Bild
Nästa artikel
Ikeakontakt av typ-2 för elbilar.

Vi upplever kontaktsvårigheter

Långtest

Olika standarder vid laddstationerna ger onödigt kabeltrassel för vår långtestbil BMW i3.

BMW i3 snabbladdas via en kontakt som kallas CCS och långsamladdar via en kontakt kallad typ-2. Med bilen följde en kabel med en typ-2 kontakt som kopplas in i bilen och en vanlig 240V kontakt (kallas Schuko) i väggen.

Med den kabeln har vi kunnat ladda på de flesta laddplatser vi träffat på. Jag har också hittat laddstationer som varit utrustade med en fast kabel med en typ-2 kontakt.

På Ikea i Kungens kurva gick vi dock bet. Där satt nämligen en laddstolpe med enbart en typ-2 kontakt och ingen sladd. Samma lösning finns även i Swedavias nya p-hus vid Terminal 5 på Arlanda samt på flera av McDonalds laddställen.

För att maximera vår körning på el behöver vi alltså skaffa ytterligare en kabel. Bökigt!

BMW i3

Modell: Rex
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 410 700 kr
Aktuell körsträcka: 3 166 mil
Förbrukning (dek.): 0,6 l/100 km +13,5 kWh/100 km
Förbrukning (ViB:s): 1,0 l/100 km +20,8 kWh/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Kommentarer

#1
2015-09-21 11:41

Lustigt att ni än en gång tar upp detta som ett problem. Och er i3:a har väl ni haft ett bra tag vid detta laget och först nu kommit till en stolpe där det behövs en egen typ2 kabel. Låter långsökt.
Sen kan jag tycka att en elbil borde vid redan vid leverans komma med två kablar, schuko och Typ2.
Har ni inget positivt att skriva om bilen?

#2
2015-09-21 11:56

Att skaffa en kabel till måste vara nära nog omöjligt. Tacka vet jag en riktig dieselbil där man vet att man bidrar till att fylla sjukhusplatserna på de ofta tomma sjukhusen. Inget går upp mot att tanka diesel stående i en dieselpöl på macken och sedan lukta diesel om händerna i en vecka efter det att man tankat bilen, då känner man sig som en riktig karl.

#3
2015-09-21 13:14

Till VW e-up! får man med både en typ2/typ2-kabel och en för Schukouttag. BMW kanske inte tar tillräckligt mycket för bilen så de kan skicka med det.

#4
2015-09-21 15:08

Hela detta med laddkablar är ju nästan löjligt idiotiskt.

Tänk om det vore samma lösning på bränsledrivna bilar..
Har du en Ford så kan du inte tanka på OKQ8, för Ford har valt Statoil standarden på sitt bränslepåfyllningsrör!

Hur svårt kan det vara med en stanardkontaklt för elstolpar och en vanlig 220v jordad för annan laddning. Elektroniken i kabeln kan ju med lätthet byggas in i bilen, där den dessutom är både stöld och vätskyddad.

#5
2015-09-21 15:49

Det är ju precis så det är. Typ2 kontakten är väl en standart. Sen att den kontakten inte kommer finnas i hushåll gör ju att vi lever med 'två hål i väggen' med. Det är väl inte för många standarter?
Snabbladdning via CCS, Chademo & Supercharger är alltid med fast kabel.
Specialarna med blå, röda CEE don är väl ändå överkurs, behövs det skaffar man vad som krävs.

#6
2015-09-21 18:47

PREVIA, anar jag en viss ironi? ;-)

Standarder är bra - och dåligt. Gemensamma lösningar förenklar naturligtvis men låser även utvecklingen.
Handlar det bara om två standarder och bägge är befogade, så ärdet kanske inte så mycket att bråka om.

#7
2015-09-21 20:20

TonyV, när såg du senast något positivt om BMW i Vi Bilägare?

#8
2015-09-22 16:03

bost, tänker inte på nån speciell tillverkade, men om de påstådda problemen att det är krångligt att ladda en bil.

#9
2015-09-22 19:27

Man måste ha ett sortiment övergångskontakter, precis som på husvagnssemester i Europa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.