Bild
Nästa artikel
Audi A4 hamnade på tredje plats i 2016 års vinterbilstest av långteststallet.

Vintertest: Komfortabel men kylkänslig

Långtest

Testets bästa fjädring men Audi A4 drabbades av många köldkrämpor såsom frusna bromsar och is i strålkastarna.

Det är väl sörjt för riktigt långa, sköna vinterkörningar i testets dyraste bil. Visserligen är vår A4 Avant inte fyrhjulsdriven men det känns direkt att köregenskaperna är trygga ändå. Liksom i Opel Astra finns en viss understyrning i grunden, men inte alls lika uttalad som den framtunghet Audi tidigare varit känt för. Styrkänslan är ”närvarande” och alla förarna tyckte att bilen sin storlek till trots var lättkontrollerad även under provocerad körning.

Fjädringen är testets bästa, kort och gott. Den har stort register, bilen rör sig mjukt men ändå distinkt och tillsammans med en generellt låg ljudnivå och ”tysta” hjulställ ger det ett flyt i långfärdskörningen som helt enkelt är en klass bättre än de andras. Bland körlägesväljarens fyra inställningar fann vi ”Sport” vara det mest harmoniska. Då mildrades antispinnsystemets annars abrupta ingrepp vid gaspådrag.

Samarbetet mellan 190-hästarsmotorn och den sexväxlade automatlådan är utmärkt. Trots att motorn är så kraftfull är den snål på dropparna, 0,53 liter milen är klart bäst i testet. Bromsarna har kraftig servoverkan och fick delade omdömen. Några förare fann dem perfekta, andra tyckte att de ”högg” alltför snabbt. Bilens utmärkta belysning är ett starkt kort (se ljustestet här intill). Strålkastarna lyser verkligen upp både på och vid sidan av vägen. Även i kupén och i bagageutrymmet är belysningen ovanligt ljusstark, bra när ungar, pjäxor och alla prylar ska samlas ihop efter en dag i slalombacken. Utrymmena är generösa men i baksätet störs man av den höga kardantunneln. Gott om välgjorda förvaringsfack.


En elektrisk tillsatsvärmare för kupéluften är standard. Vi blev inte riktigt kloka på dess funktion. Första dagen gav den sprakande värme som fick mättermometrarna att skena, andra mätdagen tycktes den inte fungera under den första kvarten och värdena blev betydligt sämre trots att yttertemperaturen var den samma båda dagarna. När vi körde i minus 35 dröjde väldigt länge innan temperaturmätaren alls rörde sig uppåt och de första 20 minuterna var det besvärande kallt i kupén.

Andra köldkrämpor: Bromsarna bak frös fast om bilen stod stilla under ett par minuter. Ibland fick vi backa ett stycke för att de skulle släppa. I dörrkarmar, längs karosströsklar och i fälgarna bak samlades snö väldigt snabbt. Kallaste testdagen frös motorhuvens öppningsreglage och i strålkastarna blev det is och frost innanför plastglasen med reducerat ljusutbyte som följd.

”Jag trodde nog att A4 skulle uppfattas som den bästa vinterbilen innan vi for i väg”, skrev en testförare. I sammanvägningen av förarnas rankinglistor slutade den nu trea.
Fakta Vintertestet 2016

Förutsättningarna för vintertestet av Vi Bilägares nya långtestbilar kunde inte ha varit bättre. På vägarna i Funäsdalen pendlade kvicksilvret mellan 15 och 35 minusgrader när bilarna sattes på prov under vecka 2 2016. Testmomenten innefattade bland annat mörkerkörning, väghållning i vinterföre, samt värmemätning i kupé och stol. Bilarna som testades var Audi A4, Mazda MX-5, Opel Astra, Subaru Levorg och Toyota Avensis.

Audi A4

Plus: Åkkomfort, värme (när tillsatsvärmaren fungerar), strålkastare, trygga köregenskaper, bränslesnål.

Minus: Abrupt antispinn, osäker extravärmare, is och snö i dörrar, is i strålkastare, frusen motorhuv.

Kommentarer

#1
2016-03-16 15:48

Försprång genom teknik...? Nja...

