Bild
Nästa artikel

Vintertest: Bara att gasa och styra Volvo V40

Långtest

Volvo V40 har lite bättre grepp än våra andra låntestbilar på hala vägar, men är i egenskap av liten bil trång att klämma ner sig i.

När en vinterpälsad förare ska ta sig in bakom ratten i Volvo V40 märks det att det är en liten bil. Det är trångt att klämma ned sig i förarstolen, men väl på plats sitter de flesta bättre än i flertalet andra bilar. Dessutom blir man fort varm, för såväl stolsvärme som klimatsystem har kapacitet att rå på en vargavinter.

Men det finns fler skäl till att majoriteten av testförarna tyckte att V40 var långteststallets vintersuverän. Ur ett protokoll:
”Den är fantastisk att köra! Bara att styra dit man vill så hänger bilen med...odramatisk och supertrygg men också underhållande och skojig.”

På de hala, värmländska skogsvägarna verkade Volvo V40 ha lite bättre grepp under hjulen än de andra bilarna. Det kändes direkt om bilen började närma sig gränsen – kontakten mellan ratt och framhjul är mycket tydlig. Motståndet i styrningen går dessutom att ställa i tre hårdhetsgrader, men ”normal” fungerar bra till vardags.

Vi gasade förstås på så mycket vi vågade och det hände att även Volvon halkade till ibland. ESP-systemet tar mjukt hand om sladdarna. Att elektroniken har lagt sig i körningen märks mest på den blinkande, gula varningslampan.

”Volvos ESP jobbar verkligen i harmoni med min körstil”, tyckte Niklas förtjust.


Ingen av våra andra bilar kan matcha V40 när det gäller att hjälpa föraren i en krissituation. Vår bil har alla Volvos säkerhetssystem och det vill inte säga lite. Bilen upptäcker och bromsar för fotgängare eller andra bilar, läser vägskyltar, varnar för bilar som kommer bakifrån och styr emot lite lätt om föraren försöker byta fil utan att blinka.

I förarstödspaketet för 19 900 kronor ingår också automatisk upp- och nedbländning av helljuset. Det fungerar för det mesta, men ibland har bilen lite svårt att upptäcka bakljus. Då är det risk att Volvon bländar, ty helljuset är starkt och räcker långt.

Volvon klarar inte bara mörkret bättre än de andra bilarna, den är också anpassad för våra lortiga svenska vintervägar. Framrutan spolas av tre kraftiga, dubbla munstycken och blir ren på ett par sekunder. Spolarbehållaren räcker i många mil för den rymmer inte mindre än 5,5 liter.

Med sin fyrcylindriga 1,6-litersmotor (som kallas D2) är Volvo V40 långteststallets enda miljöbil enligt de nya reglerna. 115 hästkrafter låter inte så mycket i en nästan 1,5 ton tung bil, men motorn har förvånansvärd ork. Enligt deklarationen ska den gå att köra på 0,38 l/mil men det klarar den inte. Än i alla fall. Skillnaden mellan utlovad och verklig förbrukning är dock inte stor och V40 är snålast av våra bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V40

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Plus: Köregenskaperna, ljuset, kupé- och stolsvärme, sittkomforten, säkerhetssystemen, vindrutespolarna, instrumenten.

Minus: Bakåtsikten, växellådan, trång förarplats, pilliga knappar.

Kommentarer

#1
2013-04-25 10:10

Äntligen ett erkännande från testlaget att det är en liten bil som är besvärlig att ta sig in i.
Man har alltså tagit fram en suveränt bra bil med en idiotisk karossutformning som gör den omöjlig för många intressenter.
Tänk om Volvos strateger kunde ha så mycket mellan öronen att man gjorde som VW som tog fram Golf Plus, eller Renault Scenic, Toyota Verso m.fl.
Det finns massor av spekulanter på Volvo som vill ha den biltypen.

#2
2013-04-25 12:19

Nej det är inte ofta som en motortidning i Sverige skriver något dåligt om en Volvo men i gengäld så öser man samtidigt på med beröm.
Detta är ingen bil som skall jämföras med billigare konkurrenter då Volvo vill vara lite mer än dessa och trots att Volvo ligger närmare "botten" än vad de ligger toppen så lyckas våra kära motorskribenter på ett sätt alltid vrida allting till en fördel på slutet i varje artikel.

Själv skulle jag gärna underteckna en order på en praktisk Volvo likt Scenic mfl men det kanske inte är fint nog för Volvo trots att det duger åt MB ?

#3
2013-04-25 12:50

Man nämner att det är trångt att klämma ner sig i förarstolen, och det är bra att man nu gör. Men varför nämner man inte baksätet? Det är ju totalt värdelöst och hopplöst om man försöker sätta sig bakom sig själv när man justerat in en bra körställning i framsätet som man vill sitta. Man kan sitta i baksätet bakom sig själv efter att ha ställt in förarstolen i tex bilar som Ceed, Golf mfl det kan man inte i V40 en grov miss tycker jag. Annars kunde det mycket väl ha blivit en Volvo V40 för frugan.

