.

#31
2015-03-10 19:43

Ingen i ViBilägares testlag som behagar läsa instruktionsboken? Ett kort drag med vindrutetorkarspaken gör att torkarbladen sveper ett varv. Det för att man ska kunna ha automatläget för torkarna påslaget och kunna dra ett extra drag utan att koppla bort funktionen. Om man drar spaken mot sig lite längre går spolningen igång.

#32
2015-03-10 20:14

C4Cactus: du menar väl inte att Raphael har fel? Han påstår att det tar längre tid för spolarvätskan att nå rutan för att munstyckena sitter på vindrutetorkarna.

Har nu Raphael fel här, hur kan vi lita på hans tvärsäkra utsagor framgent?

Har han även fel med sitt påstående att 16" kurerar det faktum att snö slår ut ESP och annat? Eller har du C4Cactus ett tips även där?

#33
2015-03-10 20:22

Självklart skall spolarvätskan komma före torkaren!
Inte torrttvättar man bilen innan man häller vatten över den heller...

#34
2015-03-10 20:28

Audi A5: Tack för tipset om whiskeyn! :-)
Jag ska slå vad med mina bekanta om att de kommer behöva låna min Cittra 2 ggr till inom ett år. Då är de uppe totalt 5 ggr på 2 år, medan deras A6 står på verkstad....

Men, de får gärna låna min fransyska medan deras kvalitetsbil repareras. :-)

#35
2015-03-10 20:31

Jag kör på 16-tums originalfälgar även på vintern och har aldrig haft problem med vibrationer. Inte heller har jag fått några felmeddelanden. Har dock inte kört i några jättelika snödjup, så det finns kanske anledning att återkomma till den punkten.

Tycker att Cactusen fick rätt fina omdömen överlag och höger sidoruta höll sig imfri. Jag har tidigare påpekat att det är ett problem som inte existerar. Sedan är det väl som motorjournalisten Dag E Hogsten konstaterade en gång i en rubrik för Citroen CX Pallas: "Det finns ett behov av Pallas, men det fyller inte allas."

Så är det nog med Cactusen också och tur är väl det :-)

#36
2015-03-10 20:38

C4Catus...läs senaste TeknikensVärld. Bilen är en total katastrof på vintern.

Precis bakom Kia Soul som också är ett skämt i svensk vinter.

#37
2015-03-10 20:37

Här kommer lite fler påståenden som C4Cactus kan besvara;

"Värmeutblås under stolarna fram saknas, vilket sannolikt är förklaringen.
Snart hittar vi fler ställen där det snålats. Det finns ingen belysning i baksätet som är extra kolmörkt på grund av solskyddssvärtan på bakdörrarnas rutor. Bagageutrymmet är rent från fack och krokar så allt vi stoppar där far runt i kurvorna. Bakre ryggstödet fälls i ett enda stycke och med nackskydden fram i lägsta läge kan baksätespassagerarna – de som får plats, utrymmet är testets sämsta – känna nackskyddens stöttor skava mot knäna. Har någon på fabriken alls suttit i baksätet? "

Eller; "Luftutblåset för passagerarsidan fram är placerat mitt på panelen och vinklat åt höger. Defrostermunstycket för sidorutan har ett tufft jobb att ensamt sköta imborttagningen.
Citroën är enda bil som inte har strålkastarspolare och saknar, tillsammans med Nissan, nivåvarning för spolarvätskan. Plötsligt är den bara slut. "

Slutligen; "Den värsta kritiken gällde dels att snö och is ideligen packade igen fälgarna bak och orsakade vibrationer, dels att det ofta dök upp oroväckande felmeddelanden. ”ESP/ASR system fault: have the vehicle repaired”, ”Tyre under-inflation monitoring system fault”, ”Service”, ”ESP deactivated” etcetera.

Meddelandet ”ESP/ASR system fault: have the vehicle repaired” borde mana till eftertanke. Även om man är frankofil.

Bilen är billigt utförd och priset står inte i proportion till vad man får. Att den är kass i svenskt vinterklimat står utom all tvivel. Detta test (och TV:s) bevisar detta faktum. Men jag är inte förvånad.

#38
2015-03-10 20:48

hultarn, min svåger skulle vara tacksam om hans 307:e slapp verkstad för femtielfte gången i ordningen. Sådana påståenden - precis som mina - och dina - fyller ingen funktion, eftersom de bevisar "0". Raphael, däremot, brukar frekvent hävda motsatsen. Därav mitt inlägg;-)

Men här ovan kommer snart en radda av text som förklarar C4 Cactus förträfflighet, våra andras förutfattade meningar och framför allt ViB:s inkompetens när man testar franska bilar. Gissa vem som är författare.

