Bild
Nästa artikel

Vintertest: Het modell, sval karaktär

Långtest

Nya Volkswagen Passat har generösa utrymmen och säkra köregenskaper på vinterväg, men lyckas inte engagera föraren.

Passat och Mondeo är direkta konkurrenter och lika varandra i mycket – men också väsensskilda. Det beror inte så mycket på att VW har bensinmotor och Ford dieselmotor.
Trygga, spårstabila vägegenskaper har de gemensamt, men där Mondeo känns stor och nästan lite pompös att framföra är Passat slimmad, marknära, horisontell. En smidig men ändå stor och rejäl bil, med lite av körkänslan i Skoda. Inte så konstigt, båda utgår från samma arkitektur men i olika skala. 

Föraren får föredömligt tydliga besked om vad framhjulen har för sig, trots att däcken håller maffig dimension (225/50 17). Liksom i Mondeo behöver antisladdsystemet sällan träda in när vi pressar fram Passat på kurviga småvägar men när det sker är ingreppet perfekt avvägt.
Det ordet, avvägt, kan gälla hela bilen, knappast något sticker ut. Som bilkaraktär sätter vi Mondeo före Passat men när det gäller vinteregenskaperna är det knepigare.

Värmekapaciteten är okej, inte mycket mer. Det är en stor kupé som ska värmas och speciellt i huvudhöjd var det svårt att få någon hetta. Värmen i stolarna dröjde också ett tag, sedan blev de närmast ohejdbara, se tabellkommentar. Passats standardmonterade rattvärme är värd ett extra ljus. Då gör det inte så mycket att informationsdisplayen mitt på panelen inte kan skötas med handskar på (vilket den kan i den hälften så dyra Skoda…)

Bakpartiet gror igen rekordsnabbt och på vintern skapas ett pansar av is och snö. Därmed förfelas VW:s annars smarta idé med att den i emblemet fästa backningskameran fälls ut först vid backning och på så sätt håller sig ren. Nu tog snö och is emot mest hela tiden. När vi gjort rent upptäckte vi en annan konstighet: bakluckan kan inte öppnas utifrån om backningskameran varit utfälld och man lämnar bilen på tomgång i neutralläge. Då åker kameran nämligen inte in igen och man måste gå in i bilen och använda öppningsreglaget där. Vad kan motiveringen vara? Baklamporna/dimbakljusen syns heller inte alls lika bra som i Mondeo.


Motorn har cylinderavstängning av två ”burkar” under låg belastning. Det fungerar utmärkt, man kan ana en viss men knappast irriterande ljudförskjutning. Det dyker också upp en symbol bland instrumenten. Men vad vinner man på detta i en bil som har så liten motor och som redan är så relativt snål? Vi tycker att det är komplicerande teknik utan riktig mening.
Liksom i Skoda mankerade autobromsfunktionen då och då, redan vid lätt snöfall. Ett problem Volkswagen snabbt måste lösa!

Passat är om inte kroppsligen så själsligen tämligen sval. Den håller hög nivå i väldigt mycket men engagerar inte.

Plus:
Utrymmen, säkra köregenskaper, rattvärme, motor, stolsvärme, strålkastare.

Minus:
Värmekapacitet, liten spolarbehållare, bakpartiet geggar igen, små ytterspeglar, seg vindrutespolning.

Kommentarer

#1
2015-03-13 10:48

Vi kan alltså här se att VAG har problem med sin autobromsfunktion under vintern. Jag har blivit hånad och förlöjligad i detta forum när jag har plockat fram att elektroniska säkerhetssystem, som exempelvis autobroms, kan fallera på vintern.. Men det är inte bara guld och gröna skogar med dessa system. Det är ju uppenbart att VAG:s bilar inte fungerar i svensk vinter och de verkar istället utvecklade för sydeuropas varmare klimat. Ett autobromssystem som inte ens klarar lätt snöfall det är ju faktiskt rätt allvarligt!

#2
2015-03-13 10:47

Jag trodde att VWs bilar har själ, det har jag fått lära mig här på forumet.......;o)

Har man ett B-autobromssystem?

I övrigt är det säkert en bra bil.......

#3
2015-03-13 10:53

Haha "lite av körkänslan från Skoda".. köp en Superb istället då den är väl mycket billigare än Passat. Samma bil olika pris.

#4
2015-03-13 11:04

Håller med Rappe, ju mer elektroniska system man sätter i bilarna ju mer finns det som kan krångla. Vågar någon köpa en 5-8 år gammal bil med alla dessa system i ? Det kommer att kosta skjortan att få service och reparationer på dessa system. För de som byter bil ca vart 3:dje år är det säkert helt ok.

#5
2015-03-13 11:10

Jag tycker att det är en utmärkt bil i det mesta, jag har visserligen bara kört den med 2l dieseln och automat, men det är den tystaste dieselknackare jag kört.
Det här var tyvärr GT-modellen med idiotiskt för hårt sportchassie och för stora fälgar, 18", med för tunna, breda däck och därför blev bilen onödigt stötig på våra usla vägar. Jag förvånades över att den trots däcken ändå gick så tyst på skrynklig asfalt.
Den är ju betydligt mer städad i inredningen än den plottriga Mondeon, jag tycker den är riktigt elegant.
Men en sak begriper jag inte, den idiotiska farthållaren som inte gick att reglera på ett vettigt sätt, fartökning/minskning sker med en liten rulle på ratten i steg om 10 km/t ! Vill jag minska t.ex 2 måste jag koppla från och sedan trycka "set", ska det va så?
Men man sitter ändå rätt så bra på de tyska trästolarna med sin tunna stoppning, här verkar det ändå som man har någon cm fyllning under klädseln, betydligt mer än de 2mm som finns på A4ans sportstolar.

#6
2015-03-13 11:13

Styrbjörn, kolla priserna på Passat och Superb med så lika utrustning som möjligt så kommer du att märka att det inte skiljer särskilt mycket, Skoda är inget lågprismärke längre.

#7
2015-03-13 11:26

Kom just att tänka på... Kan man manuellt koppla bort autobromssystemet? På något bilmärke? Problemet löst för alla som inte vill ha det!

#8
2015-03-13 12:05

Raphael, tråkigt att du känner dig förlöjligad. Ibland kan det blir lite mycket påhopp när alla vill ha rätt. Allt är inte svart eller vitt, utan även grått i vissa fall. Just säkerhetssystem som baseras på relativ ny teknik kan säkert ha svagheterna som du påpekat. Många likställer teknik med bara positiva känslor, men i verkligheten kan det te sig annorlunda. Min utgångspunkt är att man som förare skall ligga steget före för att förhindra olyckor, dvs tänka lite framåt om vad som kan orsaka en olycka. Som MC förare tvingas man tänka "jag syns inte" för att inte enbart lita på att andra trafikanter ser en. Teknik som autobroms mm har lite samma ursprungs tänk, de skall försöka förhindra en olycka genom att förutse (se in i framtiden) om något hinder finns i vägen relativt ditt fordons bromsförmåga och då gripa in och hjälpa dig genom att ta över kommandot och bromsa in bilen. Så länge autobromsen inte bromsar in helt i onödan så skulle man kunna säga att vid dessa tillfällen kör man utan systemet och systemet i sig självt skulle kunna göra den avkänningen och bara varna föraren att han inte kan lita på systemet så länge snön faller. Autobroms är säkert bra och kan förhindra olyckor ibland, och i annat fall minska olyckans omfattning. Ingen vill ha whiplash, jag talar om egna erfarenheter...det är det värsta du kan ha.

