Bild
Nästa artikel

Vinglar inte längre

Långtest

Efter en uppfräschning på verkstaden har Vi Bilägares långtestbil Suzuki SX4 blivit betydligt mer stabil.

Efter en rejäl omgång på verkstad har Suzukin blivit en annan och trevligare bil. Den vinglar inte längre fram på vägen utan går snällt rakt fram som föraren vill. Styrningen har programmerats om och fått ett mer distinkt centrumläge, samtidigt som det progressiva motståndet i ratten ökat. Kontakten med framhjulen känns bra nu.

Efter verkstadsbesöket har bilen även slutat vibrera. I de vanligaste farterna uppstod en dov, irriterande ton som om hela drivsystemet börjat darra. Det visade sig bero på obalans i kardanaxeln. När den blev bytt upphörde missljudet.

Något ljud över huvud taget gick däremot inte att få från signalhornet. Verkstaden bytte hela enheten och nu trumpetar bilen glatt med klar stämma.

Efter alla krämpor har vi inget större förtroende för Suzukis byggkvalitet, men vi kanske ändrar uppfattning under testårets gång. SX4 är en bil som det är lätt att gilla. Dieselmotorn låter visserligen ganska grovt men är dragvillig. Den höga körställningen gör det lätt att lotsa fram bilen i Stockholmsröran.

Fyrhjulsdriften har vi tyvärr inte haft tillfälle att testa så mycket eftersom vintern med något enstaka undantag lade av redan i februari.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki SX4 S-Cross?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Suzuki SX4 S-Cross 1,6D Exclusive 4x4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Suzuki SX4 S-Cross

Modell: 1,6D Exclusive 4x4
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 224 800 kr
Aktuell körsträcka: 1 030 mil
Förbrukning (dek.): 4,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2014-04-11 13:09

Kommer ni ihåg vad MVH AL skrev om att suzuki skulle vara bättre i kvalitetshänseende än plåtschabrak, rosthög, och skrammelhögen Peugeot 308 man garvar ihjäl sig =) nu när vi läser denna ;-)

#2
2014-04-11 13:19

Brukar inte Suzuki få underkänt i närapå alla rosttester,skäl nog att inte köpa.

#3
2014-04-11 14:05

ENTJ1@ Man kan inte välja en bil bara för att den har bra rostkydd, det är annat också, som i detta fall så är den japanska kvalitetsbilen, dåligt ihopskruvad och redan uppvisar allvarliga krämpor, finns ju subaru som också får dåligt rostskydds betyg, men likväl har sverige´s mest nöjdaste ägare enligt Vib´s autoindex ;-) Så här handlar det om att byggkvaliteten inte lever upp till förväntningarna ;-)

#4
2014-04-11 14:07

http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08/35965/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor/
Subaru som alla andra har också problem,men ägs ofta av entusiaster.
En bekant skar sin nya -12a på utlandssemester,inga direkta mil på maskin.
Men som sagt,rostburkar undviks.
(Korr,förväntningarna kanske var det väsentliga..:-)

#5
2014-04-11 16:58

ENTJ1@ Du har nog rätt Mazda är också rostburkar, men är de dåliga bilar? De har varit det iaf men kanske blir det ändring på det...

#6
2014-04-11 17:12

Många Mazda rostar historisk sett ja,nu vet jag ej.
Tror däremot att högkompmotorerna kommer att bli dyra i längden,så både risk för rost och ohållbara kostnader framgent.
CX5 med bensin o 160 häst,drar typ ,8 (spec ,6?)och vridet är mycket dåligt,rent ut sagt uselt.
(Kan någon länka vridmomentkurva(2liters bensinarn),har ej lyckats med detta.)

#7
2014-04-11 18:07

Föregångaren SX4 var iaf riktigt bra konstruerad med väldigt få problem enligt en källa som jobbar på en Suzuki-Åf. Bästa Suzukin hittills enligt honom.

Det här kan ju vara ett måndagsex men det brukar ju ibland vara problem med de första och kanske inte tillräckligt testade årgångarna av en ny modell.

#8
2014-04-12 10:59

Jösses säger jag bara, behöva byta kardanaxel på en ny bil. Vilket plåtschakbrat och skrammelhög. Suzuki verkligen definierar de begreppen tydligt. Hur var det nu, japanska bilar har inte måndagsexemplar? Jag tycker ju att det är tydligt att denna Suzki helt uppenbart är ett måndagsexemplar.

Peugeot 308 i ViB:s test är ju helt felfri, verkstan har ju bara gjort förebyggande åtgärder (pekskärm med ny mjukvara och en justering av låsen) utan att det har varit fel på bilen.