#39
2015-03-10 20:48

Svensk vinter för mig tillbringas på västkusten och där funkar Cactusen utmärkt. Jag avskyr snö och kyla och åker alltid söderut (Sydfrankrike) när jag får chansen. Så för mig så räcker Cactusen även på vintern.

Baksätet är så stort som man kan förvänta sig av en bil som är 4,13 m. Jag har suttit där och tycker det är rätt gott om plats. Helt riktigt så är det mörkt utan lampa bak till innerbelysning, så kan man inte stå ut med det får man betala pengar för så kallad premiumbil och så får man det behovet tillgodosett.

#40
2015-03-10 21:02

Audi: oavsett: jag ser ändå fram mot whiskeyn... :-)

#41
2015-03-10 21:08

Hej hultarn! Talisker!

Men C4Cctus kom ju med ett fint erkännande om att det var mörkt därbak;-) Men hur var det nu med allt det andra som jag refererade i #37 och som var citat från ViB:s artikel?

#42
2015-03-10 21:10

Jag släpper nu detta för att titta på min favorit "Veckans Brott".

Snart kommer bombarderingen;-)

#43
2015-03-10 21:14

Jag gillar konceptet med C4 Cactus, nytänkande och enkel. Ett särdrag som jag gillar är Airbumps. Men det är för många detaljer på Cactusen som avskräcker mig från ett inköp, Citroën får inte ihop helheten med bilen. Jag kan börja med infotainmentsystemet som är segt på att reagera på kommando, baksätet fälls i ett enda stycke, bakrutorna kan inte fällas ner, något som jag har säkert tjatat om 1000 gånger när det gäller PSA:S bilar är att växellänkaget känns frånkopplat.

#44
2015-03-10 21:16

C4Cactus: Det behövs nog ingen premiumbil för att få grundläggande funktioner i bilen men på nåt märkligt sätt tycks Citroen tro att alla dessa grejor/funktioner inte behövs - men trots detta tycks man ta betalt för grejorna om man kollar bilens pris med rimlig motorisering och utrustningsnivå. Men dom kanske är på samma spår som Volvo nämligen att "öka marginalerna".... Jag skulle som sagt inte säga så mycket om den borttappade utrustningen resulterat i ett mycket konkurrenskraftigt pris för då förstår man ju i alla fall att utrustningen står i relation till priset och då kanske det trots allt är ett intressant val.

#45
2015-03-10 21:43

Jag väljer att inte kommentera varje detalj i varje inlägg. Det blir löjligt. Konstaterar att alla inte tycker som jag, men att några med mig gillar Cactus och filosofin bakom bilen.

Intressant ändå att så många som gillar andra märken, som Audi och VW, väljer att skriva inlägg efter inlägg om Cactusen. Kanske är ni lite sugna på en Cittra i alla fall, innerst inne :-)

#48
2015-03-11 07:42

Gäsp, :-D, det tror jag med.

#49
2015-03-11 08:02

Ang. bakrutorna som inte går att hissa ner så har alla såklart olika behov men själv kan jag inte minnas när jag tryckte ner bakrutorna på min bil. Så vad det gäller besparingsåtgärder är det i mina ögon inte dumt alls.

#50
2015-03-11 08:26

Jag har raderat ett inlägg. Kom ihåg att respektera varandras åsikter.

#51
2015-03-11 08:57

Tycker att Cactus ser kul ut och tror därför att den kan sälja hyfsat. Att själv köra Audi eller andra premiumfabrikat och klaga på billigare bilar känns inte relevant.. Alla bilar behöver inte ha den senaste tekniken utav allt och det är också befriande att det byggs bilar som inte liknar alla andra eller har hundratals hk extra "bara för att".
Dock är det så att flertalet människor inte har något behov av att sticka ut eller vara annorlunda och de vill bara ha en vettig bil. För drygt 200.000kr får man ganska mycket bil men om man väljer en Cactus för samma pengar så får man lite mindre bil och det känns som att det går emot fabrikatets målsättningar!?
Cactus är helt enkelt för dyr vilket är synd. Med rätt prissättning så är tankarna bakom bilen helrätt.