#9
2015-03-13 12:07

Hmm, de som anser att Cactus inte är en vinterbil och inte är färdigutvecklad borde kanske fundera på om Passat är så mycket bättre som vinterbil trots att den i runda slängar är dubbelt dyrare och att VAG sannerligen inte har usel ekonomi.

Ganska grava anmärkningar. Men det är ju en VAG-produkt så anmärkningarna på backkameran och ett autobroms-system som lägger av vid lätt snöfall kan man säkert förklaras bort.

Att den är oengagerande visste vi redan om.

#10
2015-03-13 12:16

Hur kan en bil med så låg frigångshöjd överhuvud taget kallas vinterbil? Alltrackutförandet med större frigångshöjd klarar ju inte ens att följa i spåren på en oplogad skogsväg efter en gammal Volvo 740!

#11
2015-03-13 12:35

Många brister på denna Folkvagn för att vara årets bil, man kan ju börja undra hur mycket man testar en bil innan man röstar fram den, förra året blev det en Peugeot som senare blev årets besvikelse i testflottan

#12
2015-03-13 13:02

Styggavargen.

Om du har krämpor som whiplash så borde du om någon ha förståelse för om folk köper bilar som är lite högre med bekvämare insteg typ suv eller liknande som är högre om man har krämpor som gör att det är lättare att sätta sig i och ta sig ur en bil som är lite högre.......

#14
2015-03-13 13:29

Detta skrevs om en annan av testbilarna:
" Att den är kass i svenskt vinterklimat står utom all tvivel. "
"Bilen är (precis som jag skrev tidigare) inte anpassad för svensk vinter. Så i det avseendet (vinterbil) är det en skitbil."
"Att den är kass i svenskt vinterklimat står utom all tvivel"

OK, då kan vi jämföra med vad som skrivs om Passat:
"Värmekapaciteten är okej, inte mycket mer. Det är en stor kupé som ska värmas och speciellt i huvudhöjd var det svårt att få någon hetta. Värmen i stolarna dröjde också ett tag, sedan blev de närmast ohejdbara, se tabellkommentar. "
"Informationsdisplayen mitt på panelen inte kan skötas med handskar på "
"Bakpartiet gror igen rekordsnabbt och på vintern skapas ett pansar av is och snö. Därmed förfelas VW:s annars smarta idé med att den i emblemet fästa backningskameran fälls ut först vid backning och på så sätt håller sig ren. Nu tog snö och is emot mest hela tiden."
"Baklamporna/dimbakljusen syns heller inte alls lika bra som i Mondeo"
"Liksom i Skoda mankerade autobromsfunktionen då och då, redan vid lätt snöfall."

Låter det som en färdigutvecklad bil som passar i Sverige? Det tycker inte jag.

#15
2015-03-13 13:29

Klistar in Saabnisses inlägg från artikeln om Ford Mondeo.

"saabnisse 2015-03-13 11:20
Nej Rålle, jag tror inte du har fel, instrumenteringen med knappar och reglage ser plottrig ut, där är det betydligt snyggare och mer städat på Passat.
Men bilen är välutrustad och går tyst och den är nästan 50000:- billigare än en Passat med motsvarande utrustning och då får man också vettig elinställning av stolarna."

Skiljer det 50000kr mellan Passat och Mondeo så väljer man naturligtvis Mondeo som väl också har 5års garanti jämfört med Passats 2år vilket är snålt och rent utsagt dåligt, litar man inte på sin produkt?

#16
2015-03-13 13:39

"Passat är om inte kroppsligen så själsligen tämligen sval. Den håller hög nivå i väldigt mycket men engagerar inte."

Är det inte så det brukar stå i testerna om Toyota? ;-)

Måste säga att jag inte blev speciellt överraskad att Passaten var så pass medioker på flertalet punkter när det kommer till vinteregenskaper.

Kanske det är den gedigna kvalitetskänslan som gjort att folk genom åren trott att Passat varit premium till budgetpris, och nu när man tar premiumpris för budgetkvalitet så accepteras sådana här brister inte fullt ut längre.

VW, gör om gör rätt, eller gör som Ford och sänk priset...

#17
2015-03-13 13:58

Har hittills kört 650 mil med min VW Passat Sportscombi GT 2.0 4MOTION BlueMotion Technology 190 hk. Kan hålla med Calle Carlquist bilen har trygga köregenskaper och är spårstabil skulle jämföra Passatens köregenskaper med Volvo v70 trygg och understyrd. Har man valt till differentialbromsen kan man köra snuskigt fort i kurvorna utan att det inre framhjulet börjar slira och diffbromsen minskar tendensen till att bilen börjar understyra. Kan återigen hålla med Calle Carlquist att Mondeon har roligare Köregenskaper än Passaten. När det gäller lastkapacitet och innerutrymmen klår Passaten Mondeon på fingrarna. Angående autobromsfunktionen så har jag hittills inte fått något felmedelande om att funktionen är ur funktion trots att jag har kört i världens snöoväder även den adaptiva farthållaren har fungerat utmärkt i snöoväder. Det som jag har stört mig på är start/stopp funktion och likt Vibilägares långtestbil så gror bakpartiet igen snabbt annars är jag helt nöjd.

#18
2015-03-13 14:12

@saabnisse:

Du kan trycka på setknappen igen alternativt dra spaken mot dig för att reglerar +- 1km/h när farthållaren är i funktion.

Vad gäller Passatens förmåga att berätta om underlaget tror jag så mycket jag vill på tills jag kört den nya. Jag äger en MY12. Den är en katastrof. Man har ABSOLUT INGEN ANING om vad framhjulen håller på med. Ett tu tre kanar man rakt fram utan förvarning. När man åker över vägmarkörer som för ljud i bilen hörs det tydligt och känns i chassit, men känns inget i ratten.
MY12 TDI har ett elektriskt styrservo som är totalt okänsligt.
Någon som vet vad den nya Passaten har för styrsystem?

#19
2015-03-13 14:24

Jovisst är det skit att Passaten fallerar på flera punkter. Där har VW en bakläxa att lära. Särskilt just det att autobromsen slås ut (precis som på Golfen för något år sedan) visar att den inte är färdigutvecklad.

Men det finns grader i helvetet. En bil där bakhjulen fryser fast, alla displayer och knappar slutar fungera, ESP/ABS slås ut, bakdörren går inte att stänga, osv - där kan vi prata om verkliga problem. Vi har f.ö. fått svart på vitt från tre oberoende testkällor att bakhjulen på den vagnen inte fungerar i svenskt vinterklimat.

Nu hade den andra inte ens en autobroms som kunde slås ut, men bortsett från det så väljer jag alla dagar i veckan en bil där autobromsen "då och då" slås ut i snöfall än ingen alls. Jag minns när en aktör här på forumet hånskrattade när Volvos autobroms (den delen som bromsar för fotgängare och cyklister) slogs ut i samma väder. Jag kan för mitt liv inte förstå resonemanget om att det skulle vara bättre att avstå från autobromsen tills den fungerar i 100% av alla lägen. Om den fungerar i alla andra lägen än när det snöar är mycket vunnet. Det lär väl söder om Dalälven vara 95% av körtiden. Argumentet att folk som har bil med autobroms skulle använda den för att reglera avståndet till bilen framför är både ogrundat och korkat. Det låter sig nämligen inte göras, såvida man inte är oerhört dumdristig. I själva verket visar sådana påståenden på okunskap.

#20
2015-03-13 14:23

Milkylainen Passat B8 har Elektromekanisk servostyrning med hastighetsberoende servoverkan.