#2
2016-03-16 16:21

Frusna bromsar och is i strålkastarna? På en bil som kostar så pass mycket? Det är en biljävel, en maskin, en konsumtionsvara. Den ska bara fungera.

#3
2016-03-16 16:27

När jag jämför med testen av Avensis så fick den snarare bättre ordalag för vinteregenskaperna, exempel ingen kritik av antispinn eller värme. Samma drivning på båda, dvs framhjulsdrift, så ingen fördel där för A4 heller.

Och då kostar väl A4 ändå närmare dubbelt så mycket att köpa.

#4
2016-03-16 17:36

Så fick vi då svaret på "tysk kvalitet"! Hade det varit en fransk bil och i synnerhet en Peugeot så hade rubriken varit "urusel fransk kvalitet" istället för den, minst sagt återhållsamma och vilseledande "kylkänslig"! Att en bil i premiumsegmentet faller så pladask i ett vintertest är inte annat än en skandal! En skärpning hos er motorjournalister är på sin plats
Erland E

#5
2016-03-16 16:32

Utan att försvara bilen så undrar jag hur dom andra bilarna klarade minus 35 grader?!

#6
2016-03-16 16:44

Undrar dock - varför använder ni orginalfälgar på vinterdäcken? Sommarfälgarna är sällan utformade för att funka bra på vintern. Vissa tillverkare har t.o.m speciella fälgmodeller som är anpassade för vinterbruk. Men mindre "hål" in till bromsarna och utan skarpa väck som kan samla is etc. Och det är väl YTTERST få som köper orginalfälgar till vintern. Brukar vara den 16"-uppsättningen som ÅF köpt in en container av just den hösten.

#7
2016-03-16 16:45

Det förstår du väl, att ViB skriver så bara för att jävlas med dig, Vidstige.

#8
2016-03-16 17:39

Ja, när kvicksilvret sjunker under 30 så brukar det märkas på allehanda sätt på bilarna oavsett härkomst enligt mina erfarenheter men jag har iofs aldrig ägt någon asiat men "nästan" allt annat. Men van vid ordentliga köldknäppar är man ju häruppe i "lapphel #etet" så detta är inget nytt.

Inget att hetsa upp sig för tycker jag och när nu både Toyan och DKW:n visat köldrelaterade problem så kan väl båda "sidorna" härinne vara nöjda?

#9
2016-03-16 17:38

Försprånget som frös till is, som flera andra här så tycker jag att bilen får oförtjänt bra utlåtande för att vara så dyr och funka så dåligt

#10
2016-03-16 17:57

Is och fruset i strålkastarna är ett signum hos många av VW-koncernens (iaf lite mer moderna) lyktor. Samma problem med min Passat.
Vad gäller frusna bromsar tror jag att det kan vara såhär:
Vissa moderna bilar har en brake-warming funktion. Om det är blött eller liknande så kan de polera ytan litegrann utan "att bromsa". Det ger friktion och värmer upp ytan för att de ska hugga bättre ifall man panikbromsar. Nu när det är sådär jäkla kallt så blir det is direkt när värmen försvinner. Vilket gör att står bilen stilla så fastnar bromsarna. Det är ingen ursäkt för ett sketet system, bara en hypotes.

https://www.youtube.com/watch?v=VUwhCZ2duSk

#11
2016-03-16 18:01

Noterade en sak i plus och minusfältet, man ger plus för värmen (när den fungerar) men man ger inget minus för att den inte fungerade, måste kännas pinsamt att sitta och frysa i en så dyr bil

#12
2016-03-16 18:06

Osäker extravärmare läser då jag på minus.

#13
2016-03-16 18:40

Audi kanske inte är så fantastisk trots allt ?

#14
2016-03-16 18:55

Krocktestet i EuroNcap var inte heller något märkvärdigt, så nya A4 framstår som en tämligen bristfällig bil - vid närmare granskning...

#15
2016-03-16 19:48

McTar, det innebär ju att orginalvärmen är så pass dålig att den inte klarar en svensk vinter, då borde värmen vara ett stort minus och inte hamna på plussidan, sånt här tror man ju inte att man ska behöva år 2016 på en bil i denna prisklass

#17
2016-03-16 19:59

N-iklas vad syftar du på. Audi A4 fick 5 stjärnor i EuroNcap.