Och att återförsäljaren hade vinterdäck på fälgar för sommarväder, det är inte bilens eller Peugeots fel. Det är inte fel av Peugeot att i sitt fälgsortiment även ha modeller som enbart är för sommarväglag och inte passar vinter, alla fälgar som tillverkas måste inte vara året runt. I Sverige har vi lag på vinterdäck, de sätts då lämpligen på andra fälgar än sommarfälgar. Peugeot har även fälgar för vinterväglag i sitt sortiment.

Jämför att återförsäljaren sätter vinterdäck på en sommarfälg istället för en vinterfälg, med att kardanaxeln behöver bytas på en ny bil...

#10
2014-04-12 11:23

Sålänge det är människor som är involverade i bygget av bilar så kan vi alltid råka på måndagsexemplar, oavsett tillverkare.

Det man kan fråga sig är hur kvalitetskontrollen är hos Suzuki då dessa fel borde upptäckts innan leverans.
Men återigen, dessa utförs av människor.
Det räcker med att en anställd inte tar sitt jobb på allvar för att något som beskrivs i artikeln ska kunna inträffa.

Samma gäller ju även tyvärr ÅF, och i fallet med 308;an så räcker det ju med en okunnig säljare för att det ska skapa stora problem på en ny bil.

#11
2014-04-12 22:02

Reverend Benny@ Speciellt med rödtjut och grodlår till frukost =) så länge det inte är franskt, är det inget att bry sig om, enligt visa här eller vad tycker du?

#12
2014-04-13 00:02

@ENTJ1: Ajaj, det du skriver om Mazda låter inget vidare. Är faktiskt om halvers spekulant på just en CX5 med bensin o 160 häst. Har haft diesel i mer än 15 år men kör numera < 1000 mil / år så jag är tveksam till om det lönar med med diesel längre. Dock älskar jag det kraftiga vridmomentet som moderna turbodieslar ger!

Vill egentligen ha en hyfsat okomplicerad liten suv / crossover. Är det bara Dacia Duster som återstår då?

#13
2014-04-13 00:44

Burncreek,Dustern kanske du inte kan sitta bra i,knappast om du är 180-185 lång.
Skulle köpt billigaste Yetin,den nya har inte de fula runda "skrovlyktorna",såg ut som en båt..
Provkör!
Kolla CX5 ans grenrör/kat, hi-tech högkomp känns svajigt.
10 års garanti gäller kanske inte slitdelar som en motor.

#14
2014-04-13 13:26

@ENTJ1: Tack, då kan jag lugnt stryka Dustern från listan också. Har nämligen långa ben, vilket begränsar möjliga kandidater (Honda CR-V är t.ex. helt omöjlig). Kör nu en systerbil till Yetin, den halvt nummer större VW Tiguan, årsmodell 2010. Tror jag ligger kvar med den då, det är ju faktiskt en härlig och felfri bil! :)

#15
2014-04-14 08:17

Har en ny S-cross inköpt i November och gått ca. 600mil, precis en sådan i artikeln ovan Diesel exklusive. Jag upplever viss vinglighet på vägen. Vet ej exakt vad artikeln ovan hänvisar till eller vad som åtgärdats men det kanske står i tidningen. Någon som kan ge en summering av problemet och hur det åtgärdades? köpte först en ny Swift 2012 som 2:a bil som vi är helnöjda med därav blev det en S-cross då vi skulle byta vår 1:a bil. Upplever en del kvalitetsbrister som inte finns i Swifte´n eller de bilar vi hade före S-cross:en. Plast detaljer med dålig passform/dåligt sammansatta, elkabel som tittade fram bakom plastdetaljer. Kontrollpanelen lyste som julgran vid -25 i vintras med varningar för lite olika saker. Bilen går bra men vi är inte helt nöjda kan man säga.

#16
2014-04-14 16:55

SX4 S-Cross tillverkas ju i Ungern, så japansk byggkvalitet kan man nog tyvärr inte räkna med (Precis som icke-japanska Toyotabilar håller sämre kvalitet än japanska).

#17
2014-04-14 21:17

Kan berätta att under min Florida resa kan jag berätta att Suzuki SX 4 av gamla modellen finns som sedan modell i USA. Och var byggs dessa? Knappast i Ungern........

#18
2014-04-14 22:27

Shogun:
Suzukis ungerska fabrik producerar bilar för EU, östeuropa samt Ryssland. SX4 för den amerikanska marknaden kommer troligtvis från Japan.
Numera säljs dock inga Suzukibilar alls i USA, då de lämnat den marknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.