#21
2015-03-13 14:34

VAG:s problem med den svenska vintern och fallerande elektronik, som autobroms, är väldokumenterat i detta forum. Och nu pratar vi inte om en bil som tvättades för att sedan stå utomhus i -30 grader (vettiga människor ställer inte en nytvättad bil utomhus i sådan kyla, därför att vattnet som man har spolat med fryser till is, men visst kan man underlätta genom silikonspray innan så blir det bättre) utan vi talar om en bil som kördes i ett mildare vinterklimat där ett lätt snöfall slog ut autobromsen. VAG gör uppenbarligen bilar för ett mildare sydeuropeiskt klimat. Och det var inte bara elektroniken som inte ville vara med här, värmen var ju rätt skral också och med långsamma värmestolar. Tacka vet jag min Picasso, den har bra värme, snabba värmestolar och jag har kört den i -30 utan några som helst problem. Bara kliva in på morgonen och vrida om nyckeln, då hade jag inte ens en motorvärmare de vintrarna... Fungerade hur bra som helst.

#22
2015-03-13 16:00

Att autobromsen inte fungerar är absolut inte bra. Har inte drabbats av detta på min bil men eftersom både nya Passaten och Fabian förmodligen använder samma system så är det ju inte så konstigt att det sker med båda. Förmodligen så är uppvärmningen av grejen i nosen för skral.
Vad gäller kupevärmen så har VW gjort så att i autoläge så är alltid det lägre temp i huvudhöjd än vid fötterna. Hålla huvudet kallt vet ni :-) Sedan kan det säkert vara så att det är för kallt, vad vet jag.
Vad gäller backkamerans funktion så funkar det åtminstone på min bil såhär: Efter att kameran/handtaget varit utfällt(backväxel i) så fälls densamma in igen efter 5 sekunder i neutralläge resp växel framåt. Om nu inte Passatens funkar så så förstår jag inte varför.
Att bilen ifråga isar ner sig där bak är nog inte helt ovanligt på kombibilar. Sedan finns det ju olika grader av det med.
Slutsats: Fixa autobromsen!

#24
2015-03-13 17:38

Jag har aldrig varit med om att lås fryser samman. Inte i någon bil.
Imma i lyktglas finns på bilar som inte har värmealstrande glödlampor, särskilt när det är nollgradigt och fuktigt. Lika på min v60.
Däremot funkar autobromsen utan problem i den.

#25
2015-03-13 17:46

Nej tack!

#26
2015-03-13 18:12

Mctar har aldrig heller varit med om att centrallåset har frusit fast. Angående backkameran så fungerar den på det sättet som Peter E beskriver.

#27
2015-03-13 18:26

milkylainen, vilken spak? Här fanns två knappar på ratten, set och reset, dessutom en rulle som ökade eller minskade hastigheten med 10 km/ t. Men jag ska erkänna att det inte fanns tid att läsa instruktionsboken så jag har kanske missat något.
Nu var det inte vinterväglag när vi provade, torrt och ett par plusgrader och då går de flesta bilar bra.
Men vi jämförde med Mazda 6 som ju var en skojig bil om man gillar att åka " sportigt", men samtidigt en enorm bullerburk, tillbaka i Passaten var en njutning.
Jag gillar Passaten, jag tycker den är snygg, ljus och sober invändigt och mitt på instrumentpanelen sitter en riktig klocka, med visare! Men även om jag vill ha ett mer komfortabelt chassie och bättre stolar (jag är ju van vid Saab och Volvo och har därför inte utvecklat det behövliga sittfläsket!) skulle jag kunna välja den här.
Och jag tycker nog att många av de som har en mängd negativa åsikter borde prova bilen innan de dömer ut den.

#29
2015-03-13 18:56

Nämn DSG och VW vekstaden gör vågen:(
Här finns deg att tjäna på rep och utbyteslådor

#31
2015-03-13 19:28

c k, om du har problem med att din Aisinlåda växlar osmidigt bör du byta olja och i samband med detta få den ordentligt rengjord.
Så mjukt som en momentomvandlarlåda växlar ingen dubbelkopplingslåda även om den DSG som satt i den Passat vi hade var utan anmärkning.

#32
2015-03-13 19:32

Juppe!
Fråga taxibolagen vad de anser om DSG!
Eller försäkringsbolagen också!
Siket skrääääp

#34
2015-03-13 19:48

Juppe!
Inse fakta och sluta trolla din tomte!

#36
2015-03-13 19:56

Intressant det där med att bortförklara Cactus totala katastrof i vinterklimat. Här får vi höra det ena efter det andra. Komisk värre blir det när man påstår att orsaken är att man tvättat bilen under testet. Ja, det var kallt. Men Fiat klarade samma behandling i samma test utan att knorra. Inga låsta bakbromsar, ingen utslagen ESP/ABS, instrumenteringen fungerar, dörrar går att stänga. Så då återstår frågan - blev Cactus särbehandlad - eller var den bara så mycket sämre? Jag lutar åt det senare. Eller lutar åt, det är väl en underdrift. Har nu tre oberoende tidningar testat Cactus med samma resultat, tja...

#37
2015-03-13 20:12

Silvergranen: GasPassat med dsg.
"drabbar alla - inte bara taxi åkare".
Den dsg-lådan finns väl inte till Passaten nu?

#38
2015-03-13 20:33

Felen här beror på att VW har för lätt jobb.
Precis som med Toyota när försäljningen exploderade för 10 år sedan bröt plötsligt kvalitén ihop.
Mercedes malliga uppblåsthet resulterade i en A-klass på taket osv.

Eftersom bilarna säljer oavsett fel och brister - Varför ska man anstränga sig att få allt felfritt?

Perfektion kostar pengar och kan man acceptera att inte utveckla tillräckligt, testa tillräckligt och förfina tillräckligt så kan man vara snabbare ute med ny teknik som alla vill ha, framstå som moderna och "på bettet" viket många tycks falla pladask för, Och det viktigaste för VW!!! Tjäna mer Pengar...

Argumentet att man måste tillverka perfekta bilar för att inte tappa kunderna är ren, okunnig, naiv dumhet.
Det förutsätter att alla människor är kunniga, insatta, kloka, intelligenta, objektiva, opåverkbara av mode, trender och grupptryck och självklart struntar i andra människors "åsikter" och endast ser till fakta.
Ingen har hittills lyckats göra troligt att denna typen av felfria människor skulle existera bortom 1 % av befolkningen.
Vissa hävdar envist att alla som köper VW tillhör denna felfria övermänniskotyp, men det är inget trovärdigt påstående.

När någon har det för lätt, får mycket gratis och når framgång bara genom sin blotta existens så resulterar det alltid i sämre prestationsnivå.
Den som måste kämpa och övervinna fientligt motstånd tvingas till att bli bra och prestera bra.
Det motståndet behöver VW inte möta och det syns på resultaten man presterar.

#39
2015-03-13 22:13

N-iklas, har du provat Passaten? Eller uttalar du dig enbart efter förutfattade meningar?
Det är naturligtvis inte någon perfekt bil som passar alla, finns det?
Jag tycker det är en trevlig kompromiss som jag själv skulle kunna tänka mig.
Och tro mig! Jag är kräsen... :o)

#40
2015-03-13 22:46

N-iklas.

Det ligger en hel del i vad du säger.......både vad gäller VW och Toyota med skillnaden att Toyota insett sina misstag för några år sedan som nu rättas till.