#52
2015-03-11 17:17

Mistro, om du syftade på mig, så jämför jag inte Cactus med min Audi. Jag jämför den med vår Golf - som i runda slängar kostar lika mycket.

Men läser man VIB:s reportage och TV:s test (nr 6/2015), så är det väl inte priset som i första hand ska diskuteras. Utom möjligen då i och med att man måste köpa sig en vinterbil som back-up till sin Cactus.

Bilen fallerar å det grövsta i bägge testerna och det går inte att bortse från det. Bilen är (precis som jag skrev tidigare) inte anpassad för svensk vinter. Så i det avseendet (vinterbil) är det en skitbil.

#53
2015-03-11 21:58

Mitt intryck av C4 Cactus är att man började med att försöka dra in på allt som går att dra in på för att det skulle bli enklare och billigare - och då menar jag allt. Sedan verkar men inte tänkt på att det faktiskt kostar en hel del att ta fram och tillverka alla dessa "kostnadsbesparande" speciallösningar. Sedan försöker de erbjuda tillval för att bilen skall bli attraktiv men de har då "glömt" att det finns vissa basala saker som inte finns från början. Med tillvalen blir det dyrt men man får ändå dras med vissa saker ändå.

Dacia har lyckats bättre eftersom de inte försöker med allt - utan istället nöjer de sig med att bygga en bil med till stor del billiga standarddetaljer och helt enkelt bara strunta i att sätta in vissa saker - de försöker inte desperat hitta speciallösningar. De basala kraven är uppfyllda och om du väljer att lägga till ett tillval så får du full valuta för tillvalet utan att behöva dras med något problem som du inte kan bli av med.

Nu skall jag också i ärlighetens namn säga att jag inte skulle välja någon av dem - men med Dacia kan jag se marknadslogiken.

C4 Cactus har åtminstone i Sverige blivit en nischbil för entusiaster och inte en prisvärd folkbil.

#54
2015-03-12 06:12

Jo, den säljer som smör redan ut i europa, och har blivit försäljningssuccé, du kan inte jämföra med dacia som är en gammal renault och nissan den har sålt och säljer mycket bra, men är inte i närheten av denna vad gäller intressanta innovationer, kvalitet och designspråk. våga vägra tyskt, japanskt, och kinesiskt volvo. Heja PSA och Citroen!

#55
2015-03-12 11:32

curry nam nam - ditt inlägg bekräftar ju bara den sista meningen i MickeAn's senaste inlägg... Det är tyvärr en väldigt överprissatt och föga innovativ bil överhuvudtaget. Men med rejält lägre prislapp skulle det vara en helt annan sak för då kan man lättare överse med bristerna - precis som med Dacia.

#56
2015-03-12 11:29

curry nam nam. Säljer som smör är en definitionsfråga. Dessutom helt ointressant eftersom PSA-koncernens bildivision har sådana lönsamhetsproblem - varje bil genererar ju förluster (som faktureras till de franska skattebetalarna samt Kina).

Att hasta fram en Cactus utan att ha testat den ordentligt lär inte bättre på det. Särskilt kvalitetsryktet är ju inte Citroens paradgren direkt, och att som nu då presentera en produkt som inte klarar vinter lär inte göra saken bättre.

Renault har däremot skött Dacia med den äran. Ett billigt lågbudgetmärke utan en massa krusiduller. Dacia går därför en ljus framtid till mötes, medan Citroen och PSA snart tas över helt av kineserna eller de franska skattebetalarna.

Som jag skrivit tidigare: PSA:s långsiktiga överlevnadspotential är helt relaterad till den generella ekonomiska utvecklingen i EU (som svarar för 70% av bolagets intäkter). Om bilförsäljningen ökar i EU, kommer PSA att överleva. Om inte lär kineserna ta över hela bolaget permanent (inte bara en del som idag).

MVH AL

#57
2015-03-12 16:01

Få se då:

Stabila vägegenskaper på vinterväg. Tyst. Bra lyse och bra värme, (fram). Härlig fjädringskomfort. Låter som en riktigt bra vinterbil det.

Det som är dåligt är då tydligen defrostern., (kan vara besvärligt vissa gånger, absolut, det förnekar jag inte). Att det saknas nivåvarning för spolarvätskan är en ren petitess. Att ens ta upp det är löjligt men ViB älskar ju att hacka på bilar som är lite annorlunda...