Måste du racka ned på allt som inte är Opel?

#18
2016-03-16 20:06

Det är säkert en bra bil även om den verkar ovanligt dåligt vintertestad innan lansering.. men framförallt är den sketgalet dyr.
Med lite utrustning närmar sig en helt standard vanlig dieselfyra lätt 400k.
I de sammanhangen så ser ju kommande v90 ut som rena kapet...

#19
2016-03-16 21:00

Stjärnorna betyder lite eftersom det är ett trubbigt verktyg... det är hur bilen klarar sig i detaljerna som skiljer mellan olika bilar, men naturligtvis kräver det att man kan lite om hur man ska bedöma och granska den finstilta informationen och sedan säger filmen väldigt mycket om man kör bildruta för bildruta och granskar vad som faktiskt händer... där uppvisar A4 ej imponerande resultat, bland annat lossnar inre backspegeln i en av de två testade bilarna, studsar mot instrumentbrädan och träffar föraren rak i huvudet.
Ojämn monteringskvalitet tycks det.
Objektiva fakta och ingenting annat.

#20
2016-03-16 21:29

N-iklas..."bland annat lossnar inre backspegeln i en av de två testade bilarna"...ojojoj detta är väldigt alarmerande.

Tror jag litar mer på experterna som har alla fakta utifrån mätvärde och inte tittar "bildruta för bildruta" för att upptäcka att backspegeln minsann lossade.

"Objektiva fakta"...nä det är väldigt subjektiva gissningar och antagande färgade av att Opel är bäst i världen och allt annat är skräp.

#23
2016-03-16 22:00

Ett nytt säkerhetsbegrepp har Audi i alla fall då man inte lär somna vid ratten i Audin då värmen i kupén börjar komma först efter 20 minuters bilkörning, räknas tydligen som ett plus i VB bedömning av bilens komfort. För att se ut genom vindrutan vid kall väderlek brukar varmluft i defrosmunstyckena behövas för att se ut genom vindrutan på andra bilar vilket kan bli svårt om värmen kommer först efter 20 minuters körning, men det kanske inte gäller Audi premiumbilar.

#24
2016-03-16 22:18

Jag undrar precis som Roger Skagerström varför har man vinterdäck med orginalfälg 17 tum. Normalt har man 16 tum alufälg eller plåtfälg med vinterdäck. Men jag håller med angående drivlinan, har ungefär samma drivlina i min Passat och den är kraftfull men är ganska så snål på dropparna.
Det ser ut som att det är läderklädsel i Audin och denna typ av klädsel brukar vara svinkall på morgonen när bilen har stått ute i kylan.

#25
2016-03-16 22:27

En fundering, varför har bilen inte dieselvärmare ??

I en vintertest borde man även ta reda på om motorn kan få elektrisk värmare, och om det är en dopp, block el oljevärmare.

#26
2016-03-16 22:35

En enkel ekvation säger att ska bilen vara bränslesnål, så får man sämre värmeutbyte, då behövs en fungerande tillsatsvärmare. Beklagligt att den fungerar bristfälligt, men enligt min audiägande granne inte en nyhet, hans A6 kom aldrig upp i vettig kupevärme när temperaturen kröp mer under -15, inte ens på långkörning. Bytte den mot en Ford Mondeo, mkt nöjd med värme och vinteregenskaper på den.

#27
2016-03-16 22:40

Kvittar hur dåligt bilarna presterar, är det en tysk bil kvittar det och får toppbetyg ändå, fruktansvärt tråkigt att läsa svenska biltidningar.

#28
2016-03-16 22:42

Något annat som jag reagerade över i texten är att TDI 190 HK motorn har en sjuväxlad S-tronic låda och inte en sexväxlad automatlåda.

#29
2016-03-16 23:27

Diesel: Den har 7 växlar och heter S-Tronic och är en automat låda med dubbelkoppling. inget konstigt med det

#30
2016-03-17 06:21

Nu är det väll så att is på strålkastarna drabbar alla bilar med led-belysning. Just därför är det ingen lämplig teknik i vinterklimat.