#41
2015-03-13 22:58

Ja N-iklas.Fenomenet finns noggrant genomgånget i den ekonomiska litteraturen, under begreppet asymmetrisk information. I bilbranschen är det mycket tydligt, precis som du skriver. Ofta brukar det dessutom svänga snabbt. Upp som en sol och ner som en pannkaka. Titta bara hur det gick med GM....

MVH AL

#42
2015-03-13 23:10

Intressant att somliga fortsätter tjata om andra bilars brister. Det gör väl inte VW:s problem mindre?
Bilarna pallar inte svensk vinter, punkt slut.

#43
2015-03-14 07:41

saabnissen: Jag fattade inte, vilken har du? B7 eller B8?
B7 har en spak nere på vänster sida. B8 kan ju ha något annat. Men set igen brukar höja lite tror jag, inte 10km/h. Spaken har samma funktion. Upp +10, ner -10. Set +1 och mot dig -1.. tror jag. Jag gör det på reflex. :)

#44
2015-03-14 09:14

milkylainen, B7, B8? Det vet jag inte, det var en GT med 190hk diesel och DSG.
Någon spak till farthållaren finns inte.
http://www.passat.com/se/se/home.html?modal=4.1.3-Design-Interior-Cockpi...

#45
2015-03-14 09:26

Jag uttalar mig enbart utifrån erfarenheten av att ha analyserat bilbranschen sedan 1986.
Jag har intresserat mig inte bara för bilar utan också för företagens interna ageranden, vilket är nödvändigt att ta hänsyn till.
Genom att söka efter de verkliga orsakerna till varför något inträffat och inte bara konstatera att det inträffat och sedan själv fantisera ihop en orsak, kan man lära sig en hel del om hur saker och ting faktiskt fungerar.

Ett företag som ständigt talar om ekonomi och betydelsen av att minska kostnader och öka vinsten trots att man redan har bättre ekonomi och gör högre vinster än någon annan, istället för att tala om vikten av kvalitet, kan man inte avstå från att fingranska med luskam.

Passat vet jag inte när jag får tid att se närmare på, men en ny Golf ska levereras till det ”grannskap” jag har tillgång till under våren april-maj som ska bli extremt intressant att granska med ”pincett och förstoringsglas”.

Mercedes - med rosten, Toyota och GM ser ut att ha lärt sig en läxa - nu, inte minst GM som fått mer misshandel med bollträ och järnrör än övriga tycks nu prestera underverk tack vare detta.

VW däremot rullar vidare på röda mattan med hurrande människomassor längst sidorna utan minsta motstånd att tvingas möta så långt ögat når.
Baserat på tidigare erfarenheter bör denna bekväma situation resultera i en katastrof förr eller senare.

#46
2015-03-14 09:25

Förstår inte varför VW som säljer näst mest bilar i hela världen skulle sluta i katastrof men visst, domedagsprofeter finns det gott om.

#47
2015-03-14 09:28

På andra sidor använder N-iklas ett annat alias. Men tonen är den samma Opel är världens räddning och VW är grunden till allt ont. Seriös kille....

http://www.automotorsport.se/medlem/?id=183430

https://disqus.com/by/thutmosisankhra/

#48
2015-03-14 09:33

Tja att sälja mest och vara störst tycks inte vara någon garanti.
Det visar GM som dominerade hela världen i "en evighet" och sedan "i princip" gjorde "konkurs".
Om någon på 60-talet sagt att GM skulle göra konkurs hade alla skrattat hejdlöst.
Precis som man i dag tror att inget kan gå fel för VW.

#49
2015-03-14 10:01

Jag tycker att det är märkligt med alla negativa kommentarer från dessa som inte gett sig tid till att ens provköra bilen!
Att från tidningskommentarer och genom förutfattade meningar göra en bedömning är ju inte särskilt vettigt.
Prova bilen och redovisa intrycken efteråt, det har jag gjort, både det jag gillade och det jag ogillade!
Hur den är kvalitetsmässigt har jag naturligtvis ingen aning om och därför aktar jag mig för att försöka bedöma det utöver synintrycket.
Men jag tycker att den ser bra ut och känns bra! :o)

#50
2015-03-14 10:56

N-iklas - det var rätt kort tid som du "analyserat" bilbranschen. Jag har gjort detsamma sen ungefär 1960...:) F ö håller jag helt med saabnisse.

#51
2015-03-14 10:58

Tack AL för tipset om asymmetrisk information.
Det förefaller vara intressant, en formell behandling och formulering av något jag kommit på själv, jag började studera det redan 1983 inser jag nu fast jag inte haft en aning om att det fanns på formel grund.
Genom att använda formuleringar och facktermer från detta kända och formella ämne kan förståelsen i vissa situationer förbättras.

#52
2015-03-14 11:03

Nåja man kan ju kalla det man gör för vad som helst, men det man gör bör ju i så fall synas i det man presterar.
Och jag har inget märkt från Pi som skiljer sig från vad alla andra säger och gör.

#53
2015-03-14 11:14

"Jag uttalar mig enbart utifrån erfarenheten av att ha analyserat bilbranschen sedan 1986."

Har du kommit fram till att Opel är allena saliggörande på de åren?

"Nåja man kan ju kalla det man gör för vad som helst, men det man gör bör ju i så fall synas i det man presterar"

Så sant N-iklas. Så sant ;-)

#54
2015-03-14 11:41

Skoteroverall på i Vinter då!
Tråkigt på en så dyr bil!

#55
2015-03-14 12:27

Går man in i sina "vetenskapliga" studier med Opel som mål så lär resultatet bli Opel.

Undrar när vi får läsa avhandlingen ifrån N-iklas aka Thutmosis Ankhra:-)

#56
2015-03-14 17:47

Jodå N-iklas, teorierna kring asymmetrisk information och snedvridet urval är uråldriga. Jag har tidigare åberopat sådana, exempelvis "The Market of lemons" (som publicerades 1970 av George Akerlof, vilket resulterade i ett nobelpris i ekonomi). Om N-iklas önskar, och om jag slipper allehanda påhopp från en viss Toyotafrälst bonnläpp som lider av bildningskomplex och inte tål att man tycker det är kul med intellektuella diskussioner, så kan jag ge en rad intressanta lästips inom detta område.

MVH AL

#57
2015-03-14 18:18

Jag tycker det är märkligt att man påstår att värmen inte räcker till. Den bil vi körde hade givetvis en bränsledriven värmare, något som jag aldrig skulle avstå från i en dieseldriven bil, men det var ju inte vad ViB hade.
Men jag är en väldigt frusen individ och skulle inte avstå från en brännare även i en bensindriven bil.
Lägger man så mycket pengar på en bil tycker jag att man kan lägga till lite mer för att få så bra komfort som möjligt.
Jag har haft bränsleeldade värmare i många bilar ända sedan 1972 och det är värt de pengar det kostar.

#60
2015-03-14 22:33

Sammantaget är det som vanligt: I första hand köper man en Mercedes, i andra hand en Audi, i tredje hand en VW, i fjärde hand en BMW och i femte hand en Volvo. Därefter kan man kasta pil - som om det ens skulle behövas efter fem självklara val ... De som köper något annat är antingen pensionärer som tror att de ska spara en slant på "något billigt" eller de som helt enkelt inget begriper om bilar.

#62
2015-03-14 23:12

När man provat allt tyskt och sedan provar att äga Lexus, då inser man att man fått det bästa. Därav resultatet i Autoindex mfl år efter år, ägarna till Lexus är överväldigade när de jämfört med när de körde tyskt..........;o)

#63
2015-03-14 23:21

Som jag skrev: Antingen är man pensionär och/eller så begriper man inget om bilar.