Snö i fälgarna? Ja, kan det vara så enkelt att man monterat vinterdäcken på fälgar avsedda för sommar-dito på samma sätt som med fjolårets 308? Annars har jag ägt en annan fransk bil som sades ha samma problem men efter 4 vintrar så upplevde jag aldrig problemet iaf.. Så jag är skeptisk men så kör jag sällan i djupsnö...

Felmeddelandena? Ja, när vi inte får veta om man kollat upp det på verkstad så är det ju svårt att uttala sig. Kanske bara en mjukvaru-uppdatering?

Nåja, jag ska så fort jag får möjlighet åka och prova en. Det enda jag är tveksam till är priset som inte blev så lågt som de första indikationerna pekade på. Men listpris är ju inte samma sak som slutpris till kund. Jag gillar den skarpt och med den egensinniga både in- och utvändiga designen förstår jag varför VAG-fundamentalisterna härinne uppenbarligen hatar den.

#58
2015-03-12 18:42

Det är väl inte ofta två helt olika tidningar kommer fram till samma resultat, som här i fallet med Cactus. Felen är desamma: snö i fälgarna bak, säkerhetssystemen slås ut , o.s.v. Nu råkade väl TV:s testare ännu värre ut än vad ViB:s gjorde, så lite skillnad finns det dock;-) Men så sågade man Cactus ännu värre än vad ViB gjorde....

Hur man kan negligera behovet av nivåvarning för spolarvätska är en gåta. Men jag är inte förvånad;-)

F.ö. kan vi nu belägga att 3 bilar på kort tid fått problem med snö i bakhjulen som ger obalans och låser bakbromsarna. Bilarna kommer från samma koncern....

#59
2015-03-12 19:43

Hade TV.s Cactus också 17-tummare?

#60
2015-03-12 20:06

Tja - man kan ju fråga sig vem som egentligen är fundamentalist....

#61
2015-03-12 20:11

Audi A5 SB: Hur kan man tycka att något är en gåta och samtidigt inte vara förvånad? Blev lite nyfiken ...

#62
2015-03-12 20:25

Man får ju nästan lust att åka och se närmare på denna halvmesyr till bil bara för skojs skull. Men man kan nog använda fritiden till nåt roligare...

#63
2015-03-12 20:40

Stör Cactus blotta existens er så mycket? Nä, den ser inte tysk ut och har inte "typiska" tyska egenskaper men det är väl bara roligt att inte alla tycker lika och att några tillverkare som t ex Citroen försöker göra något annorlunda eller?

Nä, den är inte utan brister. Men vilken bil är det å andra sidan..., utom alla VAG-produkter förstås ;-)

Nivån på spolarvätskan kan man kolla själv och att den fattas berör mig inte det minsta, jag har aldrig blivit utan iaf. Finns minst 100 saker som är viktigare...Men är man så bekväm och rädd att få lite smuts på fingrarna att man inte kan kolla sånt själv så förstår jag ...

#64
2015-03-12 20:57

Rålle G - jag personligen har inget emot förhållandevis enkla bilar men problemet med Cactus är att priset inte alls står i relation till vad man får. I det avseendet är ju Dacia betydligt ärligare i sin prissättning. Och speciellt innovativ är den ju inte heller frånsett frånvaron av ett antal saker som man förutsätter skall finnas i moderna bilar - i alla fall till det pris Cactus betingar. Och den föregicks ju av ett rykte att vara innovativ OCH billig så när båda dessa kriterier inte blivit uppfyllda så blir ju fallet desto större, tyvärr.
Men åter - till ett helt annat pris än dagens rekommenderade priser så kan den säkert finna sina köpare även i Sverige om man är medveten om vad man får och accepterar detta. Men Cactus får nog samtidigt acceptera att bli jämförd med Dacias modell i motsvarande storleksklass. F ö hängde jag på låset hos vår lokala Citroen-handlare i somras när dom fick in sitt första exemplar men tyvärr motsvarade inte bilen riktigt det rykte den föregåtts av enligt det jag redan beskrivit.

#65
2015-03-12 21:30

C4Cactus; gåtan var relaterad till vad en valfri testare/köpare av en bil skulle tycka. Men nu var det ju Rålle G som var involverad. Men att plötsligt och utan förvarning bli utan spolarvätska i detta land med saltade väger är att betrakta som direkt olämpligt. Men det är väl inte så viktigt då man reducerat volymen på spolarvätskebehållaren och som konsekvens av detta begränsat den elementära funktionen att spolarvätska ska spola vinrutan. För att inte tala om att man begränsat förbrukningen på ännu ett genialiskt sätt; väck med spolningen av strålkastarna.