#31
2016-03-17 07:11

LED-halvljus är bara en upprepning, men 7 resor värre, på det bilförare överraskades av och fick vänja sig vid när xenonlamporna kom för några år sen. Vid körning över temperaturzoner, från slasksaltad väg till vintervägbana, muras först lampglasen igen med slask för att sedan frysa till ett nästan ogenomlysbart lager när temperaturen sjunker. Ett typexempel är R50 från Lindesberg upp mot och förbi Kopparberg. Här brukar det i sånt väder stå bilar vid vägkanten och skrapa lyktglasen, i vinter har jag sett åtminstone 2 LED-belampade bilar, farligt stannade på körbanan där föraren försökt återfå belysning för att komma vidare!

#32
2016-03-17 07:49

Diesel, nu är det så att på många bilar kan man inte ha 16" längre eftersom bromoken inte skulle få plats, vet inte hur det är med just A4 men den bilen jag beställt kan inte ha fälgar mindre än 19" pga detta (Mustang).

#33
2016-03-17 18:05

Junkers Mustang är en muskelbilen och kan inte riktigt jämföras med Audi A4. Jag tror att de flesta vanliga kombibilar passar med 16 tums fälgar. Audi A4 går att få med 16 tums fälgar.

#34
2016-03-17 19:25

Diesel beror säker helt på motoralternativ hur stora bromsarna är.

Min bil kräver minst 17 tum medan andra motorsvagare fungerar med 16.

#35
2016-03-17 20:04

Uselt att bakbromsarna fryser fast, faktiskt i klass med det PSA:s båda märken presterade förra vintern (och som jag raljerade friskt över). Det ska f.ö. inte behövas några speciella fälgar i vilken storlek eller utförande som helst för att slippa detta. Bakläxa!

Sen ska ju inte motorhuven kunna frysa fast. Bakläxa.

LED är skräp och värre än Xenon om man inte kan lösa is/frost/imma på vintern. Jag trodde A4 hade det Audi presenterat där man återförde restvärme in i lamphuset, men så var inte fallet.

Vad gäller den elektriska tillsatsvärmaren, så kan det möjligen vara ett enkelt handhavandefel. På min A6 (och på förra A4) går den bara in om man sätter på defrostern. Annars inte. Kanske ViB kan upplysa om vilken inställning man hade? Drar man på defrostern, så blir det snabbt varmt och skönt.

Att en snåldiesel inte blir varm i kylarvattnet när det är minus 30 är inte så konstigt. Något man får betala för på teknikens altare.

#36
2016-03-18 00:51

Att värmen från dieselmotorn inte räcker för att man inte skall frysa i diselbilen beror inte på att den är så energieffektiv utan för att dieselmotorn går med ett så stort luftöverskott hela tidning vilket gör att dieselmotorn helt enkelt vädrar bort öveskottsvärmen som komme från förbränningen av bränslet. Det finns fler exempel på att de mest energisnåla hybridbilarna som går på bensin klarar att hålla kupén varm även vid extremt låga temperaturer, bilar som har lägst CO2 utsläpp av alla bilar vilket är ett mått på hur energieffektivt motorn arbetar.

#37
2016-03-18 05:49

PREVIA, så är det inte. Dom är effektiva, därför har de problem med att få upp värmen. Troligen är även termostaten för dålig och kan aldrig stänga helt.

Jag har en 90-tals dieselmerca och den hade jag då inga problem alls med värmen i, eller, stod man på tomgång i 20 minus gick tempmätaren ner, men aldrig annars, och en 2,2 litersmotor går med mer luft än en 2,0.

I övrigt tycker jag att det är oacceptabelt att det kan frysa i lysena, det är riktigt dåligt alltså.

Har aldrig varit med om varken frusna bromsar, lysen eller huvar på någon av mina bilar, och att det ska hända på en bil åt 2016 är oförsvarligt.

#38
2016-03-21 11:52

Om "sport" är den mest harmoniska inställningen så måste väl bilen vara fel inställd. Jag trodde sport var den brutala inställningen. Verkar inte vara en vinterbil direkt. Här skrivs det negativa med ett positivt ordval, tvärtom när det gäller Toyotan. Tacka vet jag min Audi 100 2,3. Det var en riktig bil, sen har det bara blivit sämre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.