#65
2015-03-15 09:40

"ägarna till Lexus är överväldigade när de jämfört med när de körde tyskt"

Ytterligare ett påstående utan grund. Är det ens någon idé att svara på kommentarer från en så totalt verklighetsfrånvänd individ?

#66
2015-03-15 10:05

Autoindex är för de som inte kan fatta egna beslut inför bilköp.

#67
2015-03-15 10:23

Kapten - nu får du nog hitta andra jämförelser än pensionärer om du skall förklarar att man inte förstår nåt om bilar...:)
Och som redan konstaterats otaliga gånger så är skillnaderna i Autoindex i många fall så små att dom inte betyder speciellt mycket.
Så man bör nog även fortsättningsvis tänka själv och ha egna kriterier när man köper bil.

#68
2015-03-15 12:50

Kapten blir pensionär också en vacker dag, och då mycket klokare ;o)

De som då ev väljer bil efter Autoindex resultat och liknande, blir då förmodligen nöjdare bilägare än man tidigare varit.......förnuftigt att göra så. Tänk Själv, och följ inte strömmen att köpa tyskt som en död fisk, risken är om man köper tyskt att man blir en mer missnöjd bilägare än om man valt tex Lexus, Honda, Subaru, Toyota, det finns det undersökningar som visar, enligt ViBilägare mfl ;o)

#69
2015-03-15 12:59

Såg precis en sådan här bil parkerad på tågstationen häromdagen, tror det även var samma färg.
Även om den är lik den utgående modellen så måste jag säga att man faktiskt ser att det är den nya modellen rätt tydligt i verkligheten.
Det som slog mig var mer hur jag upplevde den som "liten" när man såg den på håll. Vet inte vad dom gjort med designen men tycker den ser mindre ut än den "gamla".

Lite OT men det blev ännu roligare att betrakta bilen när man såg att en passagerare kämpade med att få upp bakluckan. Hon letade febrilt efter en knapp under karossvecket/kanten.
Det är inte helt logiskt att det är loggan bakpå man använder. :)

#70
2015-03-15 15:35

Eftersom Toyota är världens största biltillverkare så är det väl just att "följa med strömmen som en död fisk" man gör om man väljer Toyota? Eller hur tänkte du nu, Shogun?

#71
2015-03-15 15:51

Att köpa Toyota är ungefär som att gå till butiken och och köpa mjölk, man lägger inga större känslor bakom det.

#73
2015-03-15 16:03

"När vi gjort rent upptäckte vi en annan konstighet: bakluckan kan inte öppnas utifrån om backningskameran varit utfälld och man lämnar bilen på tomgång i neutralläge. Då åker kameran nämligen inte in igen och man måste gå in i bilen och använda öppningsreglaget där. Vad kan motiveringen vara?"

Motiveringen tror jag är att man inte ska lämna förarplatsen med motorn igång och det av några ganska vettiga skäl: tomgångskörning är ett, stöldrisk ett annat och klåfingriga ungar ett tredje.

När det gäller nedisningen av backningskameran, av snö igensatt autobromsfunktion och invändig imma på strålkastarglasen behövs helt enkelt eluppvärmning. Lite märkligt att man inte har monterat elslingor i - i alla fall - just strålkastarglasen. Elslingor som styr sig själva med hjälp av en fuktsensor eller elslingor som går konstant på mycket svag effekt.

#74
2015-03-15 16:13

Har haft min Passat i ett par veckor nu och är helnöjd.
Underbar komfort, bästa stolarna i en bil jag någonsin åkt i.
All elektronik fungerar utan problem, och ja Saabnisse, det går att öka och minska i steg om 1km/h genom att använda res och set-knapparna.
Bra och snabb värme i kupen tack vara motorvärmaren (diesel).
Tyst och lugn, men vill man åka så är det inga problem att släppa iväg de 190-dieselhästarna :)

Detta är min tredje VW med DSG och har aldrig haft några problem, men då har jag alltid haft diesel med den 6-växlade DSG'n, och det är den 7-växlade lådan som det är problem med.

#76
2015-03-15 16:28

LC4.. ok, som jag skrev fanns det inte tid att sätta sig in i allt med hjälp av den minst lästa boken av alla, instruktionsboken (!), men tack det är bra, då försvann en av mina anmärkningar.
Och jag satt bra i stolarna, kanske inte riktigt i klass med Saab och Volvo, men sonen anmärkte på att de var för hårda, men den största anmärkningen han hade var det styva chassiet.

#77
2015-03-15 16:59

I jobbet kör jag VAG. Bara för att jag måste.
I morse satt jag i min gamla vinterskotts-Subaru och njöt av varenda kilometer av den väg jag i vanliga fall upplever som oerhört tråkig.
Jag vet varför.

#79
2015-03-15 17:07

Det fattar väl alla vettiga människor att en gammal utsliten Subba är mycket bättre och bekvämare att köra/åka än en ny Passat...eller ?

#80
2015-03-15 17:19

Det som imponerade mest på mig var att den gick så tyst! När vi bytte till Mazda 6 och åkt i den ett tag och kom tillbaka till Passaten kom tystnaden och slog lock för öronen! :o)

#81
2015-03-15 18:52

Shogun gillar att provocera. Det vet vi alla. Men för er som undrar om det finns någon grund för all gallimatias som han spyr ur sig i trådarna kan studera följande lista. Det är en sammanställning över hur stor andel av olika bilmärken i populationen som blir äldre än 20 år (oavsett miltal). Och tvärtemot gissningarna som Shogun åberopar, genom diverse studier av några hundra fordon (där påstådda ägare skickar in svar) så är detta en totalpopulationsundersökning genomförd av ett oberoende institut , d.v.s helt befriat från felmarginal och störande variabler och med samtliga fordon på marknaden.

Andel av bilarna i totalpopulationen som är äldre än 20 år:

Mercedes:15,3%
Volvo: 12,7%
Mazda: 11,7%
Ford: 10,4%
Opel: 8,3%
Saab: 7,5%
Volkswagen: 5,7%
BMW: 5,6%
Nissan: 5,2%
Toyota: 5,0%
Audi: 4,7%
Honda: 4,7%
Citroen: 3,7%
Subaru: 3,4%
Renault: 3,3%
Peugeot:1,9%

Det finns 423 312 stycken Lexus, Honda, Subaru och Toyota (de märken som Shogun räknar upp i inlägg #68 som särskilt kvalitativa). Av dessa är 4,8% äldre än 20 år.

Samma siffror för "tyskt" som han anger ökar risken för missnöje i jämförelse med Lexus, Honda, Subaru och Toyota (#68) är 915 057 fordon och 7,5% som är äldre än 20 år (och troligen betydligt högre genomsnittliga miltal hos fordonen ifråga)

Så dessa nöjda ägare har nog missat att kolla hur länge bilarna håller ihop i det långa loppet - det Shogun brukar ange att de ovan nämnda "japanska" bilarna klarar bättre än andra. Som vi härmed kunnat utläsa, ur dessa heltäckande och obarmhärtiga siffror, så har Shogun inget som helst stöd för sina påståenden (han fabulerar helt enkelt). De tyska bilarna lever i genomsnitt längre än de japanska. Kanske kopplat till ett bättre rostskydd - eller bättre långsiktig mekanisk hållfasthet (obs, spekulation).

MVH AL

#82
2015-03-15 19:54

AL, nu kommer snart ett inlägg om autoindex igen för sjuttioelfte gången i denna artikeln.