Vad härnäst? Bränslemätare väck? Bromsvätska? Motortemperatur? Helljusindikator? Blinkersindikator? Listan kan göras lång.

Det vore ju bättre om PSA tog bort varningarna för ABS/ESP och annat trams eftersom de ändå inte fungerar i vanligt svenskt vinterföre.

Edit: jag har korrigerat mitt inlägg då jag i efterhand upptäckt att det jag skrev kan tolkas som ett förklenade omdöme av Rålle G. Det var inte meningen och jag har nu korrigerat detta och ber om ursäkt.

#66
2015-03-12 21:29

"Normalt funtad"?

Ok, nu känner jag igen dig Audi. När argumenten tryter osv... Nu trodde jag att tiden när vi kallade varann idioter här på forumet var förbi och skulle beivras. Men det gäller väl inte alla va Hacken?

@ Pi:
Nä, som jag skrev så blev priserna lite högre än förväntat men jag tycker absolut inte att den är överprisad. Dacia är billigare, ja men att jämföra den med Cactus är ju helt fel. Cittran är mera bil i allt och kostar därmed också lite mer.

Tydligen säljer den bra ute i Europa iaf så då kan väl priserna där inte vara helt fel eller? Kanske är det GA i Sverige som har lagt sig lite högre, jag vet inte.

#67
2015-03-12 21:37

Som du ser Rålle G. så upptäckte jag mitt misstag och korrigerade det i samma ögonblick som du skrev ditt inlägg. Tyvärr hann du lägga in ett inlägg medans jag skrev.

#68
2015-03-12 23:40

Rålle G.

Tummen upp för ditt inlägg 66! Tydligen fler än jag själv som noterat detta.......våga aldrig aldrig ha synpunkter på en VAG produkt.........då kommer personangreppen........

#69
2015-03-12 23:45

Ingen biltillverkare tilldrar sig tillnärmelsevis så stor uppmärksamhet som PSA. Märkligt! Nåväl, två småsaker bara:

- Jag hade faktiskt en Peugeot 407 uthämtad hösten 2004. Inga återkallelser under de år jag hade den.
- Citroën Cactus sticker ut och i vintertestet publicerat i senaste numret av Tekniikan Maailma klarade sig Cactus riktigt bra. Knappt slagen av t ex Ford Mondeo och BMW 218, men före Skoda Fabia och Nissan Qashqai. Plus för bl a bra styrning, bromsar, framkomlighet, värme och ventilation. Minus för bl a elvärmen (i stolar och speglar) och bakre bromsarna som kan drabbas av isbildning. Betyg 4 av 5.

#70
2015-03-13 07:43

Kan ju vara så att franska bilar får "automatiskt" mothugg delvis pga vissa "överentusiastiska" märkesförespråkare här... Mina personliga erfarenheter av Citroen är dock inget att höja till skyarna precis...

#71
2015-03-13 22:03

Men snälla ViB - nog för att jag inte gilla franskt speciellt mycket men det är knappast bilens fel att den har orginalfälgarna på vinterdäcken. Finns väl ingen vettig människa som köper såna fälgar till vinterdäcken? Många märken har specialdesignade fälgar för vinterbruk - övriga förväntar sig nog inte ens att nån använder dom till det. Plåtfälgar eller sånna enklare fem/sexekrade historier utan några krumbukter är det som gäller då. Att bilen har sånna fälgar är ju ENBART för att generalagenten vill att bilen ska se likadan ut på era bilder som den gör i katalogen.

#72
2015-03-13 22:58

Roger - det är väl knappast ViB's fel heller utan i så fall Citroens eget fel.... Sen borde ju dom veta vad som fungerar när dom säljer in en långtestbil til ViB. Vad skulle hända om jag som privatperson köpt samma konfiguration och fått problem ? Tror nån att Citroen utan att tveka skulle byta in dessa misslyckade vinterhjul och ersätta dom med fungerande ?

#73
2015-03-14 08:43

Roger, förutom ViB:s bil så drabbades TV:s bil av samma problem. Så även TV:s finska motsvarighet. Sen vill jag minnas att en annan PSA:produkt råkade ut för samma sak för ett år sedan;-)

#74
2018-05-04 20:24

Skiitbil, för att härma Dynamitharry i Jönssonligan.......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.