#4
2013-04-25 13:29

Volvo har ju vinklat framstolarna så mycket att körställningen blir tröttande, bara för att föraren inte ska slå huvudet i taket!

#5
2013-04-25 13:52

115 hk diesel miljöskadad 1500 kg bil, rolig att köra. Jo tjenare. Tillåt mig småle. Kraven för om en bil är rolig att köra ska ställas mot en rolig bil att köra, inte med en Dacia Duster. Är den rolig att köra jämfört med en 220 hk Audi A4? Nej nej nej och kommer aldrig att bli.

Det finns en korrelation mellan körglädje och hk. Givetvis vikt, däck och drivaxel också, men snälla någon Vi Bilägare. Lägg av att dumförklara era läsare genom att lägga in körglädje i en Volvo V40 miljödiesel. Den existerar ej. I en V40 T4 finns det dock säkert körglädje i.

#6
2013-04-25 16:00

Kolla Skoda Octavias vindrutespolare, den har inte bara ett fåtal "strålar", men två duschar. Och den tömmer inte den väl tilltagna spolartanken besvärande snabbt. Det finns pris/prestanda bilar skyhögt över Volvos ockerpriser.

#7
2013-04-25 21:56

Shogun, jag förstår inte riktigt din fixering vid att kunna sitta bak dig själv, hur ofta gör du det?? Har du barn och du behöver utrymme i baksätet köper du helt enkelt inte en V40. Däremot finns det t.ex. många tjänstebilsförare, som jag själv, som kuskar runt ensamma i bilen till 90% och behöver en bra bil med bra ljus, stolar, ergonomi, service osv. Det har hittills inte funnits så många val när det handlar om mindre bilar utan man har aldrig tittat på mindre än V60/70, A4, BMW3 men egentligen klarat sig med mindre bil. Många mindre bilar har det funnits men alltid har det varit något som varit för klent, t.ex. säte eller ljudisolering. Nej, jag tror att det finns ganska många intressenter, bara man inte behöver sitta bak sig själv i baksätet.

#8
2013-04-26 02:00

Quattron.

Du ska inte fixera dig vid att jag sätter mig bakom mig själv. Frugan har mig med som en provdocka. Utan jag/vi har som krav även om det är en bil i V40 klass att man bör kunna sitta en person i baksätet när det finns ett baksäte i bilen. Därför tycker jag nya V40 är misslyckad (för oss). Vill jag ha en tvåsitsig bil så köper jag väl en kupe som i regel är tvåsitsig. Man har till nöds kunnat sitta två personer bak i V40 i tidigare generationer, varför inte i den nya?

Tidigare har Volvoägare aldrig kunnat ha en så liten bil, men vips så fort Volvo har en på programet så ska alla ha en då går det bra. Annars har det mest sagts att "det där är ingen riktig bil" om den inte är stor som en Volvo. Men bra om de kan ändra på sig ;o) Nu är det ju snart bra med hybrider också.......tänk så det kan ändra sig.

#9
2013-04-26 11:57

@quattron, att det finns många tjänstebilsförare som vill ha en bekväm och körvänlig mindre bil innebär väl inte att bilen automatiskt måste bli obekväm att ta på sig?
Det finns ju mängder av bilar i V40s storlek som är avsevärt rymligare.
Jag hoppas att de kinesiska cheferna snabbt ser till att Volvos nuvarande idiotiska hopkrymta design förpassas till bilhistoriens soptipp.

#10
2013-04-27 16:33

Denna förkrympta, utsiktslösa bilen är inte ens värd att prova.

#11
2013-04-29 13:25

Det finns större bilar om man behöver utrymmen.
Men denna räcker till bra om man är 2, och ev. 2 barn.
Och den går så fint på vägen, och känns mycket påkostad och fin.
Får inte alls samma känsla i t.ex Golf.

#12
2013-04-30 05:08

Kan inte hjälpa att jag faktiskt håller med Shogun.
Jag har i alla år testat baksäten genom att sätta mig bakom "mig själv".
Det är inget stort krav, då jag är 177 cm lång.

Det är alls inget orimligt krav att man ska kunna använda baksätet när det nu faktiskt finns där. I annat fall kunde man ju gjort ett utökat bagageutrymme eller monterat barnstolar istället för baksäte.

"För mig är det OK att gummistövlarna läcker, eftersom jag aldrig använder dem - och skulle jag göra det, så skulle det ändå bara vara när det är torrt ute."
Samma logik.

#13
2013-05-01 09:00

En bil blir inte sämre för att den har begränsad baksätesutrymme .. den blir bara mindre. Alltså inte ett alternativ för den som har behov av att sitta bakom sej själv.

#14
2013-05-01 09:45

Men sämre blir den än en Golf där du Jes kan sitta bakom mig, om jag har det behovet.......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.