#83
2015-03-15 20:06

Jag håller inte riktigt med Calle Carlquists åsikt:
"Passat är om inte kroppsligen så själsligen tämligen sval. Den håller hög nivå i väldigt mycket men engagerar inte."
För mig hade det varit en nästan perfekt bil om den haft något mjukare chassie och Saabs stolar med minnesinställningen.

#84
2015-03-15 20:11

Al, hur är din lista uträknad? Eftersom det är många volvo som säljs , så är det många av dem som blir 20 år och äldre. Tar man andelen märken som såldes för 20 år sedan och ser hur många som är kvar nu, så blir det mer rättvist, men det är kanske det man gör. Oavsett , undrar hur många av dagens bilar blir 20 år och mer. Kan vara värt med ett extra rostskydd på en ny bil om man vill ha den i 20 år.

#85
2015-03-15 21:07

Leif Larsson. Uppgifterna härstammar från statistiska centralbyrån i Norge, d.v.s det är inte svenska förhållanden som återges. Norrmännen har väldigt god koll på sin bilpopulation, både till antal och ålder. Siffrorna avser åldersfördelning år 2013.

Ser man till populationsstorlek så finns det 315 477 st Toyota i Norge och 347 676 stycken Volkswagen. Toyota är alltså det näst största bilmärket (efter VW). Volvo, som också hamnar högt, har 198 405 stycken fordon i Norge och Mercedes 157 892. Det går alltså inte att förklara skillnaderna med att Volvo eller Mercedes är vanligare än Toyota.

Hacken: Shogun brukar dra sig ur debatterna när åldersstatistiken kommer på tal. Den motsäger nämligen allt han predikat här i trådarna under åratal (att Toyota har bättre långsiktig kvalitet än Mercedes). Och precis som med alla fanatiker så lägger de locket på när obehagliga fakta omkullkastar deras dogmer (jämför jorden är platt exempelvis)....

MVH AL

#86
2015-03-16 10:55

Att autobromsfunktionen stängs av är självklart inte bra, men den meddelar att den gör så och då är helt plötsligt bilen lika säker som de flesta andra bilarna...
Även bilmärket med högst säkerhet har samma fenomen vid blötsnö runt nollan och även den varnar för att funktionen är avstängd.
Dock så kan jag tycka att VW:s placering av radarn är väl lågt ner samt att konstruktionen utformad som en tratt borde öka risken för att snö bygger på där, så inte perfekt...

I övrigt ganska skön bil, kanske lite för hårt satt fjädring i den som jag testade, gillar lite mjukare sättning, överskådlig instrumentering, men det är kanske för att jag kört VW sedan tidigare innan jag nyligen bytte till S60.
Jag tror inte heller att det kommer att vara så mycket barnsjukdomar på denna, då mycket av tekniken redan finns i trafik sedan ett par år, i Golf, Octavia och Leon, men vi får se...

#87
2015-03-16 11:10

Apropå AL:s lista: det är en väsentlig skillnad mellan "Andel av bilarna i totalpopulationen som är äldre än 20 år" (vad som listan visar, vad jag förstår), och "Det är en sammanställning över hur stor andel av olika bilmärken i populationen som blir äldre än 20 år" (som AL också skriver).

För att få reda på det sistnämna bör man följa alla bilar som registreras, och se om de fortfarande är i trafik 20 år senare (som Leif L skriver). I dagsläget är kan alltså bilar registrerade senast 1995 komma ifråga.

Om man tittar på bilpopulationen idag och räknar hur stor andel av bilarna (per märke) som är >= 20 år gamla, kommer märken som har blivit mer populära (fler sålda) på senare år att ha en oproportionerligt stor andel yngre bilar (och alltså "konstlat" liten andel äldre), medan märken som sjunker i popularitet (färre sålda) på senare år kommer att ha en överrepresentation i gamla bilar.

#88
2015-03-16 13:44

Vem tror på en amatör statistiker här på forumet? Det är ju fritt.....men jag litar mer på VIB och Autoindex vad de publiserar och även andra på marknaden förekommande undersökningar med jämna mellanrum.

Våran amatör statistiker här på forumet hittar siffror på hur länge olika bilar lever, var siffrorna kommer ifrån vet ingen här. Kan vara tagna ur luften. Skillnaden mellan olika märken är också HUR mycket de repareras under sin levnad. Många märken får anmärkningar på bilprovningen som måste åtgärdas och kostar pengar och drabbas också av andra reparationer, allt detta kostar pengar och man kan säga att de renoveras under tiden de körs. Framförallt tyska premiummärken kostar pengar i reparationer under sin levnad, betydligt dyrare än japanska att hålla rullande som har mindre reparationer, så ser det ut i verkligheten inte i teorin........

Man kan även se i bla Länsförsäkringars maskinskaderapport/statistik vilka märken som drabbas värst, tyska premiumbilar så vår teoretiker spekulerar bara i teorinsvärld. Så är det år efter år av detta kan man se ett resultat om man lägger ihop 2+2 + alla andra undersökningar så ligger de japanska märkena bäst till oavsett vad vår teoretiker försöker säga med sina hemsnickrade bevis om långlivslängd ,när de ofta renoveras under sin livstid......

http://teknikensvarld.se/bilarna-med-flest-maskinskador-122356/

http://www.vibilagare.se/nyheter/tillverkarna-med-basta-och-samsta-motor...

http://www.vibilagare.se/nyheter/toyotas-bilar-palitligast

http://www.vibilagare.se/nyheter/japaner-tillverkar-palitligast-bilar-39017

Så här ser det ut år efter år i olika undersökningar som vår vän av amatör statistiker försöker säga att de är oseriösa......var och en här får väl avgöra vem som har mest trovärdighet undersökningarna eller en amatör på ett forum........

Som jag sagt tidigare så känner jag signaturen AL sedan gammalt så det är lönlöst att ens försöka diskutera seriöst, därav diskuterar jag inte med en sådan person som vill bli avgudad och slickad på fötterna..... Avgudar man inte AL så kommer personangreppen och nedvärderande invektiv etc. AL är mer intresserad av mig som person nu här och nedvärdera den än att nu diskutera vilka bilar som har flest fel etc så har det sett ut under många år när han inte blir avgudad. Det är också så när det inte finns några undersökningar som visar att tex tyska bilar är bäst ja då blir det frusterande och man kör då med personangrepp etc som ju förekommer här allt som oftast när argumenten tryter. Och det har redan skett på flera platser med nedvärderande invektiv här utan att moderatorn är vaken.......men han kanske läser Autoindex och andra undersökningar nu och lägger ihop 2+2 av allt detta........sedan har det nog betydelse återigen var hans egna sympatier ligger, det har vi varit med om förut. Nu kan man nog förvänta sig ännu mer invektiv......

Så här ser det ut år efter år i dessa undersökningar i länkarna ovan och det finns naturligtvis fler än dessa länkar till andra undersökningar än de ovan som visar vilka som bygger de pålitligaste bilarna år efter år. Men vill man renovera sin bil under tiden löpande medan man har den så kan man ju köpa en europeisk bil och framförallt en tysk premiumbil om man har gott om pengar och inte är rädd för ev besvär med en krånglande bil med dyra reparationer.( Och sedan säga att det lever längst......) Det visar undersökningarna. Visa gärna på motsatsen med flera länkar att tex tyska bilar är mest pålitliga........det får man aldrig läsa. Det är främsta japanska som ligger i topp av de flesta, det betyder något menar jag. Och det är inte jag enbart som säger detta med min egen erfarenhet,UTAN undersökningarna talar sitt tydliga språk själva. Är inte det frustrerande? Att inte ha någon endaste undersökning som talar för motsatsen där tyska bilar är pålitligast, har mest nöjda ägare etc. Kanske kommande Autoindex kan ändra på det, men japanerna kommer givetvis fortfarande vara med i toppen av Autoindex och andra.

Våga aldrig aldrig ha synpunkter på en tyskbil..........;o)

#89
2015-03-16 13:57

Jodå Shogun man kan visst ha synpunkter på Tyska bilar, det är inte fel att ha det.
Men de som gillar dem köper dem och de som inte gillar dem låter bli att köpa en, så enkelt är det.
Vag säljer nästan lika många bilar som Toyota/år och Vag har inte alls lika mycket återkallningar som Toyota, detta måste man också väga in.

#90
2015-03-16 14:04

ToRy:

Åldersfördelningen i population för några utvalda märken ser ut enligt följande:

Volkswagen
n=347 676
Medelålder 10,1
Genomsnittsålder vid utskrotning: 18,7

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 18,4%
4-7: 22,4%
8-11: 19,9% (60,7%)
12-15: 17,8%
16-20: 15,8%
+20: 5,8%

Toyota
n=315 477
Medelålder 9,5
Genomsnittsålder vid utskrotning: 19,5

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)

0-4: 16,4%
4-7: 22,9%
8-11: 23,7% (63,0%)
12-15: 17,1%
16-20: 14,8%
+20: 5,0%

Mercedes
n=157 892
Medelålder: 12,4
Genomsnittsålder vid utskrotning: 21,1

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 13,1%
4-7: 17,3%
8-11: 19,0% (49,4%)
12-15: 19,9%
16-20: 15,5%
+20: 15,3%

Volvo:
n=198 405
Medelålder: 11,2
Genomsnittsålder vid utskrotning: 21,7

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 20,0%
4-7: 22,1%
8-11: 20,0% (62,1%)
12-15: 12,3%
16-20: 13,0%
+20: 12,7%

Peugeot:
n=103 968
Medelålder: 8,6
Genomsnittsålder vid utskrotning: 16,7

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 18,2%
4-7: 23,5%
8-11: 27,2% (68,9%)
12-15: 19,9%
16-20: 9,1%
+20: 1,9%

Källa: Statistiska Centralbyrån Norge, http://www.ssb.no/ - välj statistikbanken och området transport

MVH AL

#91
2015-03-16 14:17

När det gäller 20 år gamla bilar så handlar det inte om kvalitet, utan om intresset från ägarens sida att underhålla dem. En brist med de japanska bilarna är att reservdelarna är dyra för det är bristvara på dem, samma gäller även gamla franska och italienska bilar - därför att de inte har sålts som nya i samma upplagor i Sverige som vissa svenska och tyska märken. Sedan har vi ju detta med nostalgi. Volvo och Volkswagen är klassiska märken som många svenskar har ett ömt förhållande till och de underhåller dessa bilar in absurdum med silvertejp, tugummi och ståltråd. Många Volvos har blivit Epa-traktorer. Det finns något hemamt om "svenska folkhemmet" och därmed finns ett starkt intresse av att hålla liv i en gammal bil. Sedan har vi ju mer lyxinriktade bilar som har hög status och en äldre mer lyxbetonad bil har för många fortfarande en glans och för en del är det värt att hålla liv i den... När det gäller äldre japanska och franska bilar så handlar det mer om specialintresse, än ett vardagsintresse. Titta på landsbygden, där det just finns mer äldre bilar än i storstäderna, så är det ju Volvo som många skruvar med i garaget hemma och har en personlig relation till. Nu tror jag att detta kommer att ändras i framtiden eftersom Volvo blir allt mindre tillgängligt för vanliga människor... men det har ju sålts mängder av 740, 760 och så vidare och de är billiga att hålla igång, i Sverige är de billiga att hålla igång. Det är inte riktigt samma sak utomlands... Gamla franska och italienska bilar är billigare att hålla igång i Frankrike respektive Italien, där finns ett större utbud av billiga reservdelar.

Så detta handlar inte ett dugg om kvalitet, det handlar om ägarnas intresse, det handlar om pris och tillgång på gamla reservdelar i Sverige, det handlar om känslor, nostalgi och folkhemmet.

#92
2015-03-16 14:23

Jodå Shogun, man får gärna tycka både bra och illa om tyska eller japanska bilar - mig gör det detsamma. Det är nämligen där vi skiljer oss åt. Jag arbetar förutsättningslöst och försöker istället presentera fakta (inte löst tyckande via pseudoundersökningar som passar in på min egen uppfattning)) som verifierar all den dynga som förekommer här i trådarna från diverse fanatiker. Som vi nu kan se, via de heltäckande siffrorna i Norge (tvärtemot det du själv presenterar), så blir en Toyota inte lika gammal som en Mercedes eller Volvo. Den håller inte lika länge helt enkelt utan åker till skroten tidigare.

Att jag sedan förgäves försöker mig på konststycket att på ett pedagogisk sätt utveckla statistisk metodik och vetenskaplig metod här kan jag hålla med om är dödfött. Det var faktiskt bättre förr, troligtvis eftersom jag då skrev inom ett ämne där du inte förekom lika frekvent och som inte var lika känsloladdat. Dessutom deltog journalisterna för respektive tidningar själva, och höll därigenom de värsta fanatikerna borta. Men jag anser att det styrker ens trovärdighet, att man förmår backa upp det man påstår med empiriska mätningar. Hittills har du nämligen inte gjort det. Du hänvisar bara till länkar som inte mäter det vi vill mäta - och i de fall där de mäter felnivån så innehåller de så många störningar att skillnaderna inte är påvisbara. Resultaten är alltså inte repeterbara bara för att det är ett undersökningsbolag som genomfört undersökningen (oftast på grund av bristande resurser - det är nämligen dyrt att genomföra sådana här studier).

De stora officiella databaserna arbetar däremot på ett helt annat sätt - och anses inom de flesta situationer vara tillförlitliga som källor betraktat (delvis genom deras opartiskhet men också via deras bearbetningsteknik). Så SCB skulle aldrig presentera den typen av studier som du hänvisar till, eftersom SCB är en organisation som månar om sitt rykte och varumärke. Läs gärna här hur det går till (på riktigt - inte för att få betalt av en beställare som inte bryr sig om kvalitetsnivån - läs särskilt på sidan 7). http://www.scb.se/Grupp/Klassrummet/_Dokument/hur-gor-de-egentligen.pdf

Och som sagt: Som vi nu har kunnat identifiera så håller inte en Toyota ihop lika länge som en Mercedes eller Volvo. Det finns ingen obskyr undersökning i hela världen som kan ändra på det faktumet - hur desperat med länkar som Shogun än lägger in här.

MVH AL

#93
2015-03-16 14:28

Hackenbusch.

Har du någon länk till vem som har högst garantikostnader? Vet hur höga kostnader VAG och Toyota har? Och vem som återkallar mest?

VAG ja, de låter ju ägarna/kunderna stå för kostnaderna om det blir något fel i större utsträckning, man kanske inte hinner återkalla innan garantin gått ut.....och sedan? Man litar inte på sina produkter mer än att ge 2års garanti, vilket ju är ett skämt. Man återkallar tex DSG lådor i Kina, USA, Japan,men inte i Europa, är inte kunderna i Europa lika viktiga som de asiatiska tillväxtmarknaderna som man fjäskar för för att bli störst i världen, vilket verkar vara ett självändamål........ Hyundai ger 5år och fria mil, man litar mer på sin "verkliga" kvalitet verkar det.

Sedan de som gillar/köpt VW tex, de verkar inte helt nöjda då skulle ju VW klara sig bättre i tex Autoindex mfl. VW har en del att jobba med för att bli bättre och nå Toyota och andra japaner för att få lika nöjda kunder, mer om det får vi läsa om i Maj då antagligen nya Autoindex presenteras för i år. Kanske VW eller Skoda ligger i topp..........ett enda år borde de klara. Ett år är ingen gång, flera år i rad då kan man börja på att fundera......

#94
2015-03-16 14:29

Raphael: Just på grund av den invändningen valde jag siffror från Norge. De är dessutom heltäckande. Andelen reservdelar för Mercedes är knappast större i Norge än vad det är för Toyota - vars population är mer än dubbelt så stor.

Tar vi de franska bilarna så är det ännu värre. De åker till skroten redan efter 15-16 år. De italienska har jag inte kollat upp än.

Jag har kolla i den franska databasen men inte lyckats hitta motsvarande siffror där så det är svårt att verifiera ditt påstående att de finns en större andel äldre franska bilar på deras hemmamarknad än i Norge. Men det kan nog vara sant, även om jag inte tror att det räcker till.

MVH AL

#95
2015-03-16 14:39

AL.

Visa då med en länk där tyska bilar är bättre och gärna flera år i rad.

Jag har länkar som visar vad olika undersökningar kommit fram till. AL, har inga undersökningar att komma med och visa upp........vilket är mest trovärdigt?

Förstår att man måste ta till nedvärderande invektiv etc när man har så lite fakta att visa upp som motargument.

Raphael.

Du har DELVIS rätt.........

#96
2015-03-16 17:02

Raphael du har naturligtvis helt rätt, men är inte så lätt att få in det i en akademikers huvud. Samma akademiker tankevurpa gör AL när det gäller bilprovningsresultaten.
Men jag är nöjd, AL har (oavsiktligt) visat att Opel (som han också fanatiskt bespottar) håller ihop längre och har bättre kvalitet än VW, Audi, BMW och Japaner. Eller?
Men handlade inte den här artikeln om ett vintertest???

#98
2015-03-16 21:54

Nu är det väl så att kommentarer till den här artikeln, som ju gäller Passat, borde handla just om den.
Naturligtvis kan man jämföra med andra fabrikats motsvarande modeller, men där tycker jag att det är nog.
Att börja diskutera bilars livslängd i allmänhet, bilar från olika länders förträfflighet eller eventuella uselhet hör verkligen inte hemma här.
Som så ofta tenderar kommentarerna att spåra ur och hamna utanför ämnet och som flera gånger tidigare rekommenderar jag att öppna en, eller flera, trådar på forumet.

#99
2015-03-16 22:57

Håller med Saabnisse det är tröttsamt när inte vissa kan hålla sig till ämnet. Utan att nämna namn men vissa VAG-experter i diskussionen visar upp en stor okunskap om produkten och spyr ut påståenden utan belägg.

#100
2015-03-17 11:13

Jag förstår inte riktigt varför jag skall ge Shogun en länk "där tyska bilar är bättre och gärna flera år i rad" (#95)(än vad kan man fråga sig?). Så kategoriskt resonerar inte jag, det är för mycket grundskola för mig.. Det finns nämligen inte särskilt många sådana undersökningar att ta del av som visar på absoluta skillnader mellan olika märkens felnivå (Bilprovningen undantaget - men där ligger å andra sidan Toyota ofta bra till).

Problemet är fortfarande Shogun, att du åberopar studier där fler inte svarat än svarat, kallas för bortfall. Problemet är också att du lyfter fram studier som tar upp helt andra saker än faktisk felnivå. Så mät rätt saker och mät de på ett korrekt sätt så är jag den första att applådera dina hypoteser. Som det är nu är vi inte där. Som det är nu så visar den officiella statistiken fortfarande att flertalet tyska och svenska bilmärken lever ett längre liv än japanska. Orsakerna till detta förhållande kan vi därefter debattera. Men det är ett faktum, att Toyota inte överlever lika länge som en Mercedes. Skillnaderna är rätt stora till och med. Samma sak med många andra märken, Volkswagen som denna artikel handlar om har också fler bilar som är över 20 år i populationen än Toyota. Det rimmar rätt illa med den påstådda överlägsna kvalitetsnivån som du åberopar i var och varannan mening.

För övrigt slår nu också riksrevisionsverket larm om det jag tjatat om i ett tiotal år nu. Man har börjat oroa sig över bortfall på upp emot 40% (vilket förstås är en alldeles för hög siffra - det medges). Säg mig Shogun: Hur stort tror du att bortfallet är i ditt älskade Autoindex? Och säg mig, har det ens bearbetats?

Så läs på och ta reda på fakta innan du uttalar dig så tvärsäkert. Annars tappar du all trovärdighet. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/riksrevisionen-kritiserar-regeringen_4...

MVH AL

#101
2015-03-17 13:31

Helt rätt Lars58. Opel håller i genomsnitt ihop under längre tid än flera andra bilmärken (Toyota inkluderat). Jag kan ge dig en exakt fördelning om du så önskar. Och jag har egentligen inget emot Opel, det har du fått helt om bakfoten. Men jag är ingen fanatiker, ja jag anser till och med att det är rätt tramsigt att ha olika uppfattningar om lite sammanpressad plåt på fyra hjul utifrån ett varumärke.

Att Opel som företag sedan går med miljardförluster och enbart kommer kunna överleva om EU:s ekonomi återhämtar sig är ett helt annat resonemang.

Edit: Data för Opel enligt nedan:

Opel
n=126 781
Medelålder 12,5
Genomsnittsålder vid utskrotning: 18,0

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 9,2%
4-7: 14,9%
8-11: 20,8% (44,9%)
12-15: 24,2%
16-20: 22,5%
+20: 8,3%

MVH AL

#102
2015-03-17 13:23

Angående bortförklaringen att det är entusiaster som gör att vissa märken blir äldre än andra, måste i så fall Norge vara en entusiastland av rang. Där finns nämligen 200 000 fordon som hålls vid liv av alla dessa entusiaster. :-) Det måste vara något av rekord.

Samma sak med tillgången på reservdelar. Mazda har uppenbarligen en mängd sådana i omlopp, trots att man bara har 2,5% av marknaden, medan Peugeot, Renault, Fiat och Citroen, som tillsammans har 8 procent av marknaden, helt saknar reservdelar. :-)

Som alla vet går det utmärkt att få tag i reservdelar till äldre Citroen och Renault. Det är bara att beställa via nätet. Det är också därför som reservdelstillverkningen hos Peugeot och Citroen går strålande bra. Den delen av företaget bär sina kostnader till och med (tvärtemot tillverkningen av bilarna). Så det är tämligen fascinerande vilken kreativitet som en del uppvisar för att förklara bort att deras älskade bilmärken inte orkar lika länge som andra. Fanatiker som sagt:-)

-;)

MVH AL

#105
2015-03-18 02:21

Citroën kniper även den flera platser(3),men då givetvis bland de 10 sämsta.
Stackare.

#106
2015-03-30 00:03

Ve och fasa!

Så kan vi läsa om Passaten i Teknikens värld att "Snö packas i fälgen och orsakar obalans vilket leder till en del stopp. Ett problem som jag vanligtvis inte drabbas av, kanske kan fälgens design göra att det lättare sugs in snö där. Bilen rullar på de 17-tumsfälgar som är standard i GT-utförande."

Vid min Gud! Bilen är felkonstruerad och endast lämpad för tysk asfalt.

#107
2015-04-02 20:45

Lugn grabbar det är bara en folkvagn vi pratar